به گزارش برنا؛ محمد بنا در ابتدای این نشست در مورد نحوه انتخاب ملی پوشان برای حضور در رقابت های جهانی نروژ گفت: برای من عزت و شرف کشور و سربلندی تیم های ملی در میادین بین المللی مهم است.

وی ادامه داد: ملاک ما برای چرخه ی انتخابی تیم ملی به جهت گزینشی کشتی گیران برای حضور در رقابت های جهانی نروژ ،حاصل تلاش و عملکرد آن ها در رقابت های آسیایی قزاقستان، جام تختی، رقابت های بین المللی جام وهبی امره ترکیه و بازی های المپیک توکیو بود. وی در ادامه وزن به وزن نحوه انتخاب ملی پوشان را تشریح کرد.

بنا تصریح کرد: به تمام نفرات این فرصت داده شد تا عملکرد خود را به نمایش بگذارند و هیچ کس را بدون بررسی عملکردش برای تیم ملی انتخاب نکردیم. بعنوان سرمربی تیم ملی وظیفه دارم که بهترین نفرات را انتخاب و عدالت را نیز رعایت کنم.

وی در مورد نتایج کسب شده توسط فرنگی کاران در المپیک ها و مقایسه آن با المپیک لندن گفت: هر المپیکی نتیجه خود را دارد و اینطور نیست که بگوییم که باید نتایج قبل در المپیکی بعدی هم تکرار شود. البته ما محکوم به نتیجه گرفتن هستیم و نسل جدید و جوانی در اختیار ما قرار دارد که نگاه من به آن ها رو به بالا است.

سرمربی تیم ملی اظهار داشت: همه دنیا برای حضور در المپیک ها برنامه دارند و به دنبال بهترین نتیجه هستند و لازمه ی کسب نتایج خوب ایجاد شرایط مناسب است.

وی افزود: ما نیز تیم جوانی را در اختیار داریم و به دنبال نتیجه هستیم و قول می دهم که تا آخرین نفس برای کسب موفقیت بجنگنیم.

بنا با تبریک نتایج درخشان تیم های ملی کشتی آزاد و فرنگی جوانان در رقابت های جهانی روسیه گفت: تمامی مربیان سراسر کشور برای آماده سازی کشتی گیران و پیشرفت کشتی در کشور تلاش خود را می کنند و این چشمه ی جوشان فروکش نمی کند.

وی با اشاره به قبول مسئولیت توسط پژمان درستکار در تیم ملی کشتی آزاد گفت: ابتدا باید به آقای درستکار تبریک بگویم و برای ایشان آرزوی موفقیت می کنم. وی کار سختی را قبول کرده و راه دشواری را پیش رو دارد. قبول کردن مسئولیت در این مقطع حساس بسیار سخت است اما از همه می خواهم که تیم های ملی را در این مدت همراهی کنید چراکه تمام هدف و قصد ما کسب افتخار برای ایران و ایرانی است.

بنا اظهار داشت: شکست کشتی گیر تقصیر من است و موفقیتش برای خود، فراموش نکنیم که میدان با میدان فرق می کند و میدان المپیک چیز دیگری است و به نظرم کشتی گیرانی مانند علی گرایی و امین میرزازاده نیز با تمام وجود جنگیدند.

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی در مورد برگزاری مسابقات انتخابی در یک زمان خاص گفت: برای انتخاب کشتی گیران کار با برگزاری یک مسابقه تمام نمی شود، چراکه برخی کشتی گیران تکلیف خود را می دانند و دیگر در اردوها حاضر نمی شوند. کشتی گیران باید در یک بازه زمانی چند ماه و با حضور در رقابت های های مختلف داخلی و خارجی و در یک چرخه انتخاب شوند و رقابت کشتی گیران در این مدت زمان بسیار مهم است چراکه در روند آماده سازی آن ها نقش بسزایی دارد.

وی در مورد حضور مربیان سازنده در اردوها گفت: مربیان سازنده تمام وقت نباید در اردوها باشند چراکه از کار سازندگی در باشگاه های مانند اما خوب است که به صورت مقطعی در اردوها حضور داشته باشند و کنار کشتی گیرانشان به تورنمنت ها و مسابقات اعزام شوند.

بنا تصریح کرد: بدون مشورت با حمید سوریان کاری انجام نمی دهم و آرزویم این است که روزی وی سرمربی تیم ملی باشد. من هم شاید سال های آخر حضورم در تیم های ملی باشد.

وی ادامه داد: شرایط کار به دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی و حفظ شرایط قرنطینه در اردوها سخت است و نمی توانیم همه ی ظرفیت ها را در اردو در کنار هم داشته باشیم و کادر فنی وظیفه سختی را بر عهده دارد.

