شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#وزیر نیرو

وعده وزیر نیرو برای پایان قطعی برق

کدخبر: 436933
اقتصادنیوز :‌وزیر نیرو گفت: باید پروژه‌هایی را با مشارکت سرمایه‌گذاران، مصرف‌کنندگان عمده صنایع انرژی‌بر و خود دولت اجرا کنیم که در سال‌های آتی نگرانی قطعی برق را در بخش‌های مختلف مصرف به صفر برسانیم.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، علی‌اکبر محرابیان امروز در حاشیه بازدید از شرکت مدیریت شبکه برق ایران و مرکز راهبری شبکه برق کشور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: صنعت برق در کشور صنعتی بالنده است که دو ویژگی بسیار مهم دارد. ویژگی اول توسعه و گسترش بسیار مناسب در طول سال‌های پس از انقلاب بوده و ویژگی دوم این است که به طور کامل در این صنعت مستقل و صاحب سبک هستیم.

وی اضافه کرد: در حال حاضر شاهد مشکلاتی در صنعت برق کشور هستیم که به تبع آن مردم و تمامی بخش‌های مصرف به حق گلایه‌های فراوانی در این زمینه دارند.

وزیر نیرو با تشریح مشکلی اصلی امروز صنعت برق، خاطرنشان کرد: متناسب با رشد تقاضا در طول سال‌های اخیر، نتوانسته‌ایم صنعت نیروگاهی را توسعه دهیم و به نیروگاه‌های کشور اضافه کنیم؛ به عبارت دیگر عرضه با فاصله زیاد از تقاضا عقب افتاده و تقاضای امروز بیش از ۱۳ هزار مگاوات نسبت به تولید است.

وی تصریح کرد: مهم‌ترین برنامه در صنعت برق اصلاح وضعیت موجود به اتکای همه همکاران در صنعت برق است. طی بازدیدی که امروز از مرکز دیسپاچینگ ملی کشور انجام شد، شاهد تلاش‌ها و زحمات شبانه روزی و فعالیت پر از استرس همکاران در تامین برق بودم.

محرابیان با بیان اینکه در مرکز دیسپاچینگ ملی قطعی برق به‌ شکلی مدیریت می‌شود که کمترین آسیب به مردم برسد، یادآور شد: طی جلساتی که در چند روز اخیر با معاونان و مدیران صنعت برق داشتیم، قرار بر این شد که میزان خاموشی‌ها را به حداقل ممکن برسانیم.

وی ادامه داد: در طول تابستان برخی روزها فقط در بخش خانگی شاهد ۴۵٠٠ مگاوات خاموشی بودیم، ‌ این در حالی است که در روز گذشته این میزان خاموشی به کمتر از ۵۰۰ مگاوات کاهش پیدا کرد و عمده این خاموشی‌ها هم در بخش‌های غیرمصارف خانگی مثل بخش‌های عمومی و اداری اعمال شد. البته این قول را می‌دهیم که این میزان خاموشی را طی روزهای آینده به صفر نزدیک‌تر کنیم.

وزیر نیرو با اشاره به سه برنامه در دستور کار صنعت برق، اظهار کرد: با توجه به بالاتر بودن میزان ظرفیت نصب شده از تولید، وجود مشکلاتی مثل کاهش نزولات جوی و شرایط غیر استاندارد نیروگاه‌ها مشکلاتی را ایجاد کرده که نیازمند یک برنامه برای افزایش تولید با همین تعداد نیروگاه‌ در سال‌ها و پیک‌های آینده هستیم.

وی افزود: موضوع دوم توسعه صنعت نیروگاهی در کشور است که متاسفانه در سال‌های گذشته از رشد لازم برخوردار نبوده است. بایستی پروژه‌هایی را با مشارکت سرمایه‌گذاران، مصرف‌کنندگان عمده صنایع انرژی‌بر و خود دولت اجرا کنیم که در سال‌های آتی نگرانی قطعی برق را در بخش‌های مختلف مصرف به صفر برسانیم.

به‌گفته محرابیان، سرمایه‌گذاری روی نیروگاه‌های تجدیدپذیر از برنامه‌های جدی وزارت نیرو خواهد بود.

وی موضوع سوم را مدیریت مصرف و تقاضا عنوان کرد و افزود: در مدیریت مصرف و تقاضا باید نه از روش‌های قیمتی، بلکه از روش‌های تشویقی استفاده کرد؛ به‌گونه‌ای که مصرف‌کنندگان خود بتوانند روی مصرفشان مدیریت کرده و میزان صرفه‌جویی حاصل را به خود مصرف‌کننده برگردانند.

وزیر نیرو از تدوین برنامه‌ای عملی، کارشناسی و دقیق برای مدیریت مصرف خبر داد و اضافه کرد: در حال حاضر در تدارک تدوین این برنامه عملی هستیم که بزودی تقدیم دولت و در صورت نیاز طی لایحه‌ای به مجلس نیز ارسال خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه امروز ایران چهاردهمین دارنده نیروگاه‌های جهان است، تصریح کرد: شدت انرژی در ایران فوق‌العاده بالاست و باید با کاهش مصرف در تمامی بخش‌ها بتوانیم انگیزه‌ای را در مصرف‌کننده ایجاد کنیم.

محرابیان تاکید کرد: مهم‌ترین محور سرمایه‌گذاری در صنعت برق بخش غیردولتی خواهد بود. امروز بسیاری از صنایع کشور متقاضی احداث نیروگاه هستند که باید برای این کار شرایط را آماده و امکانات را فراهم کنیم.