به گزارش خبرنگار سیاسی برنا،  ذبیح الله خداییان سخنگوی  جدید قوه قضائیه در اولین نشست خبری خود اظهار کرد: انتصاباتی که اخیرا در قوه قضائیه صورت گرفته که دکتر الفت به عنوان معاون فرهنگی و نیروی انسانی معرفی شدند، دکتر محمد کاظمی فرد به عنوان رئیس مرکز آمار قوه معرفی شدند، برای این عزیزان آرزوی موفقیت دارم. 

او ادامه داد: اولویت های ما در مقام سخنگویی این است که ما در مقام سخنگویی سعی می کنیم که قانون را رعایت کنیم ، قوه قضائیه حافظ جان مال و ارث و آبروی مردم است، انتظار از قوه این است که بیش از سایر قوا ملتزم به اجرای قانون باشد. سعی داریم حتی در بیان و سخنرانی ها از چارچوب قانون خارج نشویم، اجرای قانون ایجاد امنیت می کند. 

خدائیان تاکید کرد: صداقت در ارائه اخبار و اطلاعات برای ما مهم است و سعی داریم مطالبی که به استحضار مردم می رسد منطبق بر واقعیت باشد و به همان شکل اصلی خود به سمع مردم برسد، شفافیت در ارائه اطلاعات هم مهم است و مردم محرم نظام هستند.

او افزود: داشتن تعامل مثبت با رسانه و به خصوص رسانه ملی برای ما اولویت است و آنها پل ارتباطی بین ما و مردم هستند و با انعکاس مشکلات به مسئولین به آنها در تصمیم گیری کمک می کنند. 

سخنگوی دستگاه قضا در مورد افزایش هزینه های دادرسی و ایجاد نگرانی مردم در این موضوع گفت: ریاست محترم قوه اعتقاد دارد که باید در اخذ هزینه از مردم به حداقل ها اکتفا شود و شرایطی فراهم شود که برای مردم در مراجعه به قوه قضائیه مشکل ایجاد نشود و مواقعی که مردم مشکل در پرداخت دارند دستگاه قضائی سریعا اقدام کند، اما مجلس است که در مورد افزایش هزینه ها تصمیم گیری می کند. 

خدائیان در مورد پرونده آبفا خوزستان و روند پیگیری آن توضیح داد: در ارتباط با شرکت ابفای خوزستان پرونده ای در دادسرای عمومی و انقلاب اهواز تشکیل شده که حدود 8 نفر به اتهام تشکیل شبکه کلاهبرداری و اختلاس تحت تعقیب قرار گرفتند، سو استفاده ای در ارتباط با قراردادها در شرکت آلفا صورت گرفته است و از جمله این سو استفاده ها پروژه مناقصه احداث تصفیه خانه برای برخی شهرها مثل شادگان و بندر امام بوده است. حدود 6 میلیارد دلار در سال 94 برای اسن تسفیه خانه ها پول اختصاص داده شده و قرار بود طی 4 سال پروژه به اتمام برسد اما بعد از 6 سال هنوز به اتمام نرسیده و بخشی از این پول ها و ارزها سرنوشت نامشخصی دارند.

سخنگوی جدید دستگاه قضا در ارتباط با افزایش حقوق قضات توسط رئیس دستگاه قضا گفت: رئیس فعلی و قبلی دستگاه قضا از وضعیت معیشت کارکنان دستگاه قضائی گله مند بودند، کار قضائی سخت و سنگین است اما وضعیت حقوقی همکاران ما به نسبت دیگر دستگاه ها مناسب نیست، در بسیاری از دستگاه ها اضافه کار و کارانه پرداخت می شود اما قوه قضائییه امکان چنین پرداخت هایی را ندارد. در دوره ریاست آیت الله رئیسی در قوه قضا طرحی به نام تسری درمجلس به تصویب رسید که برخی دستگاه ها از آن استفاده می کنند و در صورت تصویب آن در کمیسیون مجلس تا حدودی حقوق و قضایای کارکنان دستگاه قضا احیا خواهد شد.

 

او در مورد روشی که مردم می توانند تخلفات کارکنان دستگاه قضا را گزارش کنند گفت: ممکن است برخی افراد بخواهند تخلفات کارکنان دستگاه قضا را بدون درج نام اطلاع بدهند که می توانند در سایت سازمان بازرسی کل کشور اقدام کنند یا از طریق تلفن 136 یا 129 امکان اعلام تخلفات وجود دارد. از طریق تلفن 1580 هم امکان اعلام تخلفات وجود دارد و مردم به طور مستقیم می توانند با مسئولین ارتباط برقرار کنند. 

سخنگوی قوه قضاییه در مورد برخورد سختگیرانه با محتکران واکسن و کوتاهی برخی مسئولین گفت: در خصوص تهیه و توزیع واکسن های تقلبی در دادسرای عمومی و انقلاب 3 پرونده تشکیل شده که در یک پرونده، 2 نفر تحت تعقیب قرار گرفتند و اعتراف کردند که با همکاری 30 نفر به تهیه و توزیع واکسن تقلبی پرداختند، پوکه های واکسن ها را تهیه می کردند و با داروی تقلبی که تزریق می کردند 2 تا 3 میلیون از افراد از این واکسن دریافت کردند، در دادسرای عمومی و البرز هم 49 شاکی در این موضوع وجود دارد و 470 میلیون تومان از مردم اخذ شده و این پرونده ها هم در حال رسیدگی هستند.

 

خدائیان در مورد حکم مهریه ها گفت: بر اساس بند ب ماده 113 بند ششم توسعه اگر شخصی مطالبه مهریه کند در قانون مقرر شده که باید به اجرای ثبت اسناد و املاک مراجعه کند، زوجه ای که مطالبه مهریه دارد با مراجعه به دفاتر ازدواج و طلاق تقاضای مهریه می کند. در ادارات ثبت تشکیل پرونده می شود و اگر محکوم نتواند پرداخت کند حکم بازداشت صادر نمی شود اما اگر توسط دستگاه های قضائی فرد محکوم شناخته شود تا پرداخت مهریه بازداشت می شود. برخی از طرح ها دلالت بر این دارند که 110 سکه قانونی مهریه تعدادش کمتر شود و اگر در طول زمان قیمت ها افزایش پیدا کردند، دستور تعدیل سکه صادر شود اما این طرح هنوز تصویب نشده است. 

 

او در مورد رسیدگی به افرادی که اسناد محرمانه را در اختیار بیگانگان قرار دادند و سریال گاندو این موضوع را مطرح کرد گفت: نمی توانیم به صرف یک فیلم افراد را تحت تعقیب قرار دهیم اما در خصوص برخی شخصیت های این فیلم پرونده تشکیل شده، مثلا یک فرد به پرداخت جزای نقدی و 5 سال حبس و انفصال از خدمت محکوم شده و یک فرد هم به اتهام جاسوسی به حبس محکوم شده است.