شهر خبر

مهر خبر می‌دهد؛

سکان دار معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد چه کسی خواهد بود؟

سکان دار معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد چه کسی خواهد بود؟

علیرضا معاف، حجت الاسلام عباس ارباب سلیمانی، حسین اسدی سه چهره قرآنی هستند که احتمال می رود در روزهای آینده به عنوان معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد منصوب شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدمهدی اسماعیلی بعد از کسب رأی اعتماد از مجلس و آغاز کار به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی باید معاونت‌هایش در وزارت ارشاد را انتخاب کند. یکی از معاونت‌های مهم که وظیفه‌اش گسترش فرهنگ قرآنی و دینی در جامعه می‌باشد معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که متولی برپایی برنامه‌های مهمی از جمله نمایشگاه‌های قرآن و آزمون‌های سراسری قرآن و عترت و سرپرستی هزاران مؤسسه قرآنی است.

گمانه‌زنی‌ها پیرامون گزینه معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فراوان است. شنیده‌های خبرنگار مهر نشان می‌دهد برای تصدی این سمت با چهره‌های شناخته شده این حوزه مذاکره آغاز شده که در این میان نام‌های افرادی همچون علیرضا معاف، حجت الاسلام عباس ارباب سلیمانی و حسین اسدی دیده می‌شود.

به نظر می‌سد دارا بودن تجربه و توان مدیریت، دانش لازم برای مسئولیت، از اعضای خانواده جامعه تحت مسئولیت بودن و مقبولیت از ملاک‌های مؤید فردی است که در این سمت قرار خواهد گرفت.

علیرضا معاف دکترای علوم قرآن و حدیث (گرایش علوم و معارف نهج‌البلاغه) و استاد دانشگاه است و از سوابق اجرایی او می‌توان به مشاور اسبق وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، قائم مقام نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم و معاون پژوهشی بنیاد سیاست پژوهی تمدن اسلام اشاره کرد.

حجت الاسلام عباس ارباب سلیمانی، در سال ۹۶ به عنوان «مشاور وزیر در امور فرهنگی، دینی» منصوب شد. وی دکترای تخصصی تفسیر قرآن دارد و تالیفات زیادی در خصوص مباحث تفسیری قرآن دارد. مدیرکل جذب و هدایت مبلّغان در مجمع اهل‌بیت (ع)، همکاری با حجت‌الاسلام محسن قرائتی در ستاد اقامه نماز و ستاد تفسیر قرآن کریم، مشاور وزیر و دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی‌هنری مساجد کشور، دبیر ستاد اقامه نماز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله سوابق اجرایی ایشان است.

حسین اسدی، در سال ۹۸ به عنوان مشاور قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی از سوی حجت الاسلام قمی رئیس وقت سازمان منصوب شد. مشاور رئیس جامعة المصطفی العالمیه در امور قرآنی، مشاور مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در امور قرآنی، رئیس اداره امور قرآنی سازمان حوزه‌ها و مدارس خارج از کشور، مدیر موسّسه قرآن کریم کشور آلبانی، مدیر کل دفتر امور قرآنی و حدیثی جامعه المصطفی العالمیه، دبیر شورای فرهنگی تربیتی جامعه المصطفی العالمیه، رئیس کمیسیون سیاستگذاری و برنامه‌ریزی واحدهای خارج از کشور، معاونت فرهنگی تربیتی جامعةالمصطفی العالمیه، عضویت حقیقی و حقوقی در شوراها و مجامع قرآنی کشور، عضو مجمع مشورتی و کمیسیون توسعه تبلیغ و ترویج فرهنگ قرآنی، عضو شورای ترویج قرآنی در عرصه بین‌الملل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عضو ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کریم کشور، عضو و دبیر شورای برنامه‌ریزی دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی برخی از سوابق مدیریتی حسین اسدی به شمار می‌روند. همچنین ترجمه و انتشار بیش از ۲۰ اثر در حوزه علوم و فنون قرآنی و معارف اهل بیت علیهم السلام به زبان‌های روسی، آلبانیایی، چینی و فارسی از دیگر فعالیت‌های وی است.