شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#سوریه#دمشق#منابع

آماده‌سازی سفر هیئت لبنانی به سوریه/ سنگ‌اندازی‌های سفیر آمریکا و مانع اصلی انتقال گاز مصر به لبنان


آماده‌سازی سفر هیئت لبنانی به سوریه/ سنگ‌اندازی‌های سفیر آمریکا و مانع اصلی انتقال گاز مصر به لبنان

منابع لبنانی از آماده‌سازی سفر هیئت این کشور به دمشق جهت انجام مذاکرات برای انتقال گاز مصر از خاک سوریه به لبنان خبر دادند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از وب سایت النشره، منابع لبنانی امروز گزارش دادند که «عباس ابراهیم» مدیرکل اداره امنیت عمومی لبنان در حال آماده سازی برای سفر هیئت لبنانی به سوریه جهت انجام مذاکرات برای از سرگیری توافقنامه مربوط به انتقال گاز مصر به لبنان از طریق اردن و سوریه است.

بر اساس این گزارش هنوز تاریخ مشخصی برای سفر هیئت لبنانی به دمشق مشخص نشده است.

این هیئت لبنانی متشکل از «زینت عکر» معاون نخست‌وزیر و سرپرست وزارت خارجه، «ریمون غجر» وزیر انرژی، «غازی وزنی» دارایی و عباس ابراهیم است.

منابع دولتی لبنان اعلام کردند که طرف مصری آمادگی خود را برای از سرگیری صادرات گاز به لبنان ابراز کرده است. همچنین شرایط فنی نیز آسان تر شده؛ چرا که طرف سوری انتقال منابع از جنوب این کشور به شمال را تسهیل کرده و اجازه می‌دهد که گاز مصر از طریق حمص به شمال لبنان برسد.

روزنامه الاخبار لبنان نیز در گزارشی اعلام کرد که بسیاری از موانع قانونی و فنی و مالی بر سر راه انتقال گاز مصر به لبنان برداشته شده اما هنوز یک مانع بزرگ وجود دارد و تا زمانی که رفع نشود نمی‌توان به حل بحران گاز و برق خوشبین بود: قبل از تشکیل دولت هیچ توافقنامه‌ای در این خصوص نمی‌تواند امضا شود.

از زمانی که «ریمون غجر»‌ وزیر انرژی لبنان مأموریت مذاکره برای از سرگیری اجرای توافقنامه‌ها با طرف مصری جهت انتقال گاز از این کشور به لبنان را در 17 آگوست جاری بر عهده گرفت و همچنین درحالی که مقامات لبنانی در حال آماده سازی انجام مذاکرات مستقیم با سوریه و اردن برای انتقال گاز از طریق خاک این دو کشور به لبنان هستند تنها مسئله‌ای که باقی می‌ماند این است که طرف سوری باید زمان سفر هیئت لبنانی به دمشق را تعیین کند که احتمالا در هفته جاری خواهد بود.

اما نکته قابل توجه اینجاست که «دوروتی شیا» سفیر آمریکا در بیروت که پیش از این و بعد از شنیدن خبر آغاز روند صادرات سوخت ایران به لبنان در اظهاراتی شتابزده اعلام کرده بود واشنگتن آماده تسهیل روند واردات گاز مصر به لبنان از طریق سوریه و اردن است روز گذشته با طرح سوالاتی درباره چرایی ضرورت سفر هیئت لبنانی به سوریه مدعی شد، در حالی که انتقال گاز به لبنان قرار است از طریق مصر و اردن صورت بگیرد سفر هیئت لبنانی به سوریه چه توجیهی دارد. 

علاوه بر آن منابع لبنانی نسبت به خوش بینی بیش از حد درباره موفقیت این پروژه هشدار دادند و گفتند که هرچند ممکن است روند قانونی انتقال گاز مصر به لبنان از طریق سوریه مشکلی نداشته باشد و آمریکایی‌ها اعلام کرده‌اند که «قانون سزار» (قانون تحریم‌های سزار در مقایسه با تحریم‌های گذشته شدیدتر و فراگیرتر است و به اعمال تحریم‌های ثانویه علیه متحدان دولت سوریه می‌پردازد. این قانون حداقل برای پنج سال آینده دولت‌ها، شرکت‌ها و افرادی که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به دولت سوریه کمک‌های مالی و نظامی ارائه کنند و یا در حوزه‌های نفت، گاز طبیعی، هواپیماهای نظامی و ساخت‌وساز این کشور فعالیت نمایند را تحت تحریم قرار می‌دهد) بر این پرونده اعمال نخواهد شد و از نظر فنی نیز مصر آماده صادرات گاز به لبنان است؛ اما هنوز دولتی در لبنان تشکیل نشده که بتواند یک توافقنامه رسمی در این خصوص امضا کرده و به آن پایبند باشد.

خط لوله گاز عربی از مصر به اردن و از آنجا به سوریه و از حمص تا دیر عمار در شمال لبنان کشیده شده است. لبنان در سال 2008 از این خط لوله استفاده کرده است.

انتهای پیام/