شهر خبر

شمارش معکوس در افغانستان آغاز شد+جزییات

آمریکا و همپیمانانش در حالی به سرعت مشغول خارج کردن افراد از افغانستان در سریع ترین زمان ممکن هستند که ضرب الاجل ۹ شهریور برای تکمیل خروج افراد از این این فرودگاه تعیین شده و وخامت اوضاع امنیتی نیز در این فرودگاه همچنان ناپایدار و بی ثبات گزارش شده است.

شمارش معکوس در افغانستان آغاز شد+جزییات

به گزارش منیبان، خبرگزاری رویترز در گزارشی جدیدترین آمار و تحولات مربوط به فرودگاه کابل و روند خروج نیروها و شهروندان خارجی از این فرودگاه ارائه کرده است.

برخی گزارش ها نیز حاکی از آن است که ‌کشورهای عضو ناتو اعلام کردند عملیات تخلیه شهروندان خود از فرودگاه کابل را امروز به پایان می‌رسانند و دیگر پروازی برای تخلیه شهروندان و متحدان خود نخواهند داشت.

 

آمریکا

ارتش آمریکا به خارج کردن افراد از فرودگاه کابل تا ۹ شهریور در صورت لزوم ادامه خواهد داد اما پنتاگون اعلام کرده خروج نیروها آمریکایی و تجهیزات نظامی در روزهای آخر در اولویت است.

کاخ سفید اعلام کرده ۵۱۰۰ شهروند آمریکایی از ۱۴ اوت(۲۳ مرداد) از افغانستان خارج شده اند. براساس آمارهای اعلامی، حدود ۱۵۰۰ شهروند آمریکایی در افغانستان همچنان حضور دارند و دولت واشنگتن در حال فعالیت در این راستاست که یا با آنها تماس بگیرد و یا به آنها اعلام کرده چگونه خود را به فرودگاه کابل برسانند.

 

کانادا

"وین ایر" یک مقام ارشد نظامی کانادا اعلام کرد، نیروهای کانادایی پنجشنبه به اقداماتشان در راستای تخلیه شهروندان این کشور و شهروندان افغان پایان دادند.

وی خاطر نشان کرد، این کشور روند خروج و یا تسهیل خروج حدود ۳۷۰۰ شهروند کانادایی یا شهروند افغان را تکمیل کرده است.

 

انگلیس

براساس اعلام وزارت دفاع انگلیس، نیروهای این کشور وارد مراحل نهایی تخلیه افراد از کابل شده اند و تاسیسات مربوط به این روند تعطیل هستند. اقدامات انگلیس در این مقطع زمانی بر تخلیه اتباع انگلیس، افرادی که روند خروج شان هموار بوده و افرادی که قبلا در فروگاه بوده اند، متمرکز است.

انگلیس تاکنون بیش از ۱۳ هزار و ۷۰۰ تبعه خود و شهروند افغان را از فرودگاه کابل خارج کرده است. نیک کارتر رئیس نیروهای مسلح انگلیس نیز روز شنبه اعلام کرد: ما در حال رسیدن به پایان خروج از افغانستان قرار داریم.

 

آلمان

آلمان روند خروج نیروها و شهروندان را از افغانستان پنجشنبه به پایان رساند. ارتش آلمان حدود ۵۳۴۷ نفر از جمله بیش از ۴۱۰۰ شهروند افغان را از فرودگاه کابل خارج کرده است.

برلین پیشتر اعلام کرده بود که حدود ۱۰ هزار نفرا که لازم است از افغانستان خارج شوند، شناسایی کرده که شامل کارکنان محلی افغان، خبرنگاران و فعالان حقوق بشر هستند. گزارش شده است که حدود ۳۰۰ شهروند آلمانی همچنان در افغانستان به سر می برند.

 

فرانسه

وزارت دفاع فرانسه اعلام کرده که تا روز پنجشنبه عصر، بیش از ۱۰۰ تبعه فرانسوی و بیش از ۲۵۰۰ شهروند افغان پس از خروج از فرودگاه کابل وارد خاک فرانسه شدند.

 

ایتالیا

ایتالیا اعلام کرده که تا ۲۶ اوت(۳ شهریور)، ۴۸۳۲ شهروند افغان را از افغانستان خارج کرده است. حدود ۴۵۷۵ نفر نیز تاکنون به ایتالیا رسیده اند. دولت رم پیشتر انتظار داشت که آخرین پروازش از افغانستان اواخر روز جمعه باشد.

 

سوئد

وزیرخارجه سوئد پیشتر اعلام کرد که ماموریت خارج کردن افراد توسط این کشور از افغانستان پایان یافته است. وی تصریح کرد که حدود ۱۱۰۰ تفر تحت این ماموریت خارج شده اند.

 

بلژیک

نخست وزیر بلژیک اعلام کرد که این کشور نیز عملیات های تخلیه را از فرودگاه کابل به پایان رسانده است. بیش از ۱۴۰۰ نفر تحت آخرین پرواز خارج و وارد اسلام آباد پاکستان شدند.

 

ایرلند

وزارت خارجه ایرلند اعلام کرده پس از تکمیل ماموریت کنسولی اضطراری، ۳۶ شهروند ایرلندی را از افغانستان خارج کرده است. همچنین این وزارتخانه گفته در جریان است که حدود ۶۰ شهروند ایرلندی و اعضای خانواده شان به علاوه ۱۴ شهروند افغان با اقامت کشور ایرلند در افغانستان هستند و درخواست کمک کرده اند.

 

لهستان

لهستان حدود ۹۰۰ نفر را از افغانستان از جمله ۳۰۰ زن و ۳۰۰ کودک را خارج کرده است.

 

مجارستان

وزیر دفاع مجارستان اعلام کرده است که این کشور پس از خارج کردن ۵۴۰ نفر از جمله شهروندان این کشور و افغان و همچنین اعضای خانواده های آنها که با نیروهای مجاری همکاری داشته اند، فرآیند خروج افراد را به پایان رسانده است.

 

دانمارک

دانمارک چهارشنبه گذشته آخرین پرواز خود را از کابل انجام داد. دانمارک حدود یک هزار نفر را از ۱۴ اوت از افغانستان خارج کرده است.

 

سوئیس

سوئیس که برای کم به تخلیه شهروندان و نیروهایش به کمک آلمان و آمریکا وابسته بود، ۲۹۲ نفر را از افغانستان ارج کرده است. هنوز ۱۵ شهروند سوئیسی در افغانستان به سر می برند.

 

هلند

دولت هلند اعلام کرد که حدود ۲۵۰۰ نفر را از ۱۵ اوت از افغانستان خارج کرده است که ۱۵۰۰ نفر از آنها به خاک هلند انتقال داده شدند. سفیر هلند نیز پنجشنبه خاک افغانستان را ترک کرد و هلند دیگر هیچ حضور دیپلماتیکی در افغانستان ندارد.

 

اسپانیا

دولت مادرید اعلام کرد که روند خارج کردن افراد از افغانستان را تکمیل کرده است. دو هواپیمای نظامی ۸۱ اسپانیایی باقی مانده را روز جمعه از کابل به دبی انتقال داد. این دو هواپیما همچنین چهار سرباز پرتغالی و ۸۳ شهروند افغان را که با کشورهای ناتو همکاری داشتند، انتقالل داد.

اسپانیا حدود ۱۸۹۸ شهروند افغان را که برای کشورهای غربی کار می کردند را خارج کرده است.

 

ترکیه

ترکیته دست کم ۱۴۰۰ نفرا را از جمله یک هزار شهروند ترکیه ای از افغانستان خارج کرده است.

 

قطر

قطر اعلام کرده به خروج بیش از ۱۰ هزار نفر از کابل به دوحه کمک کرده است و  تخلیه افراد در روزهای آتی با مشورت شرکای بین المللی قطر ادامه خواه داشت.

 

امارات

امارات اعلام کرد به خارج کردن ۳۶ هزار و ۵۰۰ نفر تا روز پنجشنبه  کمک کرده است که شامل ۵۸۰۰ نفری بود که به امارات منتقل شدند.

 

هند

هند حدود ۵۶۵ نفر را از افغانستان خارج کرده که بیشتر آنها کارکنان سفارت خانه این کشور و شهروندان این کشور بوده اند. همچنین شماری از شهروندان افغان را نیز به خارج از افغانستان منتقل کرده است.

 

نیوزیلند

نیروهای دفاعی نیوزیلند سه پرواز را از کابل به خارج از این کشور هدایت کردند  و آخرین پرواز پیش از انفجار روز پنجشنبه بود. هیچ نیروی نیوزیلندی در زمان این انفجار در کابل حضور نداشت. همچنین هیچ شهروند نیوزیلندی در این فرودگاه باقی نمانده است.

۲۷۶ تبعه نیوزیلند، شهروند دائم و خانواده هیشان از این افغانستان خارج شده اند.