«پیرمحمد ملازهی»، کارشناس مسائل خاورمیانه، در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در خصوص تحولات اخیر در افغانستان اظهار کرد:  زمانی که طالبان کابل را تصرف کرد با دو مشکل مواجه شد. یکی مقاومتی است که در پنجشیر شکل گرفته و هنوز طالبان نتوانسته دولتی تشکیل دهد که همانطور که وعده داده بود فراگیر باشد و گروه های قومی و مذهبی را هم شامل شود.

او افزود: مشکل دوم طالبان به لحاظ امنیتی حضور داعش و القاعده هست که ظاهراً القاعده در افغانستان مستقر شده است و داعش هم که عملیات انتحاری را در فرودگاه کابل انجام داد و امروز هم به طرف یک خانواده راکت پراکنی کرد.

ملازهی ادامه داد: جریان رادیکال خواهان این است که طالبان امارات اسلامی را به طور کامل اعلام کند و کاری به دیگران نداشته باشد که دیگران می خواهند چکار کنند بنابراین این دو مشکل آینده طالبان و امنیت افغانستان را دشوار و آینده را مبهم کرده است.

او متذکر شد: از این زاویه به نظر می رسد که دو امکان وجود دارد که طالبان بتواند بر مشکلات فائق بیاید، یکی اینکه کاری کند تا امارات اسلامی تشکیل شود  که در این صورت با گروه های قومی و مذهبی  روبرو شده و جنگ داخلی شکل می گیرد و اگر امارات اسلامی شکل داده و همچنان که اعلام کرده بود، شکل ملایم تری داشته باشد و اجازه دهد بقیه گروه های قومی  شرکت کنند، اصولا با داعش درگیری نظامی پیدا خواهد کرد که این هم یک بحران جدیدی را برای طالبان به وجود می آورد در شرایط کنونی هیچ چیزی مشخص نیست.۶