شهر خبر

یورونیوز اعلام کرد؛

برگزاری انتخابات عجیب ریاست جمهوری در کشور اروپایی با یک نامزد

برگزاری انتخابات عجیب ریاست جمهوری در کشور اروپایی با یک نامزد

استونی به عنوان یکی از اعضای اتحادیه اروپا قرار است به زودی انتخابات ریاست جمهوری با حضور یک نامزد انتخاباتی برگزار کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از یورونیوز، قرار است به زودی انتخابات ریاست جمهوری در استونی به عنوان یکی از اعضای اتحادیه اروپا به شکل کم سابقه‌ای برگزار شود.

گفته شده در انتخابات ریاست جمهوری استونی فقط یک نفر نامزد انتخاباتی شده است و نمایندگان پارلمان برای انتخاب رئیس جمهور فقط یک نامزد انتخاباتی را پیش روی خود خواهند داشت.

براساس گزارش‌ها این وضعیت در ۳۰ سال گذشته یعنی از زمان استقلال این کشور از اتحاد جماهیر شوروی پیشین بی‌سابقه بوده است.

تا اوایل پاییز پیش رو دوره پنج ساله ریاست جمهوری فعلی این کشور به ریاست «کریستی کالیولاید» به پایان خواهد رسید و نمایندگان پارلمان استونی بر اساس قانون این کشور رئیس جمهور جدید را انتخاب خواهند کرد.

تا کنون فقط «آنگاه آلار کاریس» ۶۳ ساله که مدیر موزه ملی استونی است، برای ریاست جمهوری این کشور نامزد شده است. او حمایت دست‌کم ۲۱ قانونگذار را برای رسیدن به این مقام به دست آورد.

استونی با جمعیت ۱ میلیون و ۳۲۵ هزار نفری در سال ۱۹۹۱ میلادی استقلال خود را به دست آورد و اکنون عضو ناتو و عضو اتحادیه اروپاست.

«کالیولاید»، رئیس جمهور فعلی استونی، اولین رئیس جمهور زن این کشور است.

آلار کاریس برای پیروزی در انتخابات پارلمانی، باید رأی دو سوم نمایندگان یعنی دست‌کم ۶۸ رأی را آنهم در جریای یک رأی گیری مخفی به دست آورد. نمایندگان دولت ائتلافی ۵۹ رأی دارند و کاریس توانسته است نظر مساعد ۹ نماینده از سه حزب مخالف دولت را نیز کسب کند.