به گزارش برنا؛ تمامی مسائل محیط زیستی همچون زنجیره به یکدیگر متصل هستند. به دلیل نبود آب پوشش گیاهی کاهش پیدا کند. برای مثال وقتی درکشور آب نیست پوشش گیاهی کم می شود. بر اساس گفته های مسئولان و کارشناسان امر نبود آب و نبود پوشش گیاهی از دلایل بروز ریزگردها محسوب می‌شود. همچنین خشکی زمین فرونشست دشت‌ها و ریزگردها را به دنبال دارد. 650 دشت در ایران وجود دارد که بیش از نیمی از آنها دچار فرونشست شده و به دنبال آن فروچاله بروز می‌کند. کانون‌های گرد و غبار فراوان بیرونی و درونی فراوان در کشور باعث بروز مشکلات زیست محیطی فراوان شده است.

طی روزهای اخیر هم محمد درویش، کنشگر محیط زیست در توئیترش نوشت: «اینجا بیابان‌های یزد، کرمان یا سمنان نیست؛ اینجا نزدیک‌ترین فاصله به سواحل خزر در منطقه وشمگیر بندر آق‌قلا در استان گلستان است. افزایش چشمه‌های تولید گرد و خاک در خلیج گرگان، گمیشان، آلماگل، آلاگل و آجی‌گل، همچنین سدسازی‌های متعدد بر روی اترک و گرگان‌رود، سبب چنین فاجعه‌ای است.»

منشا بروز گرد و غبار گلستان کشور ترکمنستان است

محمد رضا کنعانی، مدیر کل محیط زیست استان گلستان به آخرین وضعیت گرد و غبار خبرنگار برنا گفت: گرد و غبار از لحاظ زیست محیطی و سلامت مخاطرات فراوان را به دنبال دارد.

او افزود: شناسایی پهنای گرد و غبار استان گلستان انجام شده است. ستاد گرد و غبار اقدامات انجام داده و پهنای شکل‌گیری گرد و غبار انجام شده است.

مدیر کل محیط زیست استان گلستان تاکید کرد: برای دستگاه‌ها در زمینه مهار ریزگردها تعیین تکلیف شده است. اقدامات بر اساس  ستاد ملی گرد و غبار انجام شده است. منشا بروز گرد و غبار در کشور ترکمنستان بوده است.

 کنعانی با بیان اینکه ریزگردها در استان گلستان منشا داخلی ندارد، افزود: بخش عمده این کانون گرد و غبار در صحرای قره باغ بوده است.

او تاکید کرد: برای مهار این امر اقدامات متعدد در حال انجام است. برای گمیشان حقآبه تعیین شده است. آجی گل، آلاگل، آلما گل حقآبه پرداخت شده است.  برای خلج گرگان هم با هماهنگی با وزارت نیرو اقدامات زیست محیطی انجام شده است.

کنعانی ادامه داد: منابع طبیعی استان اقدامات برای مهار این امر را در اولویت اقدامات قرار داده است.

مدیر کل محیط زیست استان گلستان درباره تاثیر سدزنی‌ها برای روی اترک و گرگان در بروز گرد و غبارها گفت: در مجموع حقآبه تالاب آلما گل مشخص شده است. وزارت نیرو آنطور که باید حقآبه را تخصیص نمی‌دهد. هرچند شرایط امسال در مقایسه با سال‌های گذشته مناسب‌تر است.

 کنعانی درباره عمده نارسایی‌های محیط زیستی افزود: اولویت نخست تامین حقآبه تالاب‌ها است. در مرحله بعدی هم کانون‌های مستعد گرد و غبار باید اقدامات مناسب انجام شود تا بتوان در زمینه  پیشگیری اقدامات مناسب را انجام داد.

مدیر کل محیط زیست استان گلستان با اشاره به تاثیر کشت و کارها بر بروز گرد و غبار در سال‌های اخیر در استان گلستان تصریح کرد: کشت و کار تاثیری در بروز گرد و غبار در منطقه نداشته و این اقدامات همچنان در حال انجام است.

//انتهای پیام: 3