شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#حوزه

گزارش مشرق؛

اختلافات شدید میان فرزند و برادر ولیعهد امارات/ شیخ‌نشین ابوظبی، بهشتی که تصور می‌کنید نیست!

.

درحالی که تلاش می شود، امارات، بهشت روی زمین معرفی شود، به اعتقاد بسیاری از ناظران، این کشور با مشکلاتی جدی در بسیاری از حوزه ها از جمله جنگ بر سر به دست گرفتن مواجه است.

سرویس جهان مشرق _ برخلاف تصور عامیانه ای که از امارات وجود دارد و برخی، به برکت دلارهای نفتی و جمعیت کم، آن را بهشت رؤیایی روی زمین تصور می کنند، بسیاری از ناظران و آگاهان به امور، اوضاع در این کشور را خوشایند ارزیابی نمی کنند و یکی از عوامل را جنگ قدرتی می‌دانند که در خفا بین «طحنون بن زاید»، برادر «محمد بن زاید»، ولی‌عهد ابوظبی با «خالد بن محمد بن زاید»، پسر بزرگ محمد بن زاید جریان دارد.

تلاش برای به حاشیه راندن طحنون و جانشینی خالد

جدیدترین گزارش منتشر شده توسط مرکز مطالعات خلیج فارس در واشنگتن افشا می کند که محمد بن زاید، ولی‌عهد ابوظبی تلاش دارد، با کنار زدن، طحنون، برادر خود زمینه جانشینی پسرش، خالد را فراهم کند. این مرکز مطالعاتی در مقاله ای به قلم «کریستین اسمیت»، پژوهشگر ارشد این مرکز می نویسد: «محمد بن زاید در تلاش است، با انتصاب پسرش خالد در سمت های مهم امیرنشین ابوظبی، موجبات تقویت و افزایش قدرت وی در این امارت را فراهم و او را به عنوان گزینه اول جانشینی خود معرفی کند».

این مرکز خاطر نشان کرد: «سازماندهی مجدد مؤسسات و نهادهای حکومتی امیرنشین ابوظبی طی چند ماه گذشته، قدرت گیری بیش از پیش و مداوم خالد، پسر بزرگ محمد بن زاید در مناصب حکومتی از جمله این اقدامات است».

اختلافات شدید میان فرزند و برادر ولیعهد امارات/ شیخ‌نشین ابوظبی، بهشتی که تصور می‌کنید نیست!
محمد بن زاید و برادرش، طحنون بن زاید

مرکز مطالعات خلیج فارس در واشنگتن تأکید می کند: «افزایش نفوذ و قدرت خالد بن محمد بن زاید به زیان برادران ولیعهد ابوظبی و رویکرد قبلی کشور امارات مبنی بر تقسیم قدرت و تصمیم گیری توافقی صورت می گیرد و این امر با رو به وخامت گذاشتن وضعیت جسمانی و سلامتی شیخ خلیفه بن زاید، حاکم امارات تشدید شده، طوری که هر لحظه انتظار می رود، محمد بن زاید به عنوان رئیس امارات اعلام شود و با به قدرت رسیدن وی در امارات باید در انتظار تشدید رویارویی ها و نزاع در داخل خاندان حاکم، بر سر انتخاب جانشین برای محمد بن زاید بین طحنون و خالد بود.

رویارویی اقتصادی طحنون و خالد

در ادامه افشای پشت پرده ی جنگ قدرت در خاندان حاکم بر ابوظبی و امارات، نشریه «فایننشال تایمز» در گزارشی بخشی از پشت پرده نزاع بین سران خاندان حاکم در این امیرنشین بر سر قراردادهای تجاری را افشا می کند.

فایننشال تایمز در این باره به نقل از رؤسا و مدیرات برخی از شرکت های خارجی فعال در امارات می نویسد: «بین اعضای خاندان حاکم در امیرنشین ابوظبی و قراردادهای تجاری هیچ حد و مرز و شفافیتی وجود ندارد و سران این خاندان برای جذب شرکت های جهانی و امضای قرارداد با آنها رقابت و نزاع شدیدی با یکدیگر دارند».

این نشریه خاطر نشان می کند: «مهمترین ویژگی این قراردادها زمینه فساد گسترده ی موجودات در آنهاست، از جمله اینکه، این قراردادها شخصی هستند و مشخص نیست، طرف اماراتی قرارداد چه نهاد و ارگان حکومتی است، این مسئله، در کنار نبود چارچوب های اقتصادی و نهادهای نظارتی حکومتی در امارات نه تنها به فساد مالی و اداری در این کشور دامن می زند، بلکه آنها را به میدان رویارویی و صحنه رقابت اقتصادی و تجاری امیرنشین های امارات، به ویژه خالد و طحنون تبدیل کرده است».

