هیل گزارش داد، فشارهای جمهوری‌خواهان به دولت دموکرات آمریکا درباره افغانستان و مرگ ۱۳ نظامی آمریکایی در جریان انفجارها در فرودگاه کابل تشدید شده و یک سناتور ارشد جمهوری‌خواه ضمن هشدار درباره احتمال تکرار حملات ۱۱ سپتامبر در آمریکا هشدار داده است.

لیندسی گراهام نماینده جمهوری‌خواه مردم ایالت کارولینای جنوبی در مجلس سنای آمریکا که هفته گذشته ضمن محکوم کردن مواضع و عملکرد دولت جو بایدن در قبال افغانستان خواستار استیضاح رئیس‌جمهور شده بود، باز هم در این باره صحبت کرد.

این سناتور ارشد جمهوری‌خواه در مصاحبه با برنامه «در پیشگاه ملت» شبکه «سی‌بی‌اس» هشدار داد، با خروج نظامیان آمریکا از افغانستان احتمال تکرار حملات تروریستی مشابه با حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به شدت زیاد شده است.

این قانونگذار ارشد سنای  آمریکا گفت: «ما داریم به هزاران نفر از متحدان افغانستانی خودمان را که شجاعانه در کنار ما جنگیدند، پشت می‌کنیم. ما داریم به صدها شهروند آمریکایی هم پشت کرده و آنها را در آنجا رها می‌کنیم. احتمال اینکه شاهد یک ۱۱ سپتامبر دیگر باشیم، شدیدا زیاد شده است».

وی به حملات پهپادی آمریکا به مناطقی از افغانستان علیه «طراحان و برنامه‌ریزان» حمله انتحاری مرگبار داعش به فرودگاه کابل هم اشاره کرد. در حمله تروریستی داعش حداقل ۱۷۰ نفر شامل ۱۳ آمریکایی کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شدند.

لیندسی گراهام گفت: «این حملات پهپادی باعث متلاشی شدن داعش نخواهد شد. تعداد جنگجویان داعش دو برابر شده است. ما داریم به متحدانمان پشت می‌کنیم...ما داریم شرایط را برای وقوع یک ۱۱ سپتامبر دیگر مهیا می‌کنیم. من هرگز هیچ وقت مثل الان درباره احتمال حمله به وطنمان نگرانی نداشتم».

سناتور ایالت کارولینای جنوبی با رد مواضع دوت بایدن درباره چرایی پایان دادن به جنگ آمریکا در افغانستان مدعی شد: «ما جنگ را پایان ندادیم. رئیس‌جمهور بایدن گفت که او می‌خواست که مساله و موضوع افغانستان را برای روسای جمهور آینده (آمریکا) تمام کند اما او دقیقا عکس این کار را انجام داد. برای ۲۰ سال آینده روسای جمهور آمریکا مجبور خواهند بود با این فاجعه و افغانستان مواجه شوند. این جنگ تمام نشده است ما وارد یک فصل جدید و کشنده تر شده‌ایم. هم اکنون تروریست‌ها مسئولیت افغانستان را برعهده دارند».

این قانونگذار ارشد جمهوری‌خواه کنگره که پیش از این خواستار استیضاح جو بایدن به دلیل عملکرد و موضع وی در قبال افغانستان شده بود، باز هم این موضوع را مطرح کرد و گفت، رئیس‌جمهور باید با عواقب زیاید مواجه شود از جمله موضوع استیضاح.

در روزهای اخیر و به دنبال کشته شدن ۱۳ نظامی آمریکایی در انفجارهای هفته گذشته در فرودگاه بین‌المللی کابل، فشارهای جمهوری‌خواهان علیه بایدن و دولت او شدت گرفته است.

پیش از این دو عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان خواستار استیضاح «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا شدند و تعدادی دیگر از افراد شناخته شده در این حزب از قبیل دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق، بر لزوم برکناری بایدن از ریاست جمهوری تاکید کردند.