«علی‌اصغر زرگر»، کارشناس مسائل منطقه، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، در رابطه با اوضاع فعلی افغانستان و الزام ورود ایران برای حل موضوع افغانستان و ایجاد تعامل، اظهار کرد: اوضاع افغانستان در حال حاضر مبهم است ولی واقعیتی وجود دارد که طالبان توانسته با قرار و مدارها و مذاکراتی که در دوحه با آمریکایی ها داشتند در واقع منجر به عقب نشینی نیروهایی شوند که برای مقاومت در برابر طالبان آموزش دیده بودند به همین منظور فعلا طالبان با زور اسلحه بر افغانستان تسلط پیدا کرده است.

او افزود: در واقع امروز قدرت و زور اسلحه در دست طالبان است. یکسری مقاومت هایی وجود دارد؛ مقاومت از جانب کسانی که پشتون نیستند، قول و قرارهایی طالبان داده که می خواهد یک حکومت فراگیر  و صرفنظر از مذهب و غیره در افغانستان تشکیل بدهد ولی هنوز مشخص نیست.

زرگر تصریح کرد: علیرغم اینکه طالبان با زور اسلحه بر افغانستان تسلط دارد ولی حکومت بر افغانستان کار ساده ای نیست و علت آن هم وجود قومیت های مختلف و مذاهب و زبان های مختلف است که سالیان دراز موجب بی ثباتی افغانستان شده است،  در دنیای مدرن امروز و 20 سالی که آمریکایی ها در افغانستان بودند بخش هایی از مردم افغانستان تجدد را قبول کردند یعنی چه از نظر تفکری و مذهب و روش زندگی خودشان را به دنیای غرب و  تمدن نزدیک کردند.

او ادامه داد: به همین دلیل است که به جز ایالات متحده، غرب و پاکستان که در حال حاضر هم از لحاظ تسهیلاتی و هم از نظر عقاید طالبان، درگیری مستقیم در افغانستان داشتند سایر کشورها نظاره گر هستند و شاهد اوضاع هستند رصد می کنند.

زرگر در مورد نقش ایران در ادامه تحولات افغانستان خاطرنشان کرد: در ایران هم حاکمیت و رهبری نظرشان این است که ما با دولت کاری نداریم و ما می گوییم که صلاح ملت افغانستان چگونه است اگر  به صلاح ملت باشد ما دولت ها را شناسایی می کنیم و روابط ما با افغانستان به گونه ای خواهد بود که ببینیم دولت افغانستان با ما چه رابطه ای بخواهد داشته باشد.

او افزود: اگر رابطه به صورت همزیستی مسالمت آمیز باشد خواه و ناخواه شناسایی انجام می شود و باب تجارت گشوده خواهد شد و روابط دیپلماتیک انجام خواهد شد ولی اگر بخواهد ناپایدار باشد و خشونت در افغانستان وجود داشته باشد و ملت افغانستان ناراضی باشند ایران هم مقابله به مثل خواهد کرد.

این کارشناس مسائل منطقه افزود: دولت ها چه چین باشد و چه روسیه وحتی خود آمریکایی ها و همسایگان و خصوصا ایران، بیشتر بر اساس منافع ملی حرکت می کنند، منافع ملی کشورها این است که در کشورهای دیگر ثبات وجود داشته باشد و آن کشور پایگاهی برای تروریست ها و خرابکارها نباشد در مرزها خصوصا در افغانستان مسئله ترافیک مواد مخدر مطرح است و مسئله مهاجرین و گروه های تروریستی است که در افغانستان فعال هستند و حتی علیه مردم افغانستان، خرابکاری می کنند.

او در پایان گفت: بنابراین برای روسیه هم همین موضوع مطرح است در رابطه با ترکمنستان و تاجیکستان و برای چین و پاکستان هم به این همین صورت است یعنی نظرشان در این است که اگر یک حکومت مقتدر و با ثبات در افغانستان وجود داشته باشد که بتواند کنترلی بر اوضاع داشته باشد و کنترل بر ترافیک موادمخدر داشته باشد و مسئله مهاجرین را مهار کند و گروه های تروریستی که در آنجا لانه کردند مدیریت و زمین گیر کند این دولت، دولتی مطلوب است. 6