به گزارش برنا  به نقل از رویترز، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان تاکید کرد: طالبان والی و فرمانده پلیس ۳۳ از مجموع ۳۴ ولایت افغانستان را تعیین کردند و فرودگاه کابل خیلی زود تحت کنترل کامل طالبان خواهد بود.

این سخنگو اظهار کرد: ما کارمندان امنیتی و فنی کافی برای راه‌اندازی فرودگاه کابل داریم و برای مشکلات ارز و مشکلات اقتصادی کشور نیز راه‌حل‌هایی ایجاد خواهیم کرد.

او از آمریکا، انگلیس و کشورهای غربی خواست روابط دیپلماتیک خود را با افغانستان حفظ کنند.

همچنین یک عضو رهبری مذاکره کنندگان گروه طالبان می‌گوید، تلاش‌ها برای ساخت یک نظام فراگیر با همه سیاستمداران کشور جریان دارد.

به نقل از آریانا نیوز، شیر محمد استانکزی عضو رهبری مذاکره کنندگان گروه طالبان می‌گوید: "در نظام جدید تمام مردم شامل خواهند بود، در این مورد گفت‌وگوها با تمام سیاسیون کشور جریان دارد".

با این حال عطا محمد نور والی پیشین بلخ در گفت‌وگویی با بی‌بی‌سی هر چند بر حل مشکلات کنونی تاکید ورزیده اما گفت، سیاسیون فعلی در افغانستان از جمله حامد کرزای رئیس جمهوری پیشین، عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی و گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی نمی‌توانند به نمایندگی از مردم افغانستان با طالبان مذاکره کنند.

وی این سه چهره برجسته حکومت قبلی را به توطئه در برابر مردم نیز متهم کرد.

عطا محمد نور گفت: "اشرف غنی، حامد کرزای و عبدالله عبدالله با تفاهم با طالبان نظام را تسلیم کردند و یا خودشان تسلیم شدند. مذاکره آنان به هیچ صورت قابل پذیرش نیست".

از سوی دیگر، حضرت عمر زاخیلوال رئیس حزب حرکت نجات افغانستان می‌گوید، طالبان نمی‌توانند به تنهایی حکومتداری کنند. وی افزود: کمک‌های جهانی به شرط ایجاد یک نظام فراگیر به افغانستان ادامه خواهد داشت.