سرمربی تیم ملی در مورد خواسته اش از وزیر جدید ورزش گفت: وقتی فردی مانند دبیر در فدراسیون است به دیگران احتیاج نداریم. باید بگویم که هیچ دوره ای از کار من در فدراسیون ها مانند این دوره نبوده و من بدون دغدغه توانستم در این زمان کار خود را پیش ببرم. خواسته ای از وزیر ورزش ندارم چراکه یک انسان والا را بعنوان رئیس فدراسیون در کنار خود داریم.

وی در مورد پیام مقام معظم رهبری گفت: افتخار می کنم که یک پیام دلگرم کننده از ایشان داشتم اما جزئیات آن خصوصی است.

پژمان درستکار نیز در این نشست گفت: برای اولین بار در طول تاریخ 60 روز پس از المپیک رقابت های جهانی برگزار می شود و ما باید برای سه گروه برنامه ریزی و طراحی تمرین می کردیم. یک دسته کشتی گیران حاضر در المپیک، یک دسته کشتی گیران حاضر در رقابت های جهانی جوانان که اواخر مرداد برگزارشد و یک دسته نیز سایر کشتی گیران.

وی ادامه داد: همچنین می بایست چرخه ی انتخابی تیم ملی را نیز رعایت می کردیم و به همین دلیل دکتر خدایاری بعنوان مربی بدنساز به جمع ما اضافه شد و بنده هم از تجربیات ایشان و هم از تجربیات سایر دوستان برای اینکه به لحاظ بدنی کشتی گیران را به آمادگی لازم برسانیم کمک می گیرم. ولی کار سختی را پیش رو داریم و نمی توانم برای نتیجه قول خاصی بدهم چراکه حریفان قدرتمندی مانند روسیه، آمریکا، آذربایجان و گرجستان را پیش رو داریم. اما من به تیم و جوانانی که در آن هستند امیدوارم.

وی گفت: بازخوردی که از تیم جوانان گرفتیم رضایتمند بود و نتایج خوبی را از خود به جای گذاشتم و تصمیم بر این شد که از آن ها استفاده کنیم.

وی در مورد حضورش بعنوان سرمربی تیم ملی گفت: ما همیشه خوش استقبال و بد بدرقه بوده ایم اما برای من کار  بد استقبال شروع شده، چراکه انتخابم را به دوستی ام با دبیر ربط می دهم اما باید بگویم که برای این انتخاب اولا باید آقای دبیر پاسخگو باشد و دوم اینکه برای ایشان آبروی خود و کشتی به همه چیز ارجحیت دارد.

درستکار تصریح کرد: اگر چند روزی برای آمدن فکر کردم برای این بود که ناز کنم بلکه برای این بود که مشورت های لازم را بگیرم و برای من خدمت در تیم ملی افتخار است. یک چیز را مدنظر خودم قرار دادم و آن این بود که با خدا معامله می کنم و مهمترین چیز برای من خدمت کردن به کشتی و کشورم است.

درستکار در مورد دعوت کردن از دو چهره ی المپیک بعنوان کادر فنی به اردوی تیم ملی و نیامدن آن ها گفت: از کمیل قاسمی و صادق گودرزی قهرمانان خوب برای حضور در اردوی تیم ملی دعوت کردیم که کمیل قاسمی با توجه به اینکه در جای دیگر مشغول بود نتوانست بیاید و صادق گودرزی نیز به دلیل مشکلات شخصی و بحث شرایط قرنطینه اردوها به دلیل کرونا و حضور شبانه روزی نتوانست کنار ما باشد.

وی در مورد مربیان سازنده گفت: مربیان سازنده در کشتی کشور تأثیرگذار هستند اما اگر ما بخواهیم آن ها را درگیر اردوهای تیم های ملی کنیم، باشگاه های آن ها در بحث سازندگی متضرر خواهند شد. اما در نظر داریم که به صورت مقعطی آن ها را به اردوهای تیم ملی دعوت کنیم.

سرمربی تیم ملی کشتی آزاد در مورد شرایط حسن یزدانی در مقابل تیلور گفت: حسن گام به گام بهتر می شود و مبارزه وی در المپیک با  تاکتیک بهتری انجام شد و فقط در 15 ثانیه پایانی کار از دست رفت و بغصی در گلوی مردم ایران شد اما ما دوست داریم که حسن در مبارزه بعدی پیروز باشد اما نباید این موضوع را زیاد بزرگ کنیم تا بتوانیم کار را بهتر انجام دهیم و به نظر من همانطور که علیرضا حیدری پس از سه شکست در المپیک مقابل کورتانیدزه پیروز شد، حسن یزدانی نیز می تواند از سد تیلد بگذرد و ما در این زمینه در حال آنالیز کشتی های تیلور هستیم.

وی در مورد وزیر ورزش و جوانان گفت: امیداورم که ایشان به هر نحوی که شده در کنار ورزش اول کشورمان باشد.

