شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#طالبان#تشکیل دولت

طالبان برای تشکیل دولت این وعده را داد+جزییات

گروه طالبان در حالی وعده تشکیل دولتی فراگیر داده که وضعیت افغانستان با گذشت حدود دو هفته از ترک "محمد اشرف غنی "از کشور و ورود طالبان به کابل همچنان آشفته و خلا قدرت باعث ایجاد مشکلات سیاسی ،اجتماعی و اقتصادی شده است.

طالبان برای تشکیل دولت این وعده را داد+جزییات

به گزارش منیبان، «شیرمحمدعباس استانکزی» از اعضای بلندپایه گروه طالبان و عضو دفترسیاسی این گروه در قطر اعلام کرد که گروه طالبان در حال رایزنی برای تشکیل دولت فراگیر متشکل از تمام اقوام این کشور است.

وی گفت که طالبان دولت اسلامی را تشکیل خواهند داد که نماینده تمام  اقوام مردم افغانستان و زنان خواهد بود.

استانکزی همچنین گفت زنان می تواند در دولتی که تشکیل می شود  فعالیت سیاسی، اقتصادی، مدنی داشته  باشند و به تحصیلات خود هم ادامه دهند.

وی همچنین از تمام نیروهای سابق که در چارچوب وزارت دفاع، کشور و امنیت ملی فعالیت می کردند، خواست که در دولت آینده در وظایف قبلی خود حاضر شوند و  آنها بعنوان نیروی با تجربه کار گرفته خواهند شد.

این مقام طالبان همچنین از کارمندان بخش های فنی نیز خواست که وظایف خود  را انجام دهند و در تشکیل دولت آینده همکاری کنند.

وی  خواستار همکاری روسیه و هند در دولت آینده افغانستان شد و گفت که  نسبت به نقش مثبت روسیه در کمک به دولت آینده خوشبین است .

استانکزی همچنین به همسایه های افغانستان اطمینان داد که طالبان روابط خوبی با انها خواهد داشت .

در روزهای گذشته شماری از افراد طالبان در نشستی با علمای شیعه افغانستان که در هتل «اینترکانتیننتال» کابل برگزار شد در باره  تشکیل دولت آینده  رایزنی کردند.

در این نشست مولوی فاضل و احمدالله وثیق از اعضای دفتر دوحه طالبان و محمداکبری، سیدحسین عالمی بلخی، نعمت الله غفاری و عبدالله افضلی از علمای شیعه افغانستان حضور داشتند اما جزئیات این گفت وگوها اعلام  نشده است.

بیانیه ویدئویی عباس استانکزی در حالی منتشر شده است که سخنان ضد و نقیض از ورود طالبان به  پنجشیر گزارش شده است.

سمنگانی یک عضو کمیسیون فرهنگی طالبان مدعی شده است که نیروهای طالبان از چند مسیر وارد استان پنجشیر شده و تاکنون بدون هیچ مقاومتی در این استان پیشروی کرده اند.

اما افراد تحت امر احمدمسعود این ادعای طالبان را رد کرده گفته است که در هیچ منطقه پنجشیر طالبان وارد نشده اند و گفته است که گفت وگو برای حل مسالمت آمیز موضوع ادامه دارد.

"حاجی الماس زاهد "از فرماندهان سابق جهادی و عضو شورای امنیت دولت سابق افغانستان نیز دیروز شنبه اعلام کرد که قرار  است در دو روز آینده بازهم نشستی بین هیأت اعزامی احمدمسعود و طالبان برگزار شود و ابراز امیدواری کرد که بتوانند به نتیجه ای مثبت برسند.

وی نیز وارد شدن طالبان به پنجشیر را رد کرد و گفت که اگر مذاکرات به نتیجه مطلوب نرسد احتمال گسترش جغرافیای جنگ وجود خواهد داشت و بازهم فرصت برای مداخلات خارجی برای ادامه جنگ در این کشور مساعد خواهد شد.

در این حال وضعیت امروز افغانستان بویژه کابل پایتخت بشدت نابسامان است و قیمت مواد غذایی و مایحتاج ضروری مردم به شدت افزایش یافته و مردم برای خرید نیازهای خود با مشکل مواجه هستند.

بسته بودن بانک ها ،قطع کمک های جهانی و خالی بودن خزانه ،نگرانی ها را از آینده کشور بیشتر کرده است.