درمان طبیعی برای بیماری کبد چرب، (چه مرتبط با الکل باشد چه نباشد)، رسیدن به وزن سالم از طریق رژیم غذایی و ورزش است.

رژیم غذایی برای کبد چرب:

به گزارش علاج نیوز،درمان طبیعی برای بیماری کبد چرب، (چه مرتبط با الکل باشد چه نباشد)، رسیدن به وزن سالم از طریق رژیم غذایی و ورزش است.

عموماً، غذاهایی که با سلول‌ها می‌جنگند کار را برای ساخت انسولین در بدنتان آسان‌تر می‌کنند، یا التهاب را کاهش می‌دهند که به بازگشت سلامتی‌تان کمک می‌کنند. از آنجایی که هر شخص متفاوت است، بهتر است با پزشکتان مشورت کنید تا یک برنامه‌ی غذایی مناسب برای شما تهیه کند.

رژیم غذایی برای کبد چرب

 غذاهایی که به بیماری کبد چرب کمک می‌کنند:

رژیم مدیترانه‌ای را امتحان کنید. اگرچه این رژیم برای افراد با بیماری کبد چرب ایجاد نشده، اما این سبک ترکیبی از انواع غذاهایی است که چربی کبدتان را کاهش می‌دهد. این رژیم شامل چربی‌های سالم، آنتی اُکسیدان‌ها و کربوهیدرات‌های پیچیده می‌باشد. چیزهایی که باید در رژیم غذایی‌تان باشد شامل ماهی و غذای دریایی، میوه‌ها، همه‌ی دانه‌ها، مغزها، روغن زیتون، سبزیجات، آواکادو و بنشن هستند.

بیشتر بخوانید:

تقویت کبد و طحال با این نوشیدنی گیاهی

چربی‌های درست را انتخاب کنید:

سلول‌های شما از گلوکُز (نوعی قند برای انرژی) استفاده می‌کنند. هورمون انسولین کمک می‌کند که گلوکز از غذای هضم شده به سلول‌های شما برسد. افرادی که چربی کبد دارند اغلب نسبت به انسولین مقاومت می‌کنند. این به این معنی است که بدن شما انسولین تولید می‌کند اما نمی‌تواند از آن به خوبی استفاده کند. گلوکز در خون شما ساخته می‌شود و کبد شما آن را به چربی تبدیل می‌کند. چربی‌های مشخصی در رژیم غذایی شما می‌تواند به بدنتان کمک کند که از انسولین بهتر استفاده کند. این بدین معنی است که سلول‌های شما می‌توانند گلوکز مصرف کنند و کبد شما نیازی ندارد چربی بسازد و ذخیره کند. از این مواد بیشتر استفاده کنید: اسیدهای چرب اُمگا۳ که در ماهی، روغن ماهی، روغن‌های گیاهی، مغزها (مخصوصا گردو)، بذر کتان و روغن بذر کتان و سبزیجات برگدار یافت می‌شوند.

برای کبد چرب،چربی‌های درست را انتخاب کنید

از چه غذاهایی باید برای کبد چرب پرهیز کرد؟

-گوشت سفید

-پنیر پرچرب

-ماست (بجز ماست کم‌چرب)

-گوشت قرمز

-غذاهای پخته و سرخ‌شده با روغن پالم یا روغن نارگیل

-خوراکی‌های قندی مانند شکلات، نوشابه و دیگر غذاهای حاوی شکر

 آنتی‌اُکسیدان و مکمل‌هایی برای سلامت کبد:

سلول‌ها هنگامی آسیب می‌‌بینند که مواد مغذی به درستی تجزیه نشوند. این می‌تواند منجر به تشکیل چربی در کبدتان ‌شود. اما ترکیب‌هایی که به عنوان آنتی‌اُکسیدان شناخته می‌شوند می‌توانند به حفاظت سلول‌ها از این آسیب کمک کنند. این آنتی‌اُکسیدان‌ها کجا پیدا می‌شوند:

-قهوه

-چای سبز

-سیر خام

-میوه‌ها مخصوصا توت‌ها

-سبزیجات

-ویتامین ای که در ( دانه‌ی گل آفتابگردان، بادام و روغن‌های مایع گیاهی با چربی‌های اشباع نشده مانند روغن زیتون و کانولا

 آنتی‌اُکسیدان و مکمل‌هایی برای سلامت کبد

ویتامین‌ها و مواد معدنی‌ دیگری که می‌توانید مصرف کنید:

-ویتامین دی. سطوح پایین‌ این ویتامین ممکن است در بیماری کبد چرب شدید نقش داشته باشد. بدن شما وقتی در معرض نور خورشید هستید ویتامین دی می‌سازد. همچنین می‌توانید از محصولات لبنی آن را دریافت کنید. لبنیات کم‌چرب انتخاب کنید چون چربی اشباع کمتری دارند.

-پتاسیم. سطوح کمتر آن ممکن است با بیماری کبد چرب غیر الکلی مرتبط باشد. ماهی‌هایی مانند سالمون و ساردین منابع خوبی برای سدیم هستند. همچنین سبزیجاتی مانند بروکلی، نخودفرنگی و سیب‌زمینی شیرین و میوه‌هایی از قبیل موز، کیوی و زردآلو. لبنیات مانند شیر و ماست هم پتاسیم بالایی دارند. لبنیات کم‌چرب مصرف کنید.

از مصرف الکل بپرهیزید.

اگر بیماری کبد چرب مرتبط با الکل دارید اصلاً نباید الکل مصرف کنید. این ممکن است منجر به آسیب جدی به کبد شود. اگر بیماری کبد چرب غیر الکلی دارید شاید نوشیدن الکل هرازگاهی مشکلی نداشته باشد اما نباید زیاده‌روی کرد. ابتدا از پزشکتان بپرسید.

کاهش وزن

بین ۷ الی ۱۰ درصد از وزن بدنتان را کم کنید و با این کار التهاب سلول‌های بدنتان را کاهش خواهید داد. حتی ممکن است برخی آسیب‌ها را اصلاح کنید. اگر هر هفته بین نیم الی یک کیلوگرم وزن کم کنید خوب است. کاهش وزن سریع ممکن است اوضاع را بدتر کند.

کاهش وزن

برای داشتن کبد سالم ورزش کنید.

ورزش ایروبیک می‌تواند مقادیر چربی در کبدتان را کاهش دهد. یک ورزش سنگین ممکن است همچنین التهاب را کاهش دهد. تمرین‌های قدرتی مانند وزنه‌برداری هم می‌توانند بیماری کبد چرب را بهبود دهد. بین ۳۰ تا ۶۰ دقیقه تمرین ایروبیک متوسط یا سنگین به مدت حداقل ۵ روز در هفته و ورزش قدرتی متوسط تا سنگین را سه روز در هفته انجام دهید.

رای داشتن کبد سالم ورزش کنید

کنترل دیابت:

به گفته‌ی پزشکتان برای مدیریت دیابتتان عمل کنید. داروهایتان را طبق تجویز پزشک مصرف کنید و مراقب قند خونتان باشید.

کنترل دیابت

کاهش کلسترول:

کارهای دیگری انجام دهید تا کبدتان را سالم نگه دارید و کلسترول و تری گلیسریدتان را در سطوح سالمی نگه دارید. از یک رژیم گیاهی سالم پیروی کنید و ورزش منظم داشته باشید.

 مترجم: آیدا نوروزی

مرتبط با مطلب:

علائم بیماری های کبد

کبد خود را با این غذا‌های گیاهی سالم نگه دارید