اختلافات شدید میان فرزند و برادر ولیعهد امارات/ شیخ‌نشین ابوظبی، بهشتی که تصور می‌کنید نیست!
طحنون بن زاید، سمت راست

فایننشال تایمز جزئیاتی درباره گسترش نفوذ طحنون بن زاید و ارتباط آن با امنیت و اقتصاد امارات ارائه می دهد و می نویسد: «توافقنامه عادی سازی روابط بین امارات و اسرائیل به لطف دو مرد در سایه یکی طحنون بن زاید، از طرف امارات و دیگری یوسی کوهن، رئیس وقت موساد از طرف اسرائیل امضا شد تا تأکید کند، سرویس های امنیتی و اطلاعاتی و شاهرگ اقتصاد امارات در دست سران خاندان و افراد مورد اعتماد آنها از جمله طحنون و مردانش است که اقتصاد و امنیت امارات در قبضه گرفته اند».

این نشریه به تغییرات ماه مارس گذشته در حکومت امارات اشاره می کند و با بیان اینکه این تعدیل دومین تعدیل در کمتر از یک سال گذشته است، تأکید می کند: «این تغییرات را باید ناشی از عملکرد ناموفق و ناکارآمد حکومت امارات به دلیل تشدید جنگ قدرت و نفوذ در خاندان حاکم دانست بر عملکرد داخلی و خارجی این کشور تأثیر منفی گذاشته است».

فایننشال تایمز، جنگ قدرت در امارات را تنها به داخل خاندان حاکم بر امیرنشین ابوظبی محدود نمی داند، بلکه به رقابت امرای شیخ نشین های هفتگانه تشکیل دهنده امارات از جمله جنگ قدرت و رقابت جاری بین محمد بن زاید، ولی عهد ابوظبی با «محمد بن راشد»، حاکم دبی و رئیس شورای وزیران امارات نیز اشاره می کند که یکی از مهمترین پیامدهای آن از بین رفتن اجماع نظر در تصمیم گیری های سیاسی شده است و این موضوعی است که «راشد بن حمد الشرقی»، فرزند حاکم امیرنشین «الفجیره» پس از خروجش از امارات به آن اشاره داشت.

اختلافات شدید میان فرزند و برادر ولیعهد امارات/ شیخ‌نشین ابوظبی، بهشتی که تصور می‌کنید نیست!
خالد بن محمد بن زاید، پسر بزرگ ولی عهد ابوظبی

اعتراض شش امیرنشین امارات به تصمیم محمد بن زاید جهت ورود به جنگ علیه یمن در کنار سعودی ها و اتحاذ تصمیم یک جانبه در این زمینه، بدون مشورت با دیگر امیرنشین ها، یکی از بارزترین موضوعات مورد اختلاف در حوزه سیاست خارجی امارات محسوب می شود.

بی اعتمادی محمد بن زاید به طحنون

در ادامه این تقابل ها و رویارویی ها، چندی پیش یک منبع اماراتی فاش کرد که محمد بن زاید در میان تشدید تنش با برادرش طحنون اقدام به تغییر محافظان شخصی خود کرد که وظیفه آنها تأمین امنیت شخص بن زاید و محل اقامت وی است.

این منبع با تأکید بر اینکه، محمد بن زاید، اقدام به استفاده و به خدمت گرفتن نیروهایی ویژه از شرکت فرانسوی Secopex کرده است، تا او را در تمام سفرهای داخلی و خارجی اش همراهی کنند، افزود: «این اقدام محمد بن زاید از این جهت بسیار حائز اهمیت است که نیروهای محافظ وی را برادرش، طحنون انتخاب کرده و به خدمت گماشته و از افراد مورد اعتماد وی هستند».

به گفته منبع مذکور، این تغییر نه تنها بیانگر بی اعتمادی محمد بن زاید به برادرش است، بلکه بر تشدید جنگ قدرت بین این دو تأکید می کنند که موجب ایجاد شکافت در خاندان آل زاید شده و این خاندان را عملا به دو جناح رقیب تقسیم کرده است.

شرکت فرانسوی Secopex یکی از مهمترین شرکت های خصوصی امنیتی دنیا در حوزه تأمین امنیت و محافظت از شخصیت هاست که نیروهایش را صرفا افسران و عناصر سابق سرویس های اطلاعاتی و بسیار ماهر و زبر دست تشکیل می دهند، افزون بر اینکه دارای ارتش بزرگی از مزدوران آموزش دیده است که در نبردهای لیبی، کردستان عراق، سومالی و آفریقای مرکزی مشارکت داشتند».

اختلافات شدید میان فرزند و برادر ولیعهد امارات/ شیخ‌نشین ابوظبی، بهشتی که تصور می‌کنید نیست!

مؤسس شرکت یک افسر سابق دستگاه اطلاعات فرانسه به نام «پیر مرزالی» است که یک فراماسون یهودی الاصل متهم به دست داشتن در جنایاتی چون قتل و ترور در عراق است.

از این شرکت به عنوان یکی از خطرناک ترین شرکت های امنیتی خصوصی در جهان یاد شده و مجمع فراماسونری فرانسه به شدت تلاش می کند، فعالیت های آن را از تیررس رسانه ها دور نگه دارد.

