شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عربستان#سرمایه‌گذاری#عمان

امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری میان عربستان و عمان در زمینه سرمایه‌گذاری


امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری میان عربستان و عمان در زمینه سرمایه‌گذاری

عربستان و عمان توافق‌نامه‌های مشترکی در زمینه سرمایه‌گذاری امضا کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از الخلیج الجدید، روز دوشنبه، عربستان سعودی و عمان با تبادل تجربیات ، بازدیدها و همچنین تسهیل رویه‌ها برای سرمایه گذاران و کمک به آنها برای جستجوی فرصت‌ها در هر دو کشور ، تفاهم نامه‌ای را برای تقویت همکاری در زمینه سرمایه گذاری امضا کردند.

این امر در حاشیه مجمع سرمایه گذاری عمان و عربستان در مسقط صورت گرفت که در آن فرصت‌های همکاری در زمینه‌های اقتصادی و سرمایه گذاری و دستیابی به توافق و مشارکت استراتژیک بین شرکت‌ها مورد بحث قرار گرفت.

در این مجمع همچنین همگرایی بین چشم انداز عمان 2040 و چشم انداز عربستان سعودی 2030 ، محیط سرمایه گذاری ، مشوق‌ها و فرصت‌های موجود در دوران سلطنت مورد بحث قرار گرفت.

«خالد الفالح» وزیر سرمایه گذاری عربستان ، به نوبه خود به تلاش‌های مشترک ریاض و مسقط در کشف ، توسعه و ارتقای فرصت‌های سرمایه گذاری متقابل بین آنها و دستیابی به خواسته‌های دو ملت اشاره کرد.

وی افزود که روندهای توسعه و تحول در دو کشور فضای وسیعی را برای ارائه بسیاری از فرصت‌های مشترک کیفی که از مزایای استراتژیک هر دو کشور سود می‌برد، فراهم کرده است.

الفالح خاطرنشان کرد که این مجمع به دنبال توسعه همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور و پیشنهاد بیشتر پروژه‌های مشترک و سرمایه گذاری متقابل در بخش‌های مختلف از جمله خدمات صنعت نفت و گاز ، انرژی‌های تجدیدپذیر ، پروژه‌های زیرساختی ، سرمایه گذاری در صنایع پیشرفته ، حمل و نقل ، خدمات تدارکات ، فناوری اطلاعات ، معدن ، گردشگری ، خدمات بهداشتی و سایر بخشها است.

علاوه بر این « قیس الیوسف » وزیر بازرگانی صنعت و ترویج سرمایه گذاری عمان گفت: «عناصر جذاب رقابتی ، محیط سرمایه گذاری محرک و پروژه‌های امیدوارکننده عواملی هستند که تأیید می‌کند این فرصت برای تجار و سرمایه گذاران سعودی برای شروع سرمایه گذاری در این کشور آماده شده است. »

در همین زمینه ، جلسات دوجانبه همراه با مجمع نمایندگان نهادهای دولتی مربوطه ، تجار عمانی و همتایان سعودی آنها برگزار شد که منجر به امضای توافق‌نامه‌هایی میان دو طرف شد.

در جریان این سفر، دو کشور توافقنامه‌هایی را برای افزایش همکاری‌های مشترک اقتصادی امضا کردند و همچنین یک شورای هماهنگی برای بحث در مورد فرصت‌های سرمایه گذاری متقابل ایجاد کردند.

عربستان و عمان به دنبال افزایش سرعت همکاری‌های اقتصادی با تحریک بخش دولتی و خصوصی برای دستیابی به مبادلات تجاری و سرمایه گذاری مشترک کیفی هستند.

عربستان انتظار دارد که اولین راه 800 کیلومتری که عربستان سعودی و سلطنت عمان را به هم متصل می‌کند به زودی افتتاح شود.

عمان یکی از کشورهایی است که در جنگ یمن اعلام بی طرفی نموده و از پیوستن به ائتلاف سعودی خودداری کرد. از آنجا که عمان همسایه یمن بوده و همیشه نقش میانجی در خاورمیانه را برعهده گرفته است، مقامات سعودی امیدوارند این سلطان نشین به ریاض برای خروج از باتلاق یمن یاری کند.

شایان ذکر است که عربستان سعودی و عمان سالها پیش طرحی را برای انتقال نفت عربستان از طریق دریای عرب تهیه کرده بودند. این پروژه در زمان «سلطان قابوس» پادشاه سابق عمان به دلیل تلاش دولت سلطنت برای حفظ روابط متعادل با همسایگان خود در منطقه متوقف شد.

دو طرف از طریق این مجمع که وزیران سرمایه گذاری و تجارت و صنعت عمان در آن شرکت کردند ، به دنبال این هستند که راه را برای بازگشایی گذرگاه زمینی بین دو کشور هموار کنند که این امر به عربستان سعودی اجازه می‌دهد تا در دریای عرب نفت خود را صادر کند.

انتهای پیام/