شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اوپک پلاس#کویت#وزیر نفت

احتمال لغو افزایش تولید ۴۰۰ هزار بشکه ای اوپک پلاس

اوپک

وزیر نفت کویت گفت: سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام ممکن است افزایش روزانه ۴۰۰ هزار بشکه نفت مورد توافق را در چند ماه آینده لغو کند.

به گزارش مشرق، وزیر نفت کویت گفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام (اوپک) ممکن است افزایش روزانه ۴۰۰ هزار بشکه نفت مورد توافق را در چند ماه آینده لغو کند.

محمد عبداللطیف الفارس به رویترز گفت: «بازار کند پیش می رود. از آن جایی که موج چهارم همه گیری کرونا در مناطقی آغاز شده است، ما باید دقت کنیم و در مورد این افزایش تجدیدنظر کنیم. ممکن است افزایش ۴۰۰ هزار بشکه در روز متوقف شود.»

الفارس خاطرنشان کرد اقتصاد کشورهای آسیای شرقی و چین هنوز به علت همه گیری کرونا بی ثبات است و با دشواری هایی روبرو است و خواستار احتیاط بیشتر در برداشتن گام های بعدی برای تولید نفت در جهان شد.

اوپک پلاس قرار است هفته آینده راجع به افزایش تولید نفت مورد توافق از ماه گذشته گفتگو کنند. پس از برخی مخالفت ها، این گروه توافق کردند تولید خود را ماهانه ۴۰۰ هزار بشکه در روز از ماه آگوست افزایش دهند. کشورهای عضو اوپک پلاس قرار است از ماه سپتامبر ۲۰۲۲ به تدریج تولید خود را افزایش دهند تا میزان تولید به سطح قبل از همه گیری ویروس کرونا بازگردد.

این گروه در حال حاضر، از ورود حدود روزانه ۶ میلیون بشکه نفت به بازار ممانعت می کند که این رقم  از  همان ۱۰ میلیون بشکه نفتی است که در زمان شروع همه گیری کرونا به علت محدودیت های مسافرتی و قرنطینه از بازار حذف شد.

دولت آمریکا در این ماه از اوپک و هم پیمانانش خواست تا تولید نفت را افزایش دهند تا قیمت بنزین را کنترل کند و کمبودها را جبران نماید؛ آمریکا برنامه کنونی افزایش تولید اوپک را ناکافی می داند.

واشنگتن قاطعانه اعلام می کند افزایش قیمت بنزین تهدیدی برای بهبود اقتصاد جهان است. الفارس با این حال، می گوید دیدگاه اعضای اوپک پلاس متفاوت است.

الفارس بدون ارائه جزئیات گفت: «نشست هایی با کشورهای عضو اوپک به ویژه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس وجود دارد و تاکنون دیدگاه های مختلفی در مورد چگونگی مدیریت این موضوع وجود دارد.»

این درحالی است که آژانس بین المللی انرژی(IEA)  چشم انداز خود برای تقاضای نفت در جهان در سال ۲۰۲۱ را کاهش داد و دلیل آن را شیوع سریع نوع دلتای کرونا و تاثیر آن بر اقتصاد جهان اعلام کرد.

با شروع همه گیری ویروس کرونا در جهان و کاهش تقاضا برای نفت، اوپک پلاس به منظور تقویت قیمت این کالای اساسی در سال گذشته میلادی توافق کردند تا از ماه می ۲۰۲۰ روزانه ۹.۷ میلیون بشکه از تولید خود را کاهش دهند که رقمی بی سابقه و رکورد محسوب می‌شد و در فاز نخست تصمیم گرفتند تا این قرارداد تا آوریل ۲۰۲۲ ادامه یابد.

با بهبود تقاضا، این گروه به تدریج بر میزان تولید افزودند و تا جولای ۲۰۲۱ کاهش تولید به ۵.۸ میلیون بشکه در روز رسیده است.

بعد از کش و قوس های فراوان میان اعضای گروه، اوپک پلاس توافق کردند تا از ماه آگوست تا دسامبر ۲۰۲۱، تولید خود را ۲ میلیون بشکه در روز یا ماهانه ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهند.

همچنین این گروه توافق کرد که تاریخ پایان توافق کاهش تولید را از تاریخ اولیه مورد توافق یعنی آوریل ۲۰۲۲ به پایان سال ۲۰۲۲ تغییر دهد تا در صورت توقف بهبود شرایط اقتصادی در جهان در اثر بروز انواع جدید ویروس کرونا، جای بیشتری برای مانور داشته باشد.

منبع: فارس