«حسین هانی زاده»، تحلیلگر مسائل منطقه، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در مورد وضعیت فعلی افغانستان گفت: اکنون بعد از خروج شتاب زده آمریکا از این سد و در واقع شبه کودتای طالبان در افغانستان و ناامنی هایی که صورت گرفته و حوادث دردناکی که در افغانستان طی روزهای گذشته صورت گرفت وضعیت افغانستان در یک شرایط ناپایدار و غیر شفاف است .

او افزود: هیچ دولتی در واقع امنیت افغانستان را به عهده نگرفته و طالبان هیچ برنامه ای برای دولت سازی ندارد. گروه های مختلف افغانی و جریان های سیاسی و احزاب مختلف در افغانستان هنوز در سردرگمی به سر می برند زیرا شرایط به گونه ای است که به نظر می رسد طالبان به تنهایی نخواهد توانست یک دولت پایدار و ثابت در افغانستان ایجاد کند. به همین خاطر کشورهای منطقه مثل ایران و ترکمنستان و تاجیکستان و ترکیه و  روسیه و چین و پاکستان از طریق تشکیل نشست های دوره ای در سطح سران و در سطح وزرای خارجه باید راهکاری برای سازماندهی اوضاع افغانستان پیدا کنند در غیر اینصورت ادامه ناامنی ها در افغانستان تاثیر خودش را به طور طبیعی روی کشورهای منطقه مخصوصا ایران خواهد گذاشت و سیل مهاجران افغانی به سمت ایران و کشورهای منطقه موجب خواهد شد که ناامنی ها تشدید بشود و گروهک های تروریستی مثل داعش و القاعده بار دیگر به افغانستان برگردند.

او تاکید کرد:  آمریکا در درجه اول مسئول این ناامنی ها است و بعد کشورهای منطقه برای شکل دهی یک دولت مورد قبول و وفاق ملت افغانستان باید دست به کار شوند و از طریق همگرایی و وفاق در داخل افغانستان یک دولت ثابت و پایدار با شرکت همه طوایف افغانستان تشکیل دهند. 

هانی زاده خاطرنشان کرد: ایران با توجه به داشتن مرزهای طولانی با افغانستان تحت تاثیر فضای این کشور قرار دارد و از وضع داخلی افغانستان به دلیل اوضاع اجتماعی و سیاسی و امنیتی متاثر خواهد شد بنابراین باید ورود سازنده در افغانستان داشته باشد.

او ادامه داد: طبیعتا ایران مایل است که آرامش و ثبات به افغانستان بازگردد و مهاجرانی که طی روزهای گذشته وارد مرزهای ایران شدند به کشور خود برگردند و یک دولت مورد قبول همه طیف های اجتماعی و سیاسی در افغانستان تشکیل شود، بنابراین ایران نباید به صورت نظامی به موضوع ورود پیدا کند ولی بصورت سیاسی و از طریق پادرمیانی بین همه طوایف های مختلف افغانستان عمل کند و با کشورهای منطقه هم مشورت کند.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه در پایان گفت: ایران دنبال تشکیل یک دولت مستقل و دموکراتیک و مورد احترام جامعه جهانی و مورد احترام همه طیف های سیاسی افغانستان است، شکل گیری دولت یا امارت اسلامی در افغانستان با شرکت طالبان مورد توافق همه طیف ها و طوایف نیست بلکه همه جریان های سیاسی باید مشارکت داشته باشند و یک دولتی در افغانستان حاکم باشد که به همه طوایف احترام بگذارد و اجازه ندهد که ناامنی ها به کشورهای منطقه سرایت کند. 6