شهرخبر

هرگز این6 غذا را در مایکروویو قرار ندهید

کدخبر: 437022
اقتصاد نیوز : به گفته‌ی کارشناسان استفاده از برخی مواد غذایی در مایکروویو منجر به بروز مشکلاتی برای سلامتی یا حتی آسیب جدی می‌­شود. در ادامه به آن‌ها اشاره شده است...

به گزارش اقتصادنیوز به ئقل از  بهداشت نیوز ، یک دلیل برای محبوبیت بسیار زیاد پخت غذا در مایکروویو وجود دارد: پخت سریع، آسان و در بسیاری از موارد همراه با نتایج قابل قبول. با این حال، اگرچه ممکن است برای گرم کردن دوباره ذرت بوداده و قهوه‌­ی ولرم یا چای سرد شده به مایکروویو متکی باشید؛ اما غذاهایی وجود دارد که فقط در صورتی که در این دستگاه قرار بگیرند بدتر می­‌شوند. از خروج مواد مغذی آن‌ها گرفته تا تولید ترکیباتی که می‌­توانند شما را بیمار کنند. این­‌ها غذاهایی هستند که به گفته کارشناسان هرگز نباید در مایکروویو قرار دهید:

1. گوشت خام

چه بخواهید سینه مرغ را بپزید و چه یک همبرگر عالی درست کنید، مایکروویو جایی برای محصولات خام گوشتی نیست.

مایکروویو غذا را به طور مساوی و یکنواخت نمی­‌پزد، بنابراین بخشی از گوشت می­­‌تواند به شدت داغ و خشک شود قبل از اینکه بخش دیگر آن گرم شده یا پخته شود. طعم چنین غذایی وحشتناک است و خوردن آن بی‌خطر نیست.

در حقیقت، حتی تلاش برای یخ‌زدایی گوشت خام در مایکروویو نیز می‌­تواند منجر به عوارض جدی در سلامتی به دلیل نوسانات ناامن دما شود، در عوض پیشنهاد می‌­شود اگر نیاز دارید که یخ گوشت را به سرعت آب کنید، آن را زیر آب سرد قرار دهید.

طبق مطالعه‌­ای که در سال 2015 منتشر شد، مایکروویو کردن انواع فرآورده‌­های گوشتی فرآوری شده، از جمله سوسیس، بیکن و ژامبون‌ها تولید محصولات اکسیداسیون کلسترول (COP) را افزایش داد، که مؤلفان این مطالعه خاطرنشان می‌کنند این ماده نه تنها سرطان­‌زاست، بلکه می‌تواند به طور قابل توجهی در تجمع پلاک‌­های شریانی نقش داشته باشد

2. کلم بروکلی

اگر می­‌خواهید بیشترین میزان خواص تغذیه‌­ای را به دست آورید، کلم بروکلی را برای پخته شدن در مایکروویو قرار ندهید.

طبق یک مطالعه، قرار گرفتن کلم بروکلی در مایکروویو منجر به کاهش 16 درصدی کلروفیل می­‌شود، در حالی که محتوای کلروفیل در کلم بروکلی بخارپز تقریبا بدون تغییر باقی می‌­ماند. اگر می­‌خواهید این مواد مغذی را تا حد زیادی دست نخورده نگه دارید، پیشنهاد می­‌شود که به جای آن، سبزیجات خود را بخارپز کنید.

3. نان

گرچه ممکن است  قرار دادن نان در مایکروویو هیچ اثر سو­ئی بر سلامتی نداشته باشد؛ اما مطمئنا از نتیجه نهایی لذت نخواهید برد.

نان‌­ها در مایکروویو به خوبی گرم نمی­‌شوند، این دستگاه  با برانگیختن مولکول­‌های آب و در نتیجه تولید گرما مواد غذایی را گرم می­‌کند. بدون توجه به نوع نان این فرآیند در نان­‌ها باعث می­‌شود که مولکول‌های نشاسته درون آن­‌ها به مولکول‌­های آب متصل شده و مواد را خیس کند.

4. سیب زمینی کامل

نیاز است قبل از تلاش برای تهیه سیب زمینی پخته شده در مایکروویو، خوب فکر کنید.

هنگامی که یک ماده غذایی کامل و بزرگ، مانند سیب‌زمینی را مایکروویو می‌­کنید، ممکن است در نهایت یک غذای بسیار داغ را بیرون بیاورید، و متوجه می‌­شوید که مرکز آن ولرم یا هنوز سرد است. ممکن است غذاهای بزرگی که دوباره گرم یا پخته می­‌شوند بخش­‌های پخته شده‌­ای ­داشته باشد در حالی که نواحی دیگر آن به اندازه کافی پخته یا گرم نشده‌­اند که می‌­توانند باکتری­‌های بیماری­‌زا را درون خود نگه­ داشته و پرورش دهند.

5. تخم مرغ

اگر می­‌خواهید در مایکروویو تخم‌مرغ خام را بپزید یا تخم‌مرغ آب‌پز درسته را دوباره گرم کنید، در نهایت ممکن است خود را در وضعیت خطرناکی قرار دهید.

گرم کردن تخم‌مرغ­‌های آب‌پز (با پوسته یا بدون آن) باعث ایجاد فشار در داخل آن‌ها می­‌شود که باعث می­‌شود تخم‌مرغ در مایکروویو یا در بشقاب شما منفجر شوند.

تلاش برای پختن تخم مرغ از حالت خام در مایکروویو نیز ممکن است نتایج خوبی نداشته باشد. مطالعه‌­ای که اخیرا منتشر شده است نشان داد، باکتری­‌های خطرناک سالمونلا در طی پخت تخم‌مرغ در مایکروفر زنده باقی ماندند.

6. گوشت‌های فرآوری شده

با این که محصولات گوشتی فرآوری شده، مانند سوسیس و کالباس و ...، ممکن است در سالم بودن شهرتی نداشته باشند، با این حال ویژگی­‌های تغذیه‌­ای‌شان بعد از قرار گرفتن در مایکروویو به طور قابل توجهی بدتر هم می‌­شود.

طبق مطالعه‌­ای که در سال 2015 منتشر شد، مایکروویو کردن انواع فرآورده‌­های گوشتی فرآوری شده، از جمله سوسیس، بیکن و ژامبون‌ها تولید محصولات اکسیداسیون کلسترول (COP) را افزایش داد، که مؤلفان این مطالعه خاطرنشان می‌کنند این ماده نه تنها سرطان­‌زاست، بلکه می‌تواند به طور قابل توجهی در تجمع پلاک‌­های شریانی نقش داشته باشد