شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#رئیس جمهور#بلاروس#مسکو

پوتین: بلاروس همواره بر حمایت روسیه حساب کند

روسیه

رئیس جمهور روسیه خطاب به رئیس جمهور بلاروس گفت که همواره بر حمایت مسکو حساب باز کند.

به گزارش مشرق، رئیس جمهور روسیه در پیام تبریک تولد به «آلکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهور بلاروس که دوشنبه ۶۷ ساله شد، گفت که دوستان در بلاروس همیشه می‌توانند روی حمایت مسکو حساب کنند.

به گزارش خبرگزاری «تاس» در  پیام «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه خطاب به رئیس جمهور بلاروس  آمده است: «دوستان ما در بلاروس همیشه می‌توانند بر حمایت روسیه حساب کنند.   شک ندارم که ما به همکاری خود برای تقویت روابط روسیه و بلاروس در زمینه‌های مختلف ادامه خواهیم داد.»

پوتین خاطرنشان کرد که از تلاش‌های لوکاشنکو برای تقویت روابط دو کشور بسیار قدردانی می‌کند.

رئیس جمهور روسیه خطاب به لوکاشنکو افزود: «اطمینان دارم که تجربه فراوان شما به عنوان یک رهبر ملی برای تضمین وحدت و هماهنگی در جامعه بلاروس و افزایش ثبات و امنیت در این کشور ادامه خواهد داد.»

به گزارش تاس، «دیمیتری پسکوف»، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه  نیز روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که کرملین انتظار دارد رئیس جمهور بلاروس ابتدای ماه سپتامبر به روسیه سفر کند.

وی گفت: «رئیس جمهور روسیه قصد دارد ابتدای ماه سپتامبر با رئیس جمهور بلاروس تماس داشته باشد وسفر کاری وی برنامه ریزی شده است.»

رئیس‌جمهور روسیه چندی قبل گفت که کشورش آمادگی دارد به بلاروس کمک نظامی ارائه کند. پوتین گفت که طبق معاهده جامع نظامی میان این دو کشور، مسکو حاضر است در صورت لزوم و افزایش فشار خارجی، به این کشور نیروی نظامی بفرستد.

لوکاشنکو پیشتر هشدار داده بود که تانک‌ها و هواپیماهای ناتو در فاصله بسیار نزدیک به مرزهای بلاروس صف‌آرایی هستند. لوکاشنکو گفت: «با پوتین به توافق رسیدم که روسیه به حفظ امنیت در بلاروس در صورت نیاز کمک کند.»

رئیس جمهور بلاروس نیز اخیرا گفته بود که مینسک با ائتلاف با روسیه مخالف نیست، اما این حرکت نباید به معنای از دست دادن حاکمیت و استقلال باشد.

 رئیس جمهور بلاروس در این باره گفت: «وقتی ما در مورد ائتلاف صحبت می‌کنیم، باید به وضوح درک کنیم که این به معنای ائتلاف بدون از دست دادن استقلال و حاکمیت است.»

رئیس جمهور بلاروس خاطرنشان کرد، نکاتی در خصوص ائتلاف بلاروس با روسیه وجود دارد و ما یک دولت مستقل هستیم.

منبع: فارس