شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#جدید

افشاگری جدید درباره افغانستان/انجام این کارها آغازی برای پایان بود!

امرالله صالح که هم اکنون خود را سرپرست رییس جمهوری افغانستان می داند، اعلام کرد که مذاکرات بین الافغانی میان طالبان و کابل در دوحه پایتخت قطر آغازی برای پایان افغانستان بود.

افشاگری جدید درباره افغانستان/انجام این کارها آغازی برای پایان بود!

به گزارش منیبان، صالح روز شنبه در مصاحبه با روزنامه آلمانی اشپیگل گفت: گفت‌وگوی بین الافغانی از همان ابتدا دارای اشکال بود زیرا طالبان هرگز به راه حل سیاسی برای پایان دادن به درگیری چند دهه‌ای اعتقاد نداشتند.

صالح در ادامه با توجه به آشوب بوجود آمده پس از سقوط دولت اشرف غنی افزود: ایالات متحده و ناتو باید ۲ هزار و ۵۰۰ نیروی خود را در افغانستان باقی می‌گذاشتند اما این کار را نکردند و هم اکنون هزینه آن را می پردازند.

وی تاکید کرد که اگر آنها [طالبان] راه حل نظامی را انتخاب کنند، این انتخاب آنهاست و ما برای هرگونه احتمالی آماده ایم. ما در هندوکش [منطقه کوهستانی در مرز پاکستان و افغانستان] هستیم اما از افغانستان حمایت می‌کنیم.

صالح خواستار به رسمیت شناختن بین المللی جبهه مقاومت در پنجشیر و حمایت اخلاقی و سیاسی از وی شد.

طالبان که ۱۵ اوت (۲۴ مرداد) با تصرف کابل، قدرت را از طریق نظامی در افغانستان بدست گرفت این بار در صدد است، پنجشیر آخرین پایگاه مخالفان را از راه گفت‌وگو و یا نظامی به کنترل خود درآورد.

پنجشیر دره‌ای است طویل و کوهستانی و فوق‌العاده صعب‌العبور. این ولایت به تسخیرناپذیری‌ شهره است و از آن به‌ عنوان مرکز مقاومت در مقابل نیروهای شوروی و بعد طالبان یاد می‌شود. می‌توان این را یکی از دلایلی دانست که طالبان تلاش کرد از راه گفت‌وگو کنترل پنجشیر را به دست بگیرد. حمله به پنجشیر ممکن است پیامدهای سنگینی برای طالبان داشته باشد؛ از جمله فراهم شدن امکان حمله به آنها در دیگر مناطق افغانستان، مثل حملات اخیر در بغلان که کنترل سه ولسوالی از دست طالبان خارج شد.