شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#مهاجرت#منطقه آزاد

فرصت بی‌نظیر مناطق آزاد برای مهاجرت معکوس/قول سازمان بنادر برای خارج‌سازی مغروقه‌های اروندرود تا پایان شهریور


فرصت بی‌نظیر مناطق آزاد برای مهاجرت معکوس/قول سازمان بنادر برای خارج‌سازی مغروقه‌های اروندرود تا پایان شهریور

منطقه آزاد اروند با اشاره به فرصت بی‌نظیر مناطق آزاد برای مهاجرت معکوس، گفت: منطقه آزاد اروند زیرساخت تبدیل به هاب لجستیک و ترانزیت ایران را دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، حسین گروسی در نشست خبری با تبریک فرا رسیدن هفته دولت اظهار کرد: مناطق آزاد یک فرصتی برای کشور است و امیدواریمم دولت آیت‌الله رئیسی و وزرای اقتصادی به این نکته توجه کنند. در گذشته خیلی حرف ما را گوش نکردند هرچه گفتیم چیز جدید نمی‌خواهیم فقط قانون چگونگی اداره مناطق آزاد را اجرا کنید.

وی با بیان این‌که 8 منطقه آزاد در کشور داریم که به جز فرودگاه امام همگی در مرزها و مناطق محروم قرار دارند، ادامه داد: مناطق انزلی، ارس، اروند، ماکو، چابهار، قشم و.. در مرز قرار دارند، مناطق جدید زابل، قصرشیرین، بانه، اینچه‌برون، بوشهر و.. همه در مرزها قرار گرفته‌اند.

وی با یادآوری این‌که در پیرامون منطقه آزاد شنزن چین حدود 15 میلیون نفر کسب و کار دارند، افزود: اگر به مناطق آزاد توجه می‌کردیم شاهد مهاجرت‌های عجیب و غریب به مراکز استان‌ها نبودیم و چه بسا مهاجرت معکوس صورت می‌گرفت.

وی بیان کرد: مناطق آزاد می توانند مدل توسعه از پیرامون به مرکز را محقق کنند و امیدواریم در دولت جدید به این مهم توجه شود.

مدیرعامل منطقه آزاد اروند گفت: اروند تنها منطقه‌ای است که در کشور حمل‌ونقل ترکیبی دارد و فرصت خوبی برای توسعه این منطقه آزاد است.

گروسی همجواری اروند با جنوب عراق (با حدود 7.5 میلیون جمعیت) را یکی از فرصت‌های این منطقه عنوان کرد و افزود: اینها خیلی علاقه به همکاری و مراوده با منطقه آزاد اروند را دارند چون فاصله بصره تا اروند فقط 20 دقیقه است .

وی با اشاره به این‌که بیش از 60 درصد ثروت عراق در جنوب این کشور است، اضافه کرد: طی 4 ماه اخیر یک برنامه عملیاتی تنظیم شده تا بتوانیم اروند را در 5 محور به برند تبدیل کنیم. توریسم سلامت یکی از این محورهاست؛ می‌توانیم خدمات پزشکی را به جنوب عراق و کویتی‌ها ارائه دهیم. زیرساخت‌های خوبی در حوزه گردشری سلامت در منطقه آزاد اروند ایجاد شده است.

وی افزود: دومین محور منطقه آزاد دانشگاهی بودن اروند است. خوشبختانه در این راستا با کمک نمایندگان مجلس دانشکده علوم پزشکی آبادان به دانشگاه ارتقا یافت.

مدیرعامل منطقه آزاد اروند از صدور مجوز پذیرش دانشجوی خارجی خبر داد و گفت: لجستیک و ترانزیت محور دیگر برنامه‌های ماست؛  اروند در جایی قرار گرفته که بایک  خط‌آهن 25 کیلومتری به بصره و از آنجا به مدیترانه متصل شود. همچنین یک شهرک صنعتی داریم که وسعت آن 9500 هکتار است که به انداز جزیره کیش است. این شهرک می‌تواند هاب لجستیک کشور شود.

گروسی افزود: فرودگاه منطقه آزاد اروند (آبادان) هم زیرساخت حمل مسافر را دارد هم کارگو. در بحث هوایی اقدامات لازم را انجام داده‌ایم تا چندین پرواز داخلی و خارجی را با محوریت جنوب عراق به قصد سفر به کشورهای اطراف را دارند، برقرار کنیم.

وی از مذاکره با چند خودروساز داخلی برای واردات قطعات خودرو از بندر خرمشهر و انتقال به مراکز تولید خودرو داشته‌ایم در خصوص لایروبی اروند و خط‌آهن بصره، اظهار کرد: برای خط‌آهن 40 هکتار را به شرکت فدک واگذار شده است. این شرکت مصوبه هیئت دولت را دارد که 100 میلیون یورو آورده داشته باشد تا 27 کیلومتر خط آهن عملیات اجرایی را آغاز کنند.

وی با بیان این که شرکت فدک فعلا تجهیز کارگاه کرده‌اند، افزود: در صورت تعلل این شرکت، زمین را از آنها پس می‌گیریم. در مورد لایروبی اروند نیز عراقی ها در حال ساخت یک بندر (ام‌القصر)‌ در فاو هستند که در دهانه خلیج‌فارس قرار دارد. شاید اروند آنطور که برای ما اهمیت دارد برای عراقی‌ها اهمیت ندارد. 39 فروند مغروقه در اروند داریم که سازمان بنادر قول داده تا پایان شهریور این شناورها را خارج‌سازی کنند. اعتبار مورد نیاز برای این کار 1000 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

مدیرعامل منطقه آزاد اروند با تاکید بر این که لایروبی اروند برای  ما بسیار مهم است، اظهار کرد: اعتبار مورد نیاز لایروبی در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده که بر این اساس بخشی از آن از طریق ردیف بودجه تامین شود.

گروسی در پاسخ به پرسش تسنیم درباره ساختمان جدید منطقه آزاد اروند گفت: خیلی از پروژه‌های ما اینگونه بوده است، قرار بوده ساختمانی با 10 میلیارد تومان انجام شود اما با 150 میلیارد تومان انجام می‌شود و این پول از جیب مردم می‌رود. پروژه‌های زیادی داشته‌ایم که به دلیل طولانی شدن ساخت، هزینه‌های آنها افزایش یافته است.

انتهای پیام/