شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#منابع

سناریو استعفای حریری درباره میقاتی تکرار می‌شود؟


سناریو استعفای حریری درباره میقاتی تکرار می‌شود؟

منابع جریان آزاد ملی لبنان به ریاست «جبران باسیل» گزارش دادند که همه چیز به نقطه اول بازگشته و احتمال تکرار سناریو استعفای «سعد حریری» رئیس جریان المستقبل درباره نجیب میقاتی وجود دارد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه الدیار، اطلاعات منابع آگاه از پرونده تشکیل دولت در لبنان نشان می‌دهد همه سیگنالهای مثبتی که در پایان هفته گذشته برای تشکیل کابینه در این کشور وجود داشت طی چند ساعت گذشته از بین رفته است.

این منابع گزارش دادند که «نجیب میقاتی» نخست وزیر مکلف لبنان با وجود همه تلاش‌های تیمش برای تشکیل کابینه، به استعفا نزدیک تر است تا تشکیل دولت!

همچنین بر اساس گزارش منابع مذکور اطلاعات فاش شده نشان می‌دهد که نجیب میقاتی بعد از نشست اخیر با «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان در کاخ ریاست جمهوری قصد داشت استعفای خود را تقدیم کند اما فرانسوی‌ها او را متقاعد کردند که استعفا به معنای ماندن کشور در یک جهنم نامحدود است؛ چراکه هیچ جایگزینی در حال حاضر برای او دیده نمی‌شود و نخست وزیران سابق نیز تصمیم گرفته‌اند شخص دیگری را معرفی نکنند.

منابع جریان آزاد ملی لبنان به ریاست «جبران باسیل» نیز در این خصوص گزارش دادند که همه چیز به نقطه اول بازگشته و احتمال تکرار سناریو استعفای «سعد حریری» رئیس جریان المستقبل درباره نجیب میقاتی وجود دارد. یک بار دیگر نخست وزیران سابق تصمیم به ایجاد اخلال در روند تشکیل دولت گرفته‌اند با این تفاوت که سعد حریری شروط غیر منطقی خود برای ساختار دولت را به شکل علنی مطرح می‌کرد که منجر به استعفای وی شد؛ اما در اینجا نجیب میقاتی این کار را به صورت دیپلماتیک انجام می‌دهد. اما در نهایت به همان نتیجه‌ای می‌رسیم که با سعد حریری رسیدیم. تا زمانی که اوضاع به این منوال پیدا کند هیچ دولتی تشکیل نخواهد شد.

در مقابل یکی از نخست وزیران سابق لبنان که خواست نامش فاش نشود در گفتگو با روزنامه الدیار اظهار داشت، حدود یک ماه بعد از انتصاب میقاتی به عنوان نخست وزیر مکلف به این نتیجه رسیدیم که میشل عون و جبران باسیل آنچه را که به سعد حریری ندادند به میقاتی نیز نخواهند داد.

در این میان حزب الله به دور از وضعیت عمومی پرونده تشکیل دولت همچنان بر تسریع در تکمیل این پرونده اصرار دارد و حتی اسامی وزرای خود را نیز اعلام نکرده و کار انتخاب دو وزیر خود را به عهده نجیب میقاتی گذاشته است تا اختلالی در روند تشکیل کابینه پیش نیاید.

منابع خبری همچنین گزارش دادند که بر خلاف برخی اظهارات مطرح شده از جانب نخست وزیران سابق برای رئیس جمهور بسیار مهم است که به یک توافق با نجیب میقاتی به شکلی که او را راضی کند برسد و هرگز به دنبال استعفای وی نیست.

از سوی دیگر «احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب در یک نشست مطبوعاتی پیش از سفر به عراق برای مشارکت در نشست بغداد که روز گذشته برگزار شد بر همبستگی اتحادیه عرب با لبنان و حمایت از مردم این کشور تاکید کرد و گفت، من به درخواست نجیب میقاتی از اتحادیه عرب برای ادامه حمایت از لبنان گوش فرا دادم و پیش از این با او تماس گرفته و آرزوی موفقیت در تشکیل دولت برای وی کرده بودم.

دبیرکل اتحادیه عرب همچنین با تاکید بر ضرورت تسریع در تشکیل دولت لبنان اعلام کرد که اجرای اصلاحات بعد از تشکیل کابینه در لبنان جامعه عربی و بین المللی را قادر می‌سازد تا به طور موثر در نجات لبنان مشارکت داشته باشند.

نخست وزیر مکلف لبنان نیز روز گذشته در واکنش به برگزاری نشست بغداد برای حمایت از عراق در توییتی نوشت، مردم لبنان امیدوارند که مورد توجه رهبران و دوستانی قرار بگیرند که در عراق جمع خواهند شد، عراق کشوری است که ملتش با چالش‌هایی روبرو شد و با تدبیر دولت خود توانست نقش ممتاز خود را در سطح عربی و بین المللی پس بگیرد.

انتهای پیام/