شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#سوریه#عراق#وزیر خارجه

امیرعبدالهیان: در عراق جایی ایستادم که جایگاه جمهوری اسلامی بود | دعوت مکرون از وزیر خارجه ایران | دلیل سفر به سوریه بلافاصله پس از عراق

وزیر امورخارجه کشورمان با اشاره به مطالبی درباره جای استقرارشان در بخشی از اجلاس بغداد، تاکید کرد: در این اجلاس جایی ایستادم که جای جمهوری اسلامی بود.

امیر عبدالهیان اجلاس بغداد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از میزان حسین امیرعبدالهیان در اولین گفت‌وگوی مستقیم تلویزیونی‌اش با مردم در قامت، وزیر امور خارجه، با اشاره به مطالبی درباره جای استقرارشان در بخشی از اجلاس بغداد، تاکید کرد: در این اجلاس جایی ایستادم که جای جمهوری اسلامی بود.

امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه برای حضور در این اجلاس از رئیس جمهور ایران اسلامی نیز دعوت شده بود، اما ایران در سطح وزیر خارجه در این اجلاس حضور یافت، خاطرنشان کرد: ما از هر نشستی با حضور مقامات کشورهای منطقه استقبال می‌کنیم و مورد توجه ماست. اما اینکه بیگانگان بخواهند در ترتیبات جدید منطقه‌ای ایفای نقش کنند به نفع ما و کشورهای منطقه نیست.

وزیر امور خارجه یادآور شد: اجلاس بغداد فرصت خوبی بود که توانستیم با نخست وزیر، رئیس جمهور و رئیس پارلمان عراق مذاکراتی را انجام دهیم ضمن اینکه فرصتی فراهم شد تا با برخی از سران کشورهای منطقه و جهان اسلام هم دیدار داشته باشیم؛ گفتگوهای بسیار خوبی بین من و آقای احمد بن راشد، ولیعهد امارات متحده عربی انجام شد و ایشان به گرمی از ایده‌های ما و توسعه همکاری‌های تجاری و بازرگانی با جمهوری اسلامی ایران استقبال کردند و حتی یکی دو ساعت بعد از ملاقات هم، توئیت مثبتی در این رابطه داشتند.
 

دعوت رئیس جمهور فرانسه برای سفر به پاریس

وی ادامه داد: همچنین در این اجلاس با امیر قطر در زمینه توسعه مناسبات ایران و قطر گفت‌وگو کردیم و رئیس جمهور فرانسه هم در کمتر از دو ساعت و نیمی که در این اجلاس حضور داشتیم، دوبار به سمت من آمد و تاکید کرد که ما علاقمند هستیم شما سفری به پاریس داشته باشید و متعاقب آن وزیر امور خارجه کشورش را صدا زد و خواست که من سفری به این کشور داشته باشم تا گفت‌وگوهای دو جانبه در زمینه‌های مختلف بین ایران و فرانسه تداوم پیدا کند.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: همچنین در حاشیه این اجلاس فرصتی پیش آمد تا گفت‌وگویی با رئیس جمهور مصر داشته باشیم که رئیس جمهور عراق هم در گفتگوهای ما حضور داشت و تاکید کرد که ایران، عراق و مصر سه کشور تمدنی و ادیانی هستند که ظرفیت‌های بزرگی برای همکاری‌های منطقه‌ای دارند.

وزیر امور خارجه خاطر نشان کرد: پیام ما در این اجلاس این بود که به حمایت قوی خودمان از عراق در منطقه ادامه خواهیم داد و ثانیا حضور بیگانگان و اشغالگران را به نفع منطقه نمی‌دانیم و بار دیگر با استفاده از فرصت این اجلاس، جنایت تروریستی آمریکا در ترور سردار سلیمانی عزیز و مسئولیت کاخ سفید در این رابطه را مطرح کردیم و تاکید شد که عاملین این اقدام تروریستی باید به دست عدالت سپرده شوند.

 دلیل سفر ناگهانی به سوریه

وزیر امور خارجه کشورمان در رابطه با سفر به سوریه پس از اجلاس بغداد و دیدار با مقامات این کشور هم اذعان داشت: ایده اولیه از سوی دوستان عراقی این بود که در اجلاس بغداد از همه کشورهای همسایه از جمله سوریه دعوت شود؛ اما مکرون در دیداری که با نخست وزیر عراق داشت اصرار داشتند که این اجلاس در پاریس برگزار شود که طرف عراقی به دلیل اینکه موضوع اجلاس مرتبط با عراق بود اصرار می‌کند این اجلاس در بغداد برگزار شود و رئیس جمهور فرانسه هم به عنوان مهمان خاص در این اجلاس شرکت کند. اما اتفاقی که افتاد این بود که عراقی‌ها وقتی تصمیم به دعوت از سوریه می‌گیرند با مخالفت فرانسه مواجه می‌شوند و در نهایت تصمیم می‌گیرند که اجلاس را به جای اجلاس همسایگان، اجلاس همکاری و مشارکت برای بازسازی و توسعه عراق نام‌گذاری کنند و از کشورهای مصر، قطر و فرانسه هم که همسایه عراقی‌ها نبودند در این اجلاس دعوت کرد، اما طبعاً برای ما قابل قبول نبود که کشور مهمی، چون سوریه که در خط مقدم مقاومت قرار دارد نادیده گرفته شود.

وی ادامه داد: پس از اجلاس بغداد، سفر من به سوریه انتقال این پیام بود، ضمن اینکه کمتر از یک ماه پیش آقای قالیباف نیز سفری به این کشور داشتند که در این سفر، پیگیر توسعه همکاری‌های اقتصادی، تجاری و فعالیت گسترده بخش خصوصی با سوریه بودیم و گفتگوهای خوبی با بشار اسد و وزیر امور خارجه آن‌ها برگزار شد.