شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ترکیه#عراق#وزیر دفاع

خریدهای تسلیحاتی عراق از ترکیه؛ پهپاد بیرقدار، بالگرد و سامانه جنگال

عراق

وزیر دفاع عراق اعلام کرده که این کشور قصد خریدهای تسلیحاتی از ترکیه از جمله بالگردهای رزمی و پهپاد «بیرقدار» را دارد.

به گزارش مشرق، وزیر دفاع عراق روز یکشنبه گفت که بغداد هواپیماهای بدون سرنشین، بالگردهای رزمی و سامانه‌های متحرک جنگال (جنگ الکترونیکی) ساخت ترکیه خریداری می‌کند.

به نوشته روزنامه «ینی شفق» «جمعه عناد سعدون» وزیر دفاع عراق گفت که این کشور قصد دارد پهپادهای  «بیرقدار»، ۱۲ فروند بالگرد «تی-۱۲۹» و شش سامانه جنگی الکترونیکی سیار «کورال» از ترکیه  خریداری کند.

وی هفته گذشته در نمایشگاه بین المللی صنایع دفاعی در استانبول شرکت کرد و با مقام‌های ارشد دفاع ترکیه دیدارهایی داشت.

پهپاد رزمی بیرقدار که توسط شرکت دفاعی ترکیه توسعه و تولید شده است، از سال ۲۰۱۵ توسط نیروهای مسلح ترکیه و اداره امنیت این کشور مورد استفاده قرار گرفت و اخیراً نیز در موفقیت نظامی جمهوری آذربایجان در درگیری قره باغ نقش مهمی ایفا کرد.

این پهپاد برای ماموریت‌های تاکتیکی شناسایی و نظارت ساخته شده همچنین می‌تواند مهمات را حمل کرده و با تعیین کننده هدف لیزری حملات خود را انجام دهد.

گفته می‌شود هواپیماهای بدون سرنشین ترکیه سامانه‌های موشکی «پانتسیر» ساخت روسیه در سوریه، لیبی و قره باغ را منهدم کرده‌اند.

عراق در حالی قصد خرید تجهیزات جنگی از ترکیه دارد که سال گذشته بیشتر هواپیماهای اف-۱۶ خود را به دلیل تعمیر و نگهداری ضعیف زمین گیر کرد  که علت آن عقب نشینی خدمه لاکهید مارتین آمریکا از ارائه خدمات بود. تحقیقات انجام شده نشان داد که به دلیل مشکلات نگهداری، خلبانان عراقی قادر به ثبت کافی ساعت پرواز نیستند.

چندی قبل نیز شماری از قانونگذاران کنگره ایالات متحده با ارسال نامه‌ای به «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا، نسبت به توسعه و قدرت نظامی ترکیه از جمله  پهپادهای این کشور ابراز نگرانی کردند.

۲۷ قانونگذاران آمریکا مدعی شدند که پهپادهای ترکیه مناطق مختلف جهان را بی ثبات کرده و این مسئله منافع، متحدان و شرکای آمریکا را تهدید می‌کند. قانونگذاران آمریکا با بیان اینکه پهپادهای ترکیه در جمهوری آذربایجان، سوریه و لیبی مستقر شده‌اند، افزودند: «ترکیه قرارداد فروش هواپیماهای بدون سرنشین به لهستان و پاکستان منعقد کرده و در مورد تولید مشترک پهپادهای مسلح و سامانه‌های دفاعی ضد پهپاد با روسیه و پاکستان در حال رایزنی است.»

منبع: فارس