شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#واکسن کرونا

تاخیر چندروزه در تزریق دوز دوم واکسن کرونا اصلا مشکلی ایجاد نمی‌کند!

معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران درباره کمبود واکسن در کشور گفت: ذخیره واکسن‌ها در معاونت‌های بهداشتی تا حدودی رو به اتمام است و اگر تامین واکسن صورت نگیرد، دوباره به مشکل می‌خوریم و میزان دسترسی به واکسن بسیار تعیین‌کننده است.

تاخیر چندروزه در تزریق دوز دوم واکسن کرونا اصلا مشکلی ایجاد نمی‌کند!

به گزارش منیبان؛ نادر توکلی معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران در واکنش به خبری مبنی بر مشاهده یک مورد ویروس لامبدا در تهران در روزهای اخیر گفت: هنوز موردی از مشاهده ویروس لامبدا در تهران نداریم.

او در ارتباط با وضعیت کلی همه‌گیری ویروس کرونا در تهران گفت: مختصری کاهش در تعداد پذیرش بیماران سرپایی داریم که البته کمتر از ۵ درصد است ولی خیلی محسوس نیست. بقیه شاخص‌ها، مانند میزان بستری مبتلایان کرونا کماکان بالا هستند.  

هنوز دستورالعمل‌های اربعین ابلاغ نشده

توکلی در ادامه گفت: کاملا و مشخصا به قله پیک پنجم رسیده‌ایم و تغییراتی که الان اتفاق می‌افتد، سینوسی و نوسانی است. اگر کاهش روند مراجعان سرپایی بیمارستان‌ها ادامه پیدا کند، می‌توانیم امیدوار باشیم که به سمت کاهش کلی تعداد مبتلایان کرونا برویم.

او در پاسخ به این سوال که آیا نقض مقررات بهداشتی در برخی از مراسم‌ها مانند اربعین که پیشرو داریم، می‌تواند موجب افزایش آمار ابتلای کرونا شود، گفت: هرگونه اقداماتی که منجر به ایجاد تجمع شود، اگر خارج از پروتکل‌ها باشد ممکن است تا حدی در این مساله تاثیرگذار باشد. برنامه این است که در شرایط فعلی اگر تجمعی صورت بگیرد هم با رعایت پروتکل بهداشتی باشد. دستورالعمل‌های اربعین البته هنوز ابلاغ نشده و زود است که بخواهیم درباره‌اش صحبت کنیم، اما علی‌القاعده، این تجمعات باید حتما با ملاحظات خاصی صورت بگیرند.

توکلی در ارتباط با گزارش‌هایی مبنی بر کمبود واکسن در مراکز واکسیناسیون گفت: اگر تامین واکسن صورت نگیرد دوباره به مشکل می‌خوریم و میزان دسترسی به واکسن بسیار تعیین کننده است. ذخیره واکسن‌ها در معاونت‌های بهداشتی تاحدودی رو به اتمام است و قاعدتا این مساله باید در دستور کار قرار بگیرد که مشکلی ایجاد نشود.

تاثیر واکسیناسیون بر کاهش مرگ‌ومیر در افراد واکسینه‌شده

او در پاسخ به این سوال که آیا واکسن‌های موجود در ایران می‌توانند در مقابل سویه لامبدا تا اندازه کافی موثر باشند، گفت: قطعا واکسن موثر هستند و بیشتر بر کاهش مرگ و میر تاثیر دارند. ابتلا به کرونا و ابتلای مجدد هر دو اتفاق می‌افتد اما از بیماری شدید و مرگ و میر کاسته می‌شود. بنابراین هدف هرگونه واکسن با هر برند و شرایطی کم کردن مرگ و میر است و این اتفاق برای همه برندها از جمله سینوفارم در حال رخ دادن است.

توکلی در پاسخ به این سوال که چرا موعد دریافت دوز دوم واکسن برخی از افراد گذشته اما همزمان عده‌ای در حال دریافت دوز اول واکسن کرونا هستند، گفت: بازه زمانی دریافت دوز دوم لزوما به این معنی نیست که حتما در همان روز واکسن را دریافت کنند. افراد در یک بازه زمانی بعد از یک ماه دوباره می‌توانند واکسن را تجدید کنند. اگر دو هفته هم تاخیر رخ دهد، هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

زمان تزریق دوز دوم واکسن برای افرادی که به کرونا مبتلا شده‌اند

او در ادامه با اشاره به ابتلا به کرونا در زمان دریافت دوز دوم واکسن گفت: افرادی که در موعد دوز دوم واکسن به کرونا مبتلا می‌شوند دو تا چهارهفته بعد از منفی‌شدن تستشان می‌توانند واکسن دریافت کنند.

توکلی با اشاره به مساله کمبود دارو گفت: در مورد داروهای کرونایی تقریبا کمبودی نداریم و تجهیزات و سرم هم خوشبختانه تامین شده است. در مورد قارچ سیاه هم داروی «آمفورتیسین بی» دچار کمبود است که دستورالعمل‌هایی برای جایگزین‌های آن مشخص شده و عملا از آنها استفاده می‌کنند. درمورد دستگاه اکسیژن‌ساز هم خوشبختانه وضعیت بحرانی نیست و هرجا کمبود باشد با تانک اکسیژن مایع جبران می‌شود.

معاون درمان ستاد مقابله با کرونا استان تهران با اشاره به وضعیت کادر مراکز درمانی گفت: فشار بر کادر درمان کماکان بسیار بالاست و زمانی برای مرخصی این افراد در این ۱۶ ماه باز نشده است.