درستکار در مورد اینکه چرا کشورهای مطرح در کشتی جهان از کشتی ایران جلوتر هستند گفت: کشورهایی مانند آمریکا به لحاظ طراحی تمرین و امکانات از ما جلوتر هستند و ما نیز اگر امکانات و علم لازم را داشته باشیم می توانیم در سطح آن ها باشیم اما این کار نیاز به حمایت وزارت ورزش و جوانان دارد.

سرمربی تیم ملی کشتی آزاد در مورد اینکه اردوهای بلند مدت به کشتی گیران آسیب وارد می کند گفت: به نظرم این موضوع درست است و اعتقاد دارم که اگر حسن یزدانی و کامران قاسم پور در جویبار تمرین کنند باعث می شود که کشتی در آن جا رشد کند اما هم اکنون در شرایط قرنطینه به دلیل ویروس کرونا هستیم و زمان زیادی هم تا مسابقات جهانی نداریم و مجبوریم که اردوهای خود را بدون وقفه برگزار کنیم ولی برنامه هایی را برای اینکه کشتی گیران اردو زده نشوند، درنظر داریم.

در پایان این نشست علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی گفت: اگر قرار است که در المپیک ها نتیجه بگیریم باید از الان به فکر باشیم نه یکسال مانده تا المپیک، الان وقتش است که تیم های جوان خود را به رقابت های بین المللی بفرستیم تا محک بخورند و ساخته شوند و همه ی این ها نیاز به بودجه کافی دارد.

وی ادامه داد: الان به وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک اعلام می کنم که 3 سال تا المپیک زمان داریم و برای اینکه بتوانیم در المپیک بعدی موفق باشیم نیاز به کمک آن ها داریم.

دبیر تصریح کرد: خانواده کشتی باید همه کنار هم قرار بگیرند تا جایگاه این ورزش در کشور بالا بیاید و این یک دغدغه اصلی و مهم است. ضمن اینکه بودجه کشتی نیز باید بالا بیاید.

وی ادامه داد: برای اعزام تیم های جوانان به روسیه 5 میلیارد هزینه کردیم و الان برای اعزام تیم های بزرگسالان به جهانی نروژ نیز هزینه های زیادی از قبیل تهیه بلیط و هزینه لایسنس که به یورو است را داریم.

رئیس فدراسیون کشتی تصریح کرد: کشتی مانند برخی از ورزش ها درآمدزا نیست اما مسئولین ما در سالن کشتی المپیک با توجه به کسب مدال کشتی گیران سینه های خود را سپر می کنند.

دبیر در مورد چرخه ی انتخابی گفت: تا روزی که در فدراسیون هستم به برگزاری یک مسابقه انتخابی صرف اعتقاد ندارم و معتقدم که کشتی گیران باید در یک بازه ی زمانی چند ماه و در یک چرخه و با حضور در مسابقات مختلف از جمله رقابت های بین المللی محک بخورند.

وی ادامه داد: بارها شاهد این بودیم که یک کشتی گیر در شهریورماه مدال گرفته و تا خردادماه که رقابت های انتخابی بوده در هیچ مسابقه ای شرکت نکرده و کشتی ما از این موضوع ضربه خورده، ما نباید قهرمانان خود را رها کنیم و باید آن ها را در یک مسیر مشخص قرار دهیم تا برای تیم ملی انتخاب شوند.

رئیس فدراسیون کشتی گفت: کرونا باعث شده است که کشتی ضربه بخورد و ورودی به آن بسیار کم شود و در سال های آینده شاهد تأثیرات آن خواهیم بود. برای برگزاری مسابقات نونهالان مشکلات فراوانی داریم اما در تلاشیم که برای اینکه کشتی بیشتر از این متضرر نشود آن را برگزار کنیم.

وی ادامه داد: پس از رقابت های جهانی نروژ، برگزاری  اجرای چرخه انتخابی را مدنظر داریم، اما ممکن است شرایط کرونا بر روی کار ما تأثیرگذار باشد.

دبیر تصریح کرد: کمپ تیم های ملی بزودی یا در این هفته یا در هفته آینده با حضور 4 مدال آور المپیک توکیو افتتاح می شود و کشتی گیران می توانند از امکانات خانه های کشتی و محوطه ی آن در یک فضای 20 هزار متری به صورت مستقل استفاده نمایند.

وی با اشاره به اهمیت نقش رسانه گفت: ارتباط با اصحاب رسانه می تواند بستری برای پیشرفت و روند رو به جلوی کارها باشد.

رئیس فدراسیون کشتی در پایان خاطرنشان کرد: حدود 150 میلیارد تومان بودجه لازم برای انجام امورات کشتی در سال است و هزینه های ما بالاست اما دریافتی ما کم است، حکومت و دولت بدانند که هزینه در کشتی سرمایه گذاری است چرا که باعث بالا رفتن پرچم جمهوری اسلامی ایران در میادین بین المللی و جهانی می شود، پس باید در بودجه کشتی تجدید نظر شود.