شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#افغانستان#طالبان

در گفتگو با شبکه تلویزیونی چین؛

مجاهد: حملات هوایی آمریکا خودسرانه و غیرقانونی است

مجاهد: حملات هوایی آمریکا خودسرانه و غیرقانونی است

سخنگوی طالبان با انتقاد از حملات هوایی آمریکا در کابل و شرق افغانستان به بهانه مقابله با تروریست های داعش، گفت که تهدیدهای بالقوه باید به این گروه گزارش شود و طالبان خودسری را بر نمی تابد.

به گزارش خبرگزاری مهر، «ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان ضمن محکوم کردن حملات هوایی آمریکا در کابل، اعلام کرد که انجام «حملات خودسرانه» در کشورهای دیگر غیرقانونی است.

مجاهد در پاسخ به سوالی درباره حملات هوایی آمریکا، به شبکه تلویزیونی چینی «سی جی تی ان» (CGTN) گفت: ما این قبیل حملات را محکوم می کنیم چراکه انجام حملات خودسرانه در کشورهای دیگر غیر قانونی است. چنانچه هرگونه تهدید بالقوه ای وجود داشت، باید به ما گزارش می شد، نه اینکه حمله ای خودسرانه صورت گیرد که نتیجه اش تلفات غیرنظامیان باشد.

صحبت های مجاهد در حالی بیان می شود که رسانه‌ها از شلیک تعداد پنج فروند راکت به فرودگاه بین‌المللی «حامد کرزای» کابل در اوایل صبح امروز دوشنبه خبر دادند.

مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند که نظامیان این کشور متحمل تلفات نشده‌اند اما پلیس محلی گزارش کرده است که دست کم یک کودک در اثر این حمله جان خود را از دست داده است.

حمله راکتی امروز صبح در حالی صورت گرفته است که دیروز یکشنبه ارتش آمریکا مدعی شد که پهپادهای نظامی این کشور در کابل پایتخت افغانستان یک خودروی انتحاری را هدف گرفته و دو عامل حمله را کشته‌اند.

طبق این گزارش، دو تن از عاملان انتحاری که داخل این خودرو بوده‌اند، از عوامل داعش بوده و در پی اصابت موشک شلیک شده از سوی پهپاد آمریکایی، کشته شدند.

یک مقام نظامی آمریکا هم در این باره مدعی شد: پس از انهدام خودروی این عامل انتحاری، انفجار مهیبی به وقوع پیوست که نشان می‌دهد تروریست مذکور مقادیر زیادی مواد منفجره را با خود به فرودگاه کابل انتقال می‌داد.

ادعای فوق در حالی است که آمریکا تاکنون درباره اخبار تأیید شده، مبنی بر کشته شدن ۶ غیرنظامی در این حمله پهپادی- از جمله ۴ کودک- توضیحی ارائه نکرده است.

شبکه خبری «سی‌ان‌ان» آمریکا به نقل از منابع محلی در افغانستان خبر داد که در حمله هوایی روز گذشته (یکشنبه) ارتش آمریکا در کابل ۹ عضو یک خانواده افغان جان باختند.

ذبیح الله مجاهد پیشتر نیز حمله پهپادی آمریکا به ولایت «ننگرهار» در شرق افغانستان را که به بهانه هدف قرار دادن یکی از اعضای گروه تروریستی داعش بود، محکوم و آن را «حمله ای آشکار به قلمرو افغانستان» تلقی کرده بود.

مجاهد با اشاره به اینکه دو زن و یک کودک در جریان این حمله زخمی شدند، گفته بود: آمریکایی ها قبل از انجام این حمله هوایی، باید ما را در جریان می گذاشتند. این حمله ای آشکار به قلمرو افغانستان بود.

عصر روز پنجشنبه گذشته، انفجاری انتحاری در این فرودگاه که شاخه خراسان گروهک تروریستی داعش مسئولیت آن را به عهده گرفت، منجر به کشته شدن دست کم ۱۷۰ تن از جمله ۱۳ نظامی آمریکایی شد.

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد که برای کشتن یک عضو گروهک تروریستی داعش که گمان می‌رود در طراحی و برنامه‌ریزی حملات روز پنجشنبه علیه ارتش آمریکا در کابل دست داشته، دست به یک حمله پهپادی زده است.

حمله پهپادی مذکور اوایل صبح روز شنبه به تلافی انفجار عصر روز پنج شنبه در فرودگاه کابل انجام شد و سروان «بیل اوربن» سخنگوی فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام)، هدف مورد نظر را «طراح و برنامه ریز داعش» عنوان کرد.