شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#رئیسی#اصلاح طلب

ویژه‌های مشