شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#افغانستان

نارضایتی اکثریت آمریکایی‌ها از نحوه اجرای عملیات خروج از افغانستان

کریس مورفی بایدن ایران

بیش از نیمی از آمریکایی‌ها از نحوه اجرای عملیات خروج از افغانستان ناراضی هستند و می‌گویند حضور نظامی در این کشور بر ایمن‌سازی آمریکا در برابر تروریسم تأثیری ندارد.

به گزارش مشرق، نتایج یک نظرسنجی که روز دوشنبه منتشر شد نشان می‌دهد، اکثریت مردم آمریکا با نحوه خروج نیروهای کشورشان از افغانستان ناراضی هستند.

به نوشته نشریه «نیوز ویک»، این نظرسنجی توسط شبکه «اِی‌بی‌سی نیوز» و موسسه «ایپسوس» در روزهای ۲۷-۲۸ آگوست (پنجم و ششم مرداد) و پس از انفجار مرگبار فرودگاه کابل انجام شده است.

بیش از نیمی از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی، معادل ۵۶ درصد، می‌گویند حضور نظامی آمریکا در افغانستان بر میزان ایمن بودن آمریکا از تروریسم تأثیری ندارد و فقط ۳۶ درصد می‌گویند آمریکا به خطر خواهند افتاد.

نتایج این نظرسنجی نشان داد تنها ۳۸ درصد از شهروندان آمریکایی با نحوه اجرای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان موافق هستند.

۸۴ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی معتقدند تا زمانی که همه آمریکایی‌ها از افغانستان تخلیه نشده بودند، نیروهای نظامی آمریکایی باید در این کشور باقی می‌ماندند.

طبق این نظرسنجی، ۷۱ درصد از آمریکایی‌ها معتقدند تا زمانی که تمام متحدان افغان در مأموریت آمریکا افغانستان را ترک نکرده‌اند، نظامیان آمریکایی نباید خاک این کشور را ترک کنند.

در این میان، ۸۷ درصد از هواداران حزب جمهوری‌خواه و ۸۶ درصد از هواداران حزب دموکرات معتقدند نظامیان آمریکا باید تا خروج کامل آمریکایی‌ها از افغانستان در این کشور می‌ماندند.

به طور مشابهی، ۷۷ درصد از هواداران حزب جمهوری‌خواه و ۷۲ درصد از هواداران حزب دموکرات معتقدند تا زمانی که تمام همکاران افغان مأموریت آمریکا از افغانستان خارج نشده‌اند، نیروهای نظامی نباید خاک این کشور را ترک کنند.

علاوه بر این طبق نتایج نظرسنجی مشترک «یو اس ای تودی» و مرکز نظرسنجی دانشگاه «سافولک» که هفته گذشته منتشر شد، در پی قدرت گرفتن طالبان در افغانستان در تاریخ ۲۴ مردادماه، میزان رضایت‌مندی از عملکرد «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در بین مردم کشورش به ۴۱ درصد کاهش یافت.

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد. این در حالی است که طی هفته‌های اخیر جنگ در افغانستان شدت گرفته و طالبان موفق شده‌اند بسیاری از مناطق افغانستان را به تصرف خود درآورند.

ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۰۱ در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر همان سال در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن زمان، حضور نظامی و اشغالگری آنها در افغانستان ادامه داشته است.

با تصرف سریع‌تر از حد انتظار کابل از سوی گروه طالبان، آمریکا و متحدانش روند خروج از افغانستان را به شکلی سراسیمه و بی‌نظم تسریع کرده‌اند و فرودگاه کابل که در تحت کنترل آن‌ها قرار دارد با هرج و مرج گسترده مواجه است.

در روزهای اخیر و به دنبال کشته شدن ۱۳ نظامی آمریکایی در انفجارهای پنجشنبه هفته گذشته در فرودگاه بین‌المللی کابل، فشارهای جمهوری‌خواهان علیه بایدن و دولت او شدت گرفته است.

در حالی که آمریکایی‌ها فقط تا پایان فردا (سه‌شنبه) برای ترک افغانستان فرصت دارند، «جنیفر ساکی» سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرده است: «جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی و ران کلاین، رئیس دفتر رئیس‌جمهور [جو بایدن]، اطلاعاتی را درباره حمله راکتی به فرودگاه بین‌المللی کابل به او دادند. به رئیس‌جمهور اطلاع داده شد که عملیات [خروج] از فرودگاه کابل بدون اختلال ادامه می‌یابد».

«لیندسی گراهام» سناتور جمهوری‌خواه آمریکا که پیش از این خواستار استیضاح جو بایدن به دلیل عملکرد و موضع وی در قبال افغانستان شده بود، باز هم این موضوع را مطرح کرد و گفت، رئیس‌جمهور باید با عواقب زیادی از جمله موضوع استیضاح مواجه شود.

منبع: فارس