شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات#جدید#عراق

انتخابات پارلمانی عراق؛ از چاپ برگه‌های جدید تا تشکیل ائتلاف‌های رنگارنگ و تازه تاسیس


انتخابات پارلمانی عراق؛ از چاپ برگه‌های جدید تا تشکیل ائتلاف‌های رنگارنگ و تازه تاسیس

انتخابات پارلمانی زودهنگام عراق در حالی قرار است برگزار شود که رئیس کمیساریای عالی انتخابات این کشور از برگه‌های غیرقابل جعل که ویژگی اسکناس دارد، خبر داده است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری واع عراق، «جلیل عدنان خلف» رئیس کمیساریای عالی انتخابات عراق اعلام کرد: نتایج انتخابات عراق 24 ساعت پس از رای گیری اعلام خواهد شد.

وی افزود: همه اقدامات لازم انجام شده و نیروهای انسانی برای برگزاری انتخابات آماده هستند. رای گیری از گروه‌های خاص 48 ساعت قبل از روز رای گیری خواهد بود و ما کارت‌های انتخاباتی را پس از رای گیری جمع آوری و 72 ساعت بعد آنرا ابطال خواهیم کرد و نتایج انتخابات هم 24 ساعت پس از رای گیری اعلام خواهد شد.

رئیس کمیساریای عالی انتخابات عراق گفت: نتایج نهایی انتخابات پس از بررسی شکایات احتمالی، اعلام خواهد شد. برگه رای غیرقابل جعل است زیرا ویژگی آن مانند پول است و قابل جعل کردن نیست. با یک شرکت آلمانی قوی برای چاپ برگه رای قرارداد به امضا رسیده است.

وی گفت: هدف از اقدامات ما برگزاری انتخابات شفاف است. ما از بیش از 50 کشور و بیش از 25 سازمان برای نظارت بر انتخابات دعوت به عمل آورده‌ایم. هدف از نظارت بر انتخابات ارسال پیام اطمینان بخش به ملت ما وجامعه بین المللی درباره انتخابات است.

عدنان تصریح کرد: کمیته امنیتی طرح قوی برای تامین روند انتخابات دارد. هماهنگی عالی با کمیته عالی امنیت انتخابات وجود دارد.

16 ائتلاف جدید در عرصه انتخابات

المدی پرس در گزارشی درباره انتخابات عراق آورده است: ائتلاف‌ها و لیست‌های انتخاباتی عراق نشان می‌دهد که از میان 21 ائتلاف انتخاباتی 16 ائتلاف تازه‌تأسیس هستند که برخی از آنها اولین بار است که در انتخابات شرکت می‌کند. برخی ائتلافها شاهد جدایی جریان‌ها و شخصیت‌ها و برخی دیگر شاهد ادغام بوده است.

براساس آمار کمیساریای عالی مستقل انتخابات، در انتخابات پیش رو که قرار است در 10 اکتبر برگزار شود، 21 ائتلاف انتخاباتی حضور دارند. در این انتخابات 109 حزب رقابت می‌کنند که 58 تای آنها درون ائتلاف‌ها هستند.

شمار کلی نامزدهای انتخابات 3249 نامزد است. از این میان 789 نفر از آنها به صورت فردی، یعنی خارج از لیست‌ها و ائتلاف‌ها، و 959 نامزد از ائتلاف‌ها و 1501 نامزد از احزاب نامزد شده‌اند.

ائتلاف‌های شیعی

در میان تشکل‌های شیعی شاخص‌ترین، ائتلاف «نیروهای حکومت ملی» است که رهبری آن را سید «عمار حکیم» برعهده دارد. این ائتلاف نیز اولین بار است که با این نام در انتخابات شرکت می‌کند.

این ائتلاف شامل جریان حکمت ملی عراق (الحکیم)، نصر (حیدر العبادی)، کنگره ملی عراق، تیار المد العراقی، وطنیون، و چند تشکل دیگر می‌شود و مجموعا 78 نامزد دارد.

در این ائتلاف «هشام السهیل» نماینده جدا شده از ائتلاف دولت قانون و نیز «صادق مدلول» جدا شده از ائتلاف دولت قانون حضور دارند.

ائتلاف بزرگ دیگر ائتلاف فتح به ریاست «هادی العامری» است که برای دومین بار است در انتخابات شرکت می‌کند. این ائتلاف شامل سازمان بدر (العامری)، صادقون ( قیس الخزعلی)، السند (احمد الاسدی)، مجلس اعلی (همام حمودی)، و چند تشکل دیگر می‌شود و 73 نامزد در انتخابات دارد.

در این ائتلاف «احمد الاسدی» نماینده کنونی پارلمان  و «فالح الخزاعی» معاون جهادی کتائب سیدالشهداء حضور دارند.

این ائتلاف در انتخابات سابق در رتبه دوم در شمار کرسی‌های مجلس بود و 48 کرسی را از آن خود کرد.

همچنین ائتلاف دولت قانون به ریاست «نوری المالکی» برای سومین بار تحت این نام شرکت می کند و شامل حزب الدعوه، جنبش البشائر، جنبش اراده ، اتحادیه اسلامی ترکمان عراق و چند تشکل دیگر است و نامزدهای آن 72 نفر هستند که در میان آنها افرادی چون «احمد سلیم الکنانی» نماینده پارلمان و آمال الهر استاندار سابق کربلا به چشم می خورد.

این ائتلاف در انتخابات 2018 ، 25 کرسی را به دست آورد.

ائتلاف تازه تاسیس به ریاست فالح الفیاض

ائتلاف تازه‌تأسیس دیگر ائتلاف «العقد الوطنی» به ریاست «فالح الفیاض»، رئیس سازمان الحشد الشعبی، است. این ائتلاف شامل جنبش عطاء (الفیاض) و حزب اسلامی عراقی، حزب الثبات، جریان اصلاح ملی وابسته به ابراهیم الجعفری نخست وزیر اسبق، تجمع رجال العراق، حزب الوارثون  الحزم الوطنی می‌شود و 80 نامزد در انتخابات معرفی کرده است که در میان آنها رشید العزاوی دبیر کل حزب اسلامی و ثوره الحلفی نماینده جدا شده از ائتلاف النصر به چشم می خورد.

«خالد الاسدی»، از سران سابق حزب الدعوه، نیز ائتلافی به نام «العمق الوطنی» راه‌اندازی کرد که شامل چند تشکل جداشده از حزب الدعوه می‌شود و 37 نامزد دارد.

ائتلاف دیگر «تحالف التصمیم» به ریاست عامر الفایز است که از ائتلاف فتح جدا شده و چند تشکل را با هم متحد کرده و 46 نامزد معرفی کرده که مهم‌ترین آنها «اسعد العیدانی»، استاندار کنونی بصره است.

حزب فضیلت که نامش را در سال 2019 به «النهج الوطنی» تغییر داده است از ائتلاف النصر خارج شده و ائتلافی با همین نام یعنی رویکرد ملی به رهبری «عبدالحسین عزیز الموسوی» را دارد و 50 نامزد دارد و متشکل از جنبش «واعدون» و حزب «تنوع» است.

 

ائتلاف‌های اهل سنت 

بزرگ ترین ائتلاف شرکت‌کننده در انتخابات به لحاظ شمار نامزدها ائتلاف «عزم» به ریاست «خمیس الخنجر» است. الخنجر در سال 2018 ( در آن زمان رئیس ائتلاف القرار بود) در پی اتهام به همکاری با تروریست‌ها از شرکت در انتخابات بازماند.

این ائتلاف از «المشروع العربی» به ریاست الخنجر و حزب الوفاء به ریاست قاسم الفهداوی، وزیر برق اسبق عراق، حزب حل (جمال الکربولی)، «الکتلة العراقیة الحرة» (قتیبه الجبوری)، حزب المسار (مثنی السامرائی)، تجمع المدنی (سلیم الجبوری)، حزب التصدی (خالد العبیدی) -که در سال 2018 با ائتلاف النصر حیدر العبادی بود- حزب المجد (طلال الزوبعی) تشکیل شده است.

این ائتلاف بزرگ‌ترین ائتلاف در استان‌های الانبار و صلاح‌الدین و موصل و بغداد و دیالی است و مهم‌ترین نامزدهایش «محمد الکربولی» و «محمود المشهدانی»، رئیس اسبق مجلس عراق، هستند.

ائتلاف مهم دیگر با ریاست حلبوسی

ائتلاف دیگری که با این ائتلاف در مناطق سنی نشین عراق رقابت می‌کند ائتلاف «تقدم الوطنی» به ریاست محمد الحلبوسی، رئیس مجلس عراق، است که آن نیز برای اولین بار با این نام در انتخابات شرکت می‌کند.

این ائتلاف شامل حزب تقدم (محمد الحلبوسی)، «الخیار العربی» (عبدالکریم عبطان)، تجمع التعاون (علی فرحان) استاندار الانبار، حزب الحق الوطنی (احمد المساری)، و چند حزب و تشکل دیگر می‌شود و مجموعا 105 نامزد دارد که مهم‌ترین آنها «محمد الحلبوسی» رئیس کنونی مجلس عراق، «احمد المساری» نماینده سابق و فلاح زیدان وزیر کشاورزی سابق عراق است.

ائتلاف‌های استانی

برخی از ائتلاف‌ها خود را محدود به استان‌ها کرده‌اند، از جمله ائتلاف «جماهیرنا هویتنا» به ریاست احمد الجبوری (ابومازن) و شامل حب الجماهیر الوطنیه و اتحاد صلاح الدین است که 12 نامزد در استان صلاح‌الدین دارد.

در کرکوک هم «راکان الجبوری» ائتلافی استانی راه انداخته است. ضمن اینکه «وصفی العاصی»، از شیوخ عشایر کرکوک، ائتلافی عشایرمحور در این استان ایجاد کرده است.

ائتلافهای جدید

از جمله ائتلافهای جدید ائتلاف قادرون به ریاست «حسن الحسناوی» دبیر کل یکی از گروههای حشد شعبی است که شامل حزب «اعتماد عراق» جریان «ابرار ملی» است و شمار نامزدهای آن 26 نفر است.

ائتلاف جدید دیگر ائتلاف «سلامت کشور(سلامة وطن)» به ریاست کریم «عبدالرضا العلیاوی» است که شامل ائتلاف جریان عدالت، النهوض و جنبش تفکر اصیل است که 23 نامزد دارد.

ائتلاف سوم جدید ائتلاف «آمال ملی» به ریات «محمد جمال» است که شامل جنبش« 15 شعبان»، جنبش «انتفاضیون» است که 4 نامزد دارد.

ائتلاف دیگر نیروهای مدنی است که ریاست آن با «محمود العکیلی» و شامل حزب «امت»، «ایثار» است و 12 نامزد دارد.

ائتلاف «حمورابی» به ریاست انور جوهر از دیگر ائتلاف‌هاست که شامل شورای قومی کلدانیان، اتحادیه دموکراتیک کلدانی و جنبش تجمع سریانی است.

در میان کردها تنها ائتلاف موجود ائتلاف اتحادیه میهنی کردستان و جنبش تغییر (گوران) است که 42 نامزد معرفی کرده که اکثرا در سلیمانیه رقابت می‌کنند.

ترکمان‌ها نیز ائتلاف خاص خود را دارند که به ریاست حسن توران تشکیل شده و شامل 8 تشکل ترکمان عراق می‌شود.

انتهای پیام/