شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مجموعه

«کریبدس»؛ نمایشی از جریان غالب داستان‌نویسی دهه ۸۰ در غرب


«کریبدس»؛ نمایشی از جریان غالب داستان‌نویسی دهه 80 در غرب

«کریبدس»، مجموعه داستان منتخب نشریات آمریکایی در دهه ۱۹۸۰ میلادی توسط انتشارات نیستان منتشر شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ مجموعه داستان «کریبدس» با ترجمه لیلا طرزی توسط انتشارات نیستان منتشر و روانه بازار نشر شد.

کریبدس عنوان مجموعه‌ای است متشکل از 10 داستان کوتاه که از میان انبوه داستان‌های منتشر شده به زبان انگلیسی در سال 1982 منتخب نشریات آمریکایی به منظور حضور در جایزه ادبی اُ. هنری انتخاب شده است. این کتاب به سنت تمامی آثار دیگر این مجموعه، توسط سردبیری که ستاد این جایزه معرفی می‌کند، انتخاب و در قالب یک کتاب منتشر می‌شوند. در واقع این کتاب را می‌توان نمایه‌ای از جریان فکری غالب داستان‌نویسی در آمریکای شمالی و در میان مخاطبان نشریات انگلیسی زبان به شمار آورد.

آنچه در این 10 داستان کوتاه مخاطب را به وجد می‌آورد، میل شدید پدیدآورندگان این مجموعه به خلق قصه است. در واقع این مجموعه نمایی است از یک تلاش ستودنی برای نوشتن و خلق داستان توسط نویسندگانی که اولویت اول و اصلی آنها داستان‌نویسی و خلق فضا و مختصات استاندارد داستانی بدون توجه به مخاطبان یا خوش‌آمد و بدآمد آنهاست؛ به عبارت دیگر در این مجموعه با آثاری مواجهیم که بیش از هر چیز برای تولید آنها تلاش شده است و کمترین توجه به مخاطبان و علاقه آنها شده است.

با این همه «کریبدس» را باید نمایشی شگفت‌انگیز از ظهور استعدادها و توانایی‌های نوظهوری دانست که در اوایل دهه 1980 سعی در ترسیم جهان با ادبیات و داستان و کلمه داشتند و از منظر شگفتی‌های حاصل از این اتفاق مخاطبان خود را لحظه‌ای از جهان پیرامونی خود جدا و به دنیای شگفت دیگری هدایت کرده‌اند.

در این کتاب داستان هایی از نویسندگانی چون تیم اوبراین و توبیاس وولف در کنار داستان هایی از آلیس آدامز، سوزان کنی، استفن دیکنسون و… قرار گرفته است.

انتشارات کتاب نیستان طی سال های اخیر مجموعه تمامی آثار منتشر شده در این قالب در این جایزه ادبی را در دست ترجمه و انتشار قرار داده است که حاصل آن بیش از 100 عنوان کتاب شده و تاکنون بیش از 30 عنوان آن ترجمه و منتشر شده است. کتاب حاضر نیز در قالب همین مجموعه با ترجمه لیدا طرزی است. 

نیستان کتاب «کریبدس» را در 196 صفحه به قیمت 48 هزار تومان منتشر و روانه بازار نشر کرده است.

انتهای پیام/