به گزارش برنا؛ بر اساس گزارش جامع ۷ ساله موسسه هنر و تجربه، ۱۷۳ فیلم مستند در این موسسه به نمایش درآمده که فروش یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومانی را برای این آثار رقم زده است.

موسسه هنر و تجربه سینمای ایرانیان گزارش جامع ۷ سال فعالیت خود را از اردیبهشت ۹۳ تا اسفند ۹۹ منتشر کرد. در گزارش پیش رو، آمار و ارقامی درباره نمایش فیلم‌های مستند در این موسسه، مرور شده است.

سهم ۲۵ درصدی مستند از اکران

در هفت سال فعالیت موسسه هنر و تجربه، ۵۵۷ فیلم مستند بازبینی شده که از این میان ۲۶۲ عنوان (۴۷ درصد آثار) دارای امکان نمایش و مابقی غیرقابل نمایش تشخیص داده شده‌اند. ۱۷۳ فیلم نیز تا پایان سال ۹۹، اکران شده‌اند.

شمار آثار بازبینی‌شده سالانه، تقریبا هر سال در حال کاهش بوده و در سال ۹۹ که سینماها با رکود ناشی از کرونا مواجه شدند، به ۲۶ فیلم رسیده است.

پیش از همه‌گیری کرونا، سالانه به طور میانگین ۲۶ فیلم مستند در موسسه هنر و تجربه به نمایش درآمده که این آمار در سال ۹۹ تحت تاثیر شرایط سینماها به رقم ۱۲ فیلم رسیده است.

۲۵ درصد آثار اکران‌شده موسسه هنر و تجربه، مستند بوده است و ۲۸ درصد آثار بازبینی‌شده، در این قالب تولید شده‌اند.

از میان این آثار، تنها یک فیلم مستند خارجی (با عنوان دیگه کجا رو بگیریم؟) بوده که در سال ۱۳۹۵ به نمایش درآمده و باقی ۱۷۲ اثر، محصول ایران است.

۲۸۰ جلسه نقد و بررسی مستندها

تنها ۷ سالن سینما در اختیار موسسه هنر و تجربه محسوب می‌شوند و باقی سینماها که در طول هفت سال فیلم‌های این موسسه را نمایش داده‌اند، به شکل موردی به این کار مبادرت کرده‌اند. این ۷ سالن در اسفند ماه ۹۹، در سینما فرهنگ تهران، خانه هنرمندان، پردیس کوروش، موزه سینما، پردیس آزادی، سینما سپیده، پردیس شمیران و پردیس هویزه مشهد قرار داشته‌اند و در سال‌های گذشته سینماهای دیگری چون سوره اصفهان و باغ کتاب تهران هم جزو این فهرست بوده‌اند.

۱۴۶ عنوان از آثار مستند اکران‌شده در ۷ سال حیات موسسه هنر و تجربه، از برگزاری آیین‌های دیدار (افتتاحیه) برخوردار بوده‌اند که کمترین مراسم‌ آن مربوط به سال کرونایی ۹۹ با ۱۲ جلسه است. اکثریت قریب به اتفاق این آیین‌ها در سالن‌های در اختیار موسسه برگزار شده است.

برای مستندهای اکران‌شده در موسسه هنر و تجربه، ۲۷۷ جلسه نقد و بررسی حضوری نیز برگزار شده است. در سال ۹۹ هیچ جلسه‌ای از این دست به دلیل کرونا امکان برگزاری نیافته و در مقابل برای ۱۲ مستند اکران‌شده در سال ۹۹، تعداد ۳ جلسه نقد و بررسی آنلاین برگزار شده است.

جلسات حضوری و آنلاین نقد و بررسی آثار مستند، ۳۵ درصد از کل جلسات نقد و بررسی فیلم‌های هنر و تجربه را تشکیل می‌دهد. این در حالی است که مستندهای این موسسه،

حدود یک‌چهارم آثار نمایش‌داده‌شده را تشکیل می‌دهد.

اکران آنلاین در کنار اکران پرده‌ای

میزان مخاطب فیلم‌های مستند به نسبت کل فیلم‌های موسسه هنر و تجربه، ۴.۵ درصد در سال ۹۳، ۶ درصد در سال ۹۴، ۶.۸ درصد در سال ۹۵، ۱۴.۳ درصد در سال ۹۶، ۳۸.۶ درصد در سال ۹۷، ۳۶.۴ درصد در سال ۹۸ و ۲۵.۳ درصد در سال ۹۹ بوده است.

در سال‌های ۹۷ و ۹۸ که بیشترین اقبال به فیلم‌های مستند هنر و تجربه وجود داشته، به ترتیب ۴۳۶ و ۴۲۹ میلیون تومان فروش از طریق گیشه برای این آثار به دست آمده است. مجموع فروش فیلم‌های مستند موسسه هنر و تجربه در ۷ سال فعالیت این موسسه، حدود یک میلیارد و ۲۹۰ میلیون تومان بوده است.

در سال ۹۹ و با ایجاد طرح اکران آنلاین، موسسه هنر و تجربه ۸ فیلم مستند را به صورت آنلاین در صفحه اختصاصی این موسسه در پلتفرم هاشور به نمایش درآورد که در مقابل ۲ فیلم داستانی اکران شده، آمار قابل توجهی را نشان می‌دهد.