شهر خبر

بیشترین پروژه های باستان شناسی آذربایجان غربی نجات بخشی بودند

ایلنا/ براساس آخرین اخبار بدست رسیده، بیشترین پروژه های باستان شناسی آذربایجان غربی نجات بخشی بودند.

جلیل جباری (مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی) با اشاره به مصوبات ستاد کرونا از تعطیلی موزه های استان خبر داد و گفت: براساس مصوبات اعلام شده و قرار گرفتن هتل ها و مراکز گردشگری در سطح یک و امکان ادامه فعالیت آنها در شرایط کرونایی، این مراکز فعال هستند و از قضا میزبان گردشگران و مسافرانی هستند که به استان سفر کرده اند. البته تعداد گردشگران استان نسبت به قبل از شیوع کرونا کاهش داشت، چرا که در سال 98 ضریب اشغال هتل ها به حدود 70 درصد رسیده بود. درآمد هتل ها افزایش یافته بود و شاهد حضور گردشگرانی از کشورهای همسایه از جمله آذربایجان و عراق بودیم.

به گفته او، قبل از شیوع ویروس کرونا، آذربایجان غربی میزبان بیش از 150 هزار گردشگر سلامت بود که بیشتر آنها از شمال عراق می آمدند. هرچند اکنون نیز ویزا برای گردشگران سلامت صادر می شود، اما این سفرها محدود شده و نسبت به گذشته با کاهش تعداد گردشگران روبرو هستیم.

جباری در ادامه به وجود دلالان برای جذب گردشگران سلامت اشاره کرد و گفت: با وجود آنکه به دفاتر خدمات مسافرتی فعال در استان مجوز فعالیت در عرصه گردشگری سلامت را داده ایم و سعی در تسهیل ورود این گردشگران توسط مراجع مجوزدار داریم، اما یکی از آسیب های این حوزه وجود و فعالیت دلالان در مرز است. همچنین فعالیت این افراد و شرایطی که برای اقامت اتباع خارجی در اماکن غیر مجاز ایجاد می کنند مشکلاتی را بوجود آورده است. عدم همکاری برخی از بیمارستان ها برای پذیرش گردشگران سلامت و ارائه تعرفه های مازاد بر آنچه توسط قانون مصوب شده از دیگر آسیب های این حوزه است و امیدواریم این فرآیند اصلاح شود.

به گفته مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی، گردشگران سلامت که به این استان سفر می کنند بیشتر برای انجام عمل های زیبایی و کاشت مو و جراحی کلیه است. بیشتر این گردشگران هم از آن جهت که ارتباطات فامیلی با ساکنین این استان دارند، درمان را در بیمارستان های استان انجام می دهند.

انجام بزرگترین عملیات نجات بخشی محوطه های تاریخی

او درخصوص وضعیت میراث فرهنگی استان آذربایجان غربی نیز گفت: در سالهای 1399 و 1398 بیش از 100 بنای میراثی مرمت و حفاظت شد و احیای مسجد جامع ارومیه در برنامه قرار گرفت و ساخت و سازهای غیر مجاز که در عرصه این مجموعه انجام شده بود آزادسازی و حجره های تاریخی ضلع شرقی آن احیا شد.

جباری همچنین درخصوص پروژه های باستان شناسی که طی سال اخیر در آذربایجان غربی انجام شده گفت: این استان یکی از استان های مهم در عرصه باستان شناسی است و بزرگترین عملیات نجات بخشی محوطه های تاریخی در اجرای پروژه های سدسازی پیرانشهر انجام شد. در این پروژه حدود 30 محوطه کاوش شد. حدود 30 محوطه نیز در فهرست آثار ملی ثبت و تعیین حریم شد. 10 عنوان مجوز کاوش نجات بخشی در محوطه های پروژه های عمرانی بزرگ صادر شد.

به گفته مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی بیشترین پروژه های باستان شناسی که در این استان تعریف می شود، کاوش های نجات بخشی هستند و به جرات میتوان گفت در حدود 50 پروژه باستان شناسی نجات بخشی و تعیین حریم انجام شده است، چرا که شاهد انجام پروژه های عمرانی متعدد در استان هستیم و بدلیل عدم هماهنگی ارگان ها و نهادهای عمرانی با میراث فرهنگی، در نهایت ناچار به انجام کاوش نجات بخشی می شوند.

او ادامه داد: دستگاه هایی از جمله وزارت نیرو و جهاد که مجری پروژه های بزرگ هستند باید قبل از شروع پروژه استعلام های لازم را از میراث فرهنگی بگیرند، اما از قانون تمکین نمی کنند و معمولا حین اجرای قانون مطلع می شویم و به ناچار در صدد کاوش نجات بخشی بر می آییم. البته تاکنون محوطه باستانی را از دست نداده ایم.

بیشترین پروژه های باستان شناسی آذربایجان غربی نجات بخشی بود