این شرکت دارای تجهیزات نظامی و جنگی مدرن و پیشرفته و بالگرد و موشک و تجهیزات جاسوسی و سیستم های پیشرفته ای است که برخی از ارتش های دنیا فاقد آن هستند و عناصرش آموزش های لازم جهت تعامل با انواع جنگ ها از جمله جنگ های شیمیایی را دارند.

تقویت روابط با موساد

اما تازه ترین گزارش های محرمانه از جنگ قدرت بین خالد و طحنون از تلاش های مستمر و گسترده ی خالد برای توسعه و گسترش روابطش با مسئولین و رئیس سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی موسوم به «موساد» پرده برمی دارد.

این گزارش ها افشا کردند: «خالد که ریاست سرویس امنیت عمومی امارات را برعهده دارد، یک کانال ارتباطی مجزا با مسئولان موساد برای تبادل اطلاعات و تقویت روابط دو جانبه ایجاد کرده است».

گفته شده، از زمان انتصاب «دیوید دادی برنیه»، به عنوان رئیس جدید موساد در ماه مه گذشته، خالد تمام تلاش خود را به کار برد تا هرچه سریع تر خطوط ارتباطی مستقیمی با برینه برقرار کند، به گونه ای همواره با وی در ارتباط باشد، اقدامی که ناظران آن را ادامه تقابل خالد و طحنون و اقدامی دیگر از سوی محمد بن زاید برای به حاشیه راندن برادراش ارزیابی کردند.

این ناظران می گویند: محمد بن زاید، صرف نظر از اسرائیل، در خفا تلاش می کند، رابطه ی پسر بزرگش را با سرویس های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا و اروپا تقویت کند تا با تحکیم پایه های قدرت وی در امارات، او را برای جانشینی خود در آینده آماده کند.

اختلافات شدید میان فرزند و برادر ولیعهد امارات/ شیخ‌نشین ابوظبی، بهشتی که تصور می‌کنید نیست!

همان طور که اشاره شد، با ادامه روند بیماری شیخ «خلیفه بن زاید»، حاکم امارات انتظار می رود، محمد بن زاید به عنوان رئیس این کشور منصوب شود، موضوعی که به مهمترین عامل تشدید اختلافات و جنگ قدرت بین محمد بن زاید و برادرش طحنون، مرد شماره دو امارات از یک سو و طحنون و خالد از سوی دیگر تبدیل شود.

طحنون ریاست کمیته امور راهبردی امارات را برعهده دارد و گفته می شود، تمام توطئه ها و دسیسه چینی ها و هرج و مرج های منطقه ای به او ختم می شود، وی همچنین دارای شرکت های تجاری و بازرگانی بزرگی در امارات، از جمله مجموعه شرکت های «رویال گروپ» و رئیس بانک ابوظبی است.

در مقابل، خالد، پسر محمد بن زاید، علاوه بر ریاست دستگاه امنیت، مشاور شورای عالی امنیت ملی امارات است و محمد بن زاید چندین سال است که تلاش برای انتصاب خالد به جانشینی خود را آغاز کرده و در این راستا، در صدد انتصاب وی به عنوان مشاور امنیت ملی امارات به جای طحنون است که طحنون آن را کودتا علیه خود عنوان کرده است.

خالد بن محمد بن زاید ماه اکتبر سال ۲۰۱۹ به عنوان یکی از اعضای «شورای اجرایی ابوظبی» انتخاب شد که قدرتمندترین نهاد حکومتی ابوظبی در کشور امارات محسوب می شود.

در ادامه، در ماه سپتامبر سال ۲۰۲۰، خالد به هیئت مدیره «شورای عالی امور مالی و اقتصادی» ملحق شد. هیئت جدید التأسیسی که وظیفه آن نظارت بر اقتصاد امیرنشین ابوظبی از جمله بخش راهبردی و حساس نفت و گاز امارات است.

علاوه بر نزاع برای دستیابی به قدرت، رقابت شدیدی بین طحنون بن زاید و خالد بن محمد بن زاید بر سر کسب امتیازات اقتصادی جریان دارد، در این خصوص، وبگاه «اینتلیجنس اونلاین» نوشت: «رقابت و نزاع در خاندان حاکم ابو ظبی به بزرگ ترین شرکت تسلیحات دفاعی امارات (ایدج) ضربه زده و باعث تجدید نظر در ساختار و تغییر ریاست آن شده است».

اختلافات شدید میان فرزند و برادر ولیعهد امارات/ شیخ‌نشین ابوظبی، بهشتی که تصور می‌کنید نیست!

به نوشته این وبگاه جنگ قدرت داخل خاندان بن زاید باعث توقف شماری از مهمترین طرح های ایدج و تغییر در کادرهای آن شده است؛ به نحوی که خالد بن زاید و طحنون برای نظارت بر اجرای مهمترین و سری ترین طرح های امارات در زمینه اینترنت، اطلاعات و ارتباطات با یکدیگر رقابت می کنند.