فاطمة عواد الجبوری نویسنده و پژوهشگر عراقی تاکید کرد: ایران با اعزام نفتکش‌های خود به لبنان، توطئه آمریکا ، رژیم صهیونیستی و همدستان داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی آنان جهت به زانو درآوردن مردم لبنان را ناکام گذاشت.

الجبوری امروز (یکشنبه) با انتشار مقاله ای در تارنمای روزنامه فرامنطقه ای رای الیوم چاپ لندن افزود: گرد و غبار نشسته بر واقعیت تحمیل شده علیه ملت لبنان به تدریج در حال زدوده شدن است آن هم به خاطر حرکتی که محور مقاومت در جهت حل و فصل مشکل هر چند به طور موقت از خود نشان داد. اصرار و پافشاری حزب الله جهت وارد کردن نفت و بنزین از جمهوری اسلامی ایران به وضوح مواضع احزاب لبنانی و سرمایه گذاری ناکام آنها در به محاصره درآوردن ملت لبنان را نشان داد.

این تحلیل‌گر عراقی با اشاره به سخنرانی اخیر سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان به مناسبت چهارمین سالروز آزادسازی شهرک "جرود" واقع در استان بعلبک لبنان در مجاورت مرزهای سوریه و آماده شدن سومین نفتکش ایرانی جهت عزیمت به سوی لبنان از این اقدام به عنوان " رویارویی آشکار علیه تحریم های آمریکا " نام برد که به گفته وی این تحریم ها باعث "تحمیل فقر و گرسنگی بر ملت لبنان" شده است.

الجبوری خاطرنشان کرد: به نظر می رسد "دورتی شیا" سفیر آمریکا مشغول قانع کردن مزدوران خویش در درون لبنان است مبنی بر اینکه اوضاع در لبنان با اوضاع در افغانستان فرق می کند و مزدوران سفارت آمریکا و یا به تعبیر مورد دلخواه خود واشنگتن همکاران این سفارت خانه مجبور نیستند از بال های هواپیمای گریخته از بیروت به سوی آمریکا آویزان شوند.

به گفته این مقاله نویس رای الیوم ، شکست آمریکایی ها در افغانستان چهره واقعی آمریکا را نمایان کرد و چهره حقیقی دوست از دشمن را نشان داد.

الجبوری تاکید کرد: ایران به ملت های منطقه به وضوح نشان داد که با آنها بر اساس اصول دین اسلام ارتباط برقرار می کند و با توجه به تاکید اسلام بر حمایت از افراد نیازمند و قرار گرفتن در کنار آنها عمل می کند.

وی افزود : ایران در جنگ جهانی علیه سوریه وارد شد و در کنار نیروهای دولتی سوریه و ملت سوریه در این نبرد پیروز شد اما آمریکایی ها و مزدوران عرب کاخ سفید مردم سوریه را به محاصره خود درآوردند و قانون قیصر را بر ایشان تحمیل نمودند و مردم این کشور را از نفت و برق و نان و دارو محروم نگه داشتند.

این نویسنده عراقی با اشاره به اعزام نفتکش های ایرانی به لبنان از این اقدام به عنوان " یک نوع رویارویی در مقابل تمامی قدرت های خارجی و نیروهایی" نام برد که به گفته وی در حال توطئه چینی علیه لبنان بسر می برند.

الجبوری با اشاره به اینکه " برخی در داخل لبنان به جای یافتن راه حل در حال رواج دادن به ایده ها و اندیشه ها و اتهامات باطل و بی پایه و اساس علیه حزب الله و لبنان به منظور منحرف کردن افکار عمومی از این دستاورد بزرگ هستند" ابراز داشت: به عنوان مثال سمیر جعجع در اظهارات آتشین خود دبیرکل حزب الله را نصیحت کرد تا ایران را متقاعد نماید مشکل سوخت در سوریه را حل کند زیرا در آن صورت مشکل لبنان  نیز فورا حل خواهد شد.

وی اظهار داشت : سمیر جعجع انگار فراموش کرده و یا خود را به فراموشی زده و این واقعیت را نمی بیند که حرکت نفتکش های ایران به سوی سوریه هیچ گاه متوقف نشده است. ایران با به قدرت رسیدن رهبران جدید خود بیش از پیش عزم خود را برای رویارویی و مقابله با سیاست قلدرمآبانه آمریکا جزم کرده است.

الجبوری در ادامه مقاله خود این سوال را مطرح کرد که " آیا بهتر نیست جعجع به جای ارائه چنین پیشنهادهایی از همپیمانان سعودی و اماراتی خود بخواهد تا نفتکش هایشان را رهسپار لبنان کنند تا بدین ترتیب لبنان در این صورت به قول خودش از اعمال تحریم ها در امان بماند؟"

این پژوهشگر عراقی به سمیر جعجع رهبر حزب فالانژ لبنان پیشنهاد داد تا " به جای ایجاد اختلاف و فتنه بین مسلمانان با مسیحیان در شهر عکار لبنان با توجه به شکاف های عمیق پدیدار شده در درون حزب فالانژ در صدد نجات حزب متبوع خود از خطر فروپاشی برآید."

وی خاطرنشان کرد: موضع گیری اخیر سیزار معلوف نماینده این حزب در پارلمان لبنان نشان داد که بحران در درون این حزب تا چه اندازه عمیق است. معلوف به دور از موضع گیری حزبی یک موضع ملی اتخاذ کرده و اعلام نمود که سفیر آمریکا در لبنان حاکم بر بیروت نیست و نفت ایران در حال حاضر نجات بخش تمامی اقشار ملت لبنان است.

الجبوری در پایان مقاله خود در روزنامه رای الیوم تاکید کرد : موضوع نفتکش های ایرانی نه تنها ضربه دردناکی بر آمریکا و اسراییل وارد کرد بلکه باعث ایجاد شکاف ها و بازنگری در سطح داخلی احزاب لبنانی شد. این فرآیند در صورت ادامه یافتن معادله های جدیدی را در راستای شکست آمریکا در افغانستان به اثبات خواهد رساند. شکست های آمریکا در سوریه ، عراق ، ایران ، یمن و اخیرا در لبنان در حال تکرار شدن هستند. ما در حال حاضر همگی باید بدانیم که آمریکا در هنگام فرار از منطقه نمی تواند از مزدورانش حمایت کند زیرا خود نیازمند حمایت دیگران است و خون ملت ها ارزان تر از خون آمریکایی ها نیست.