شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دوبی#انرژی

یک مسئول صنعت برق: می‌شود دو برابر پارک انرژی خورشیدی دوبی برق تولید کرد اگر...

این روز‌ها از همسایه جنوبی کشورمان یعنی کشور امارات متحده عربی، خبرهای مربوط به پیشرفت در زمینه توسعه زیرساخت‌ها هر روز به گوش می‌رسد و این خبرها با مشکلات کشورمان در این حوزه‌ها همراه شده است که سبب شده تا کاممان تلخ شود. البته پیشرفت این کشور سبب تلخ‌کامی ما نیست چرا که تلاش و کوشش هر کشوری برای توسعه قابل تحسین است بلکه مشکل، از دست رفتن فرصت‌ها یکی پس از دیگری و عقب افتادن از فرآیند توسعه است.

یک مسئول صنعت برق: می‌شود دو برابر پارک انرژی خورشیدی دوبی برق تولید کرد اگر...

روزنامه اینترنتی فراز نوشت: این روز‌ها از همسایه جنوبی کشورمان یعنی کشور امارات متحده عربی، خبرهای مربوط به پیشرفت در زمینه توسعه زیرساخت‌ها هر روز به گوش می‌رسد و این خبرها با مشکلات کشورمان در این حوزه‌ها همراه شده است که سبب شده تا کاممان تلخ شود. البته پیشرفت این کشور سبب تلخ‌کامی ما نیست چرا که تلاش و کوشش هر کشوری برای توسعه قابل تحسین است بلکه مشکل، از دست رفتن فرصت‌ها یکی پس از دیگری و عقب افتادن از فرآیند توسعه است.

این روز‌ها از همسایه جنوبی کشورمان یعنی کشور امارات متحده عربی، خبرهای مربوط به پیشرفت در زمینه توسعه زیرساخت‌ها هر روز به گوش می‌رسد و این خبرها با مشکلات کشورمان در این حوزه‌ها همراه شده است که سبب شده تا کاممان تلخ شود. البته پیشرفت این کشور سبب تلخ‌کامی ما نیست چرا که تلاش و کوشش هر کشوری برای توسعه قابل تحسین است بلکه مشکل، از دست رفتن فرصت‌ها یکی پس از دیگری و عقب افتادن از فرآیند توسعه است. اینکه یک کشور با برنامه‌ریزی سالانه هر سال در پی کاستن از مشکلات است و ما با عدم برنامه‌ریزی مناسب در حال سخت‌تر کردن شرایط هستیم. از خبرهایی در رابطه با ورود فضاپیما اماراتی به مریخ در مقابل رها شدن برنامه فضایی کشور تا راه‌اندازی رآکتور هسته‌ای امارات در برابر مشکلات چندین ساله نیروگاه بوشهر تا خبر استفاده از آب شیرین‌کن در امارات همزمان با بی‌آبی‌ها در خوزستان و حالا نیز در تازه‌ترین اتفاق افتتاح فاز پنجم توسعه پارک انرژی خورشیدی دوبی همزمان با قطعی برق در کشورمان.

در واقع امارات قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ ظرفیت تولید این پارک را به بیش از ۵ هزار مگاوات برق برساند. البته عده‌ای در مقابل اعتقاد دارند که ایران نیز تلاش داشت تا به این ظرفیت برسد و پس از برجام شرکت‌های بسیاری بابت عقد قرارداد به ایران آمدند ولی تحریم‌ها اجازه این کار را به کشور نداد. همچنین عده دیگری با اشاره به وارداتی بودن تکنولوژی استفاده شده در امارات ، مطرح می‌کنند که پارک انرژی دوبی توسط شرکت‌های چینی احداث شده است و به ازای تولید برق سهم خود را نیز دریافت می‌کند در حالیکه اگر چنین اتفاقی بخواهد در کشور ما بیفتد عده بسیاری عنوان می‌کنند که ما کشور را به چین فروخته‌ایم و جلوی سرمایه‌گذاری خارجی را با فرافکنی می‌گیرند.

کریم کبیری رییس کمیته انرژی‌های تجدیدپذیر سندیکای صنعت برق به بررسی مشکلات در صنعت برق پرداخت و گفت ساز و کار متناسب برای تولید برق در کشور به خصوص در حوزه سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق(ساتبا) می‌داند و معتقد است در چند سال اخیر فرصت‌سوزی‌های زیادی در این زمینه شده است.

WhatsApp Image 2021-08-28 at 13.26.53

او با اشاره به اینکه در حال حاضر در ۹۳۰ مگاوات برق در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور تولید می‌شود بیان داشت که با واگذاری نیروگاه‌های بادی منجیل و بینالود به بخش خصوصی ، در حال حاضر کل برق کشور در این حوزه توسط شرکت‌های خصوصی تولید می‌شود که به دلیل عدم واقعی‌سازی قیمت برق این شرکت‌ها دچار مشکل بوده و سرمایه‌گذار داخلی نیز تمایلی برای حضور در این عرضه ندارد. او همچنین می‌گوید که کشور از لحاظ نیروی انسانی و دانش مربوطه کاملا خودکفا بوده و در صورتی که دولت شرایط را فراهم نماید بخش خصوصی توان ایجاد ظرفیت مورد نیاز را با تکیه بر شرکت‌های داخلی دارد.

کبیری در ادامه موضوع حضور یا عدم حضور شرکت‌های خارجی نیز به تحریم و برجام ارتباطی نداشته چرا که اقلام و تجهیزات انرژی تجدیدپذیر و همچنین سرمایه‌گذاری در این بخش در مجموعه تحریم‌ها واقع نشده است و مشکل اصلی نوسانات قیمت ارز و عدم اقدام به موقع ساتبا در زمینه سرمایه‌گذاری در این بخش می‌داند. او همچنین مشکل دیگر برق خرید تضمینی برق در دولت دانست و ضمن بیان تاریخچه مصوبات قانونی و دولتی در این زمینه به آخرین مصوبه دولت در اردیبهشت امسال پرداخته و گفته در این مصوبه قرار شد تا تعرفه خرید برق ۴۰ درصد افزایش یابد که در برابر افزایش ۲۲۰ درصدی نرخ ارز نسبت به زمان مصوبه پیشین این رقم مقرون به صرفه نیست.

رییس کمیته انرژی‌های تجدیدپذیر سندیکای صنعت برق واقعی‌سازی قیمت برق را راه حل مشکل فعلی برق به خصوص با توجه به قطعی‌های اخیر می‌داند و می‌افزاید که اگر قیمت‌ها واقعی شود آنگاه استخراج رمز ارز دیگر در کشور مقرون به صرفه نبوده و شاهد قطعی برق نخواهیم بود ضمن آنکه علاوه بر اینکه دیگر عده‌ای خاص با استفاده از یارانه انرژی دیگر دست در جیب مردم نکرده و علاوه بر آن مشکلات قطعی برق را به کشور تحمیل نمی‌کنند ضمنا باعث سرمایه‌گذاری در تولید و بالا رفتن اشتغال شده و منافع آن هم در کوتاه‌مدت و هم در بلندمدت به کشور می‌رسد چرا که هم تولیدکنندگان به هدف خود رسیده و هم مشکلات مصرف در کشور حل می‌شود.

او در پایان با اشاره به برنامه‌های وزیر جدید نیرو برای تولید ۱۰هزار مگاوات برق از منابع تجدیدپذیر اظهار امیدواری که بتوان در مدت چهارساله دوره وزارت آقای محرابیان به این هدف رسید که این میزان بیش از دو برابر ظرفیت پارک انرژی خورشیدی دوبی و در مدتی در حدود نصف آن است که قابلیت اجرایی شدن را در صورت حمایت از بخش خصوصی دارد.

منبع: عصر ایران