شهر خبر
نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه| در حال تکمیل

طبق سیاست اصولی از هر حرکت و ابتکاری که به صلح و ثبات عراق کمک کند استقبال می‌کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ما به عنوان همسایه عراق بار‌ها اعلام کردیم در یک سیاست اصولی از هر حرکت و ابتکاری که به صلح، ثبات و آرامش عراق کمک کند، استقبال می‌کنیم و در کنار عراق هستیم.
خبرگزاری میزان - سعید خطیب‌زاده در نشست هفتگی خود با خبرنگاران با گرامیداشت شهدای دفتر نخست‌وزیری در روز هشتم شهریور، در تشریح روزدادهای هفته گذشته در زمینه سیاست خارجی اظهار داشت: چهارشنبه سوم شهریورماه بعد از رأی اعتماد وزیر امور خارجه آقای امیرعبداللهیان که با رأی بی‌سابقه نمایندگان ملت ایران رأی اعتماد گرفتند، آقای سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در پیام و بعد طی تماس تلفنی انتصاب ایشان را تبریک گفتند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه اضافه کرد: روز پنجشنبه سفر وزیر امور خارجه پاکستان و هیئت همراه را به ایران داشتیم که علاوه بر رئیس‌جمهور با آقای امیرعبداللهیان هم دیدار و پیرامون مسائل دوجانبه و منطقه گفت‌وگو کردند.

وی گفت: روز پنجشنبه اول جلسه ستاد تسریع در تأمین واکسن کرونا در راستای کاهش آلام مردم در موضوع کرونا و واکسن کرونا برگزار شد و وزیر بهداشت هم در جمع دیپلمات‌های ارشد حضور داشتند و تصمیمات خوبی برای تسریع در واردات واکسن اتخاذ شد که طی هفته‌های آتی اثرات آن دیده خواهد شد.

خطیب‌زاده افزود: شنبه ۶ شهریور سفر آقای امیرعبداللهیان به اجلاس منطقه‌ای حمایت از عراق داشتیم و در آنجا علاوه بر شرکت در اجلاس ملاقات‌هایی انجام شد و روز یکشنبه ۷ شهریورماه هم آقای امیرعبداللهیان و هیئت همراه به سوریه ادامه مسیر دادند و چندساعتی را در سوریه توقف داشتند و با رئیس‌جمهور و وزیر خارجه این کشور دیدار داشتند و بامداد امروز به تهران بازگشتند.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص کنفرانس بغداد گفت: در مورد هر اجلاس بین‌المللی سطح و ترکیب شرکت‌کنندگان توسط کشورها بر اساس جزئیات برگزاری و بر اساس آمادگی کشورها تصمیم گرفته می‌شود. این که یک رئیس جمهور در اجلاس شرکت کند یا وزیر امور خارجه با توجه به سطح شرکت‌کنندگان و برنامه‌های رئیس‌جمهور تصمیم‌گیری می‌شود و تفاوتی در حوزه سیاست خارجی به ویژه در خصوص عراق وجود ندارد. زیرا ما به عنوان همسایه عراق بارها اعلام کردیم در یک سیاست اصولی از هر حرکت و ابتکاری که به صلح، ثبات و آرامش عراق کمک کند، استقبال می‌کنیم و در کنار عراق هستیم.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: البته آقای رئیسی سفر بسیار موفقی را چندی پیش به عراق داشتند و گفت‌وگوهای خوبی را با مقامات عراق داشتند و ان‌شاءالله در آینده هم خواهیم داشت.

خطیب‌زاده ادامه داد: سفر آقای امیرعبداللهیان به‌عنوان رئیس هیئت شرکت‌کننده بسیار موفق بود و دیدارهایی را با مقامات مختلف عراقی و مقامات دیگر کشورهای شرکت‌کننده در این اجلاس به‌صورت دوجانبه داشتند.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: پرداختن به حاشیه‌ای که بخواهد متن را کم‌رنگ کند، حوزه سیاست خارجی نیست. آن‌چنان این سفر بازتاب خوبی در گروه‌های مختلف داشته که برخی شاید مایل باشند این متن پررنگ را با حواشی بپوشانند. همه می‌دانند که جمهوری اسلامی ایران چه جایگاهی در منطقه عراق و حوزه بین‌الملل دارد و آنچه مهم است این است که اجلاس بغداد اجلاسی در مسیر همگرایی‌های بیشتر بود و همان‌طور که وزیر امور خارجه در این اجلاس گفتند، ما سرنوشت مشترکی را در این منطقه داریم.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در خصوص گفت‌وگوی ایران و عربستان، اظهار داشت: بیشتر از گفت‌وگویی که قبلاً در بغداد صورت گرفته، بیشتر نبوده و ما در اجلاس بغداد شاهد گفت‌وگوی جدیدی نبودیم.

وی در پاسخ به سؤالی درباره موضوع دیدار نماینده ایران در آژانس انرژی اتمی با نمایندگان ایتالیا و آلمان در سازمان انرژی اتمی گفت: نمایندگان ما در همه کشور‌ها دیدار‌های مختلفی دارند و ملاقات آن‌ها با همتایانشان در کشور‌های مختلف به‌صورت منظم برگزار می‌شود. در آژانس همچنین سفیر ما به‌طور منظم جزء وظایف روزانه‌شان است که با سفرای کشور‌های دیگر در ارتباط باشند؛ ولی قطعاً تمرکز رایزنی‌ها در آژانس مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای ایران و کشور‌های دیگر و مسائل مرتبط با نشست آینده آژانس و چیز جدیدی نیست.

خطیب‌زاده در خصوص ارسال محموله‌های سوخت ایران به مشتریانش در کشور‌های مختلف، تأکید کرد: این‌یک تصمیم حاکمیتی است که ما نفت و سوخت خودمان را به چه کشور‌هایی و به مشتریانی بفروشیم و نه ایالات‌متحده و نه هیچ کشور دیگری در جایگاه فراقانونی نیست که بخواهد جلوی تجارت مشروع را بگیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: ضمن اینکه ما در خصوص اعمال حاکمیت خودمان بسیار جدی هستیم و همگان هم دیدند، فکر می‌کنم که بدانند تجارت مشروع در این حوزه چه چیزی است و جزو بدیهیات اولیه حقوق بین‌الملل است و ما در خصوص فروش محموله‌های سوختمان به لبنان هم همین مسیر را طی کردیم. مادامی‌که مشتری داشته باشیم و تقاضا وجود داشته باشد، این مسیر و این پروژه ادامه پیدا می‌کند. کشور‌های دیگر هم اگر بتوانند آلام مردم لبنان را کم کنند حتماً نباید لحظه‌ای تعلل کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره تحولات افغانستان گفت: آنچه که مقام معظم رهبری فرمودند سیاست‌های قطعی جمهوری اسلامی طی چهل سال گذشته بوده ما همواره کنار مردم افغانستان بودیم و اولویت ما همواره تامین صلح، ثبات و پیشرفت جامعه افغانستان برای این کشور بوده است. افغانستان همسایه عزیز ما از در حوزه تمدنی مشترک هستیم و لذا در بیانیه وزارت امور خارجه هم یک هفته پیش قرائت شد گفته شد که جان و ناموس مردم افغانستان باید توسط همه گروه‌ها رعایت شود.

خطیب‌زاده آنچه ما فکر می‌کنیم برای افغانستان صلح و ثبات دائمی می‌آورد، تشکیل یک دولت فراگیر که بازتاب‌دهنده ترکیب قومیتی و جمعیتی افغانستان باشد، است و قطعاً در این مسیر مسئولیت‌پذیری دولت آتی افغانستان و عمل به تعهدات قطعی آن می‌تواند کمک‌کننده باشد. ما منتظر خواهیم ماند که در عمل این تعهدات و تشکیل یک دولت فراگیر را ببینیم و بر آن اساس قطعاً جامعه بین‌المللی و ایران هم تصمیمات خودشان را اتخاذ خواهند کرد.

 

 

تکمیل می‌شود