به گزارش برنا؛ طی دو سال اخیر کرونایی آموزش‌های مجازی برای دانش آموزان ارائه شده است  البته بر اساس گفته‌های کارشناسان و مسئولان امر هیچ یک از  آموزش‌های حقیقی را نمی‌توان جایگزین  آموزش‌های مجازی دانست.

اهمیت نقش والدین کودکان یک تا سه ساله

مهدی نغمه گو، روانشناس کودک و پژوهشگر مسائل کودک به خبرنگار برنا گفت: بر اساس تعاریف رشد تا  یک‌سالگی باید از کودکان حمایت کرد. کودک در سنین یک تا سه ساله باید آزادی عمل داشته تا بتواند دنیای پیرامون خود را کشف کند. در این سنین کودک باید آزمون و خطا کرده و اقدامات فراوان انجام دهد. در این سن نقش والدین از اهمیت برخوردار است.

او افزود: کودک از سه تا شش سالگی اعتماد به نفسش شکل می‌گیرد. در دوره ابتدای تعاملات کودکان با یکدیگر  از اهمیت برخوردار است. نقش معلم در این سنین برای کودکان از اهمیت برخوردار است.

تعاملات با کودکان در دو سال اخیرکمرنگ شده است

این پژوهشگر حوزه کودک تاکید کرد: برای کودکان خواه یا ناخواه بروز کرونا آسیب‌های متعدد را به دنبال داشته است. دو سال احیر تعامل کودکان با هم کمرنگ شده است.

نغمه گو ادامه داد: این مقوله تبعات متعدد را به دنبال دارد. کودکان در این سنین حرف شنوی از معلم داشته و شاید آن طور که باید از والدین خود حرف شنوی نداشته باشند.

والدین در زمینه آموزش کودکان ورود کنند

او گفت: هم‌اکنون چاره‌ای جز ورود والدین به آموزش دانش آموزان نیست. هرچند قرار نبود والدین مسئولیت این مهم را بر عهده بگیرد. این در حالی است که آنها به هیچ عنوان مهارتی در این زمینه ندارند.

 روانشناس کودک افزود:  باید خود را برای تبعات دوری دانش آموزان از محیط‌های آموزشی و معلم آماده کرد.

کیفیت درس خواندن تنزل یافته است

 نغمه گو اظهار کرد: یک معلم سال‌ها آموزش دیده و با قدرت و جذبه باز هم سر کلاس مدیریت صد درصدی بر روی دانش آموزان ندارد. با این تفاسیر اگر مادری انتظار داشته باشد که فرزندش  5 ساعت با یک تلفن همراه با صفحه کوچک، امکانات و اینترنت ایران و ... همان حجم درس سال‌های گذشته را مطالعه می‌کند، اینگونه نیست و طبیعتا کیفیت درس خواندن تنزل پیدا کرده است. انتظار والدین هم به نحوی است که بر این باورند حواس فرزندشان به معلم است اما در واقع این چنین نیست.

این روانشناس کودک گفت: بچه‌ها بخشی از کلاس‌های آنلاین را به دلیل شیطنت‌هایشان از دست می‌دهند. در این شرایط باید از کودکان انتظارات معقول داشت. نکته دیگر این است که  کودک در روند آموزش‌های آنلاین تعامل اجتماعی ندارد. برای مثال در زمان مدارس حضور زنگ تفریح برای کودک وجود داشت، اما در شرایط کنونی همچنان شاهد حضور کودک در منزل هستیم.

آموزش تکنیک‌های متعدد به دانش آموزان

 نغمه گو افزود: اگر برای آموزش به کودکان زیاد فشار آورده شود علاقه خود را نسبت به درس از دست می‌دهند. در گام نخست والدین باید انتظارات معقول از کودکان داشته باشند. در کنار آن باید تکنیک‌هایی را بیاموزند. اغلب والدین تحصیل کرده هستند و برای دوره ابتدایی می‌توانند مواردی را انتقال دهند.

او تاکید کرد: نکته دیگر نحوه تعامل مدرسه با دانش آموزان است. نحوه ارائه مطالب درسی از اهمیت برخوردار است. نحوه تکلیف‌دهی به دانش آموزان حجم تکالیف درسی و ... مهم است.

مزایای آموزش‌های مجازی را بشناسید

 این روانشناس در واکنش به مزایای شیوع کرونا در دو سال اخیر افزود: والدین مهارت‌های فراوان کسب کرده‌اند. تمامی کودکان آموختند تا اطلاعات خود را در قالب فضای مجازی ارائه کنند.

نغمه‌گو گفت: این مقوله ارزشمند است. کودک در شرایط کنونی باید کنفرانس‌های متعدد ارائه دهد. در حالی که قبل از شیوع کرونا مطالب ارائه شده به این میزان نبود.

 او افزود: مدارس پیشرفت‌های متعدد در حوزه آموزش‌های مجازی داشته اند و تبعات متعدد نیز این روند آموزشی به دنبال خواهد داشت.

نمی‌توان انتظار شکوفاکردن استعداد کودکان از والدین را داشت

این پژوهشگر مسائل کودکان ادامه داد: نمی‌توان انتظار داشت که والدین بتوانند فرزندش را شکوفا کند چون بخش قابل توجه بار آموزش بر دوش والدین است. ما در دوره خاص تاریخی به سر می‌بریم و والدین خود را از لحاظ صبر و تحمل باید آماده کنند.

نغمه گو تاکید کرد: باید برخی از نکات را از معلم آموخته و برخی دیگر را مطالعه کنند. انتظارات را باید معقول برطرف کرد.

والدین شرایط را برای فرزندشان توضیح دهند

نغمه‌گو درباره روند بازیابی استقلال کودک و دغدغه‌مندی نسبت به درس گفت: والدین به زبان کودکی برای فرزندشان موقعیت موجود را توضیح دهند. بچه‌ها تفاوت بین نخواستن و نتوانستن را درک می‌کنند. کودک می‌داند که والدین می‌خواهند اما نمی‌توانند تمامی انتظارات آنها را برآورده کنند. برخی از کودکان با احساس مسئولیت پرورش یافته‌اند. برخی دیگر از دانش آموزان با مشکلات فراوان همراه هستند و والدین باید به شکل شفاف و دوستانه با فرزندشان صحبت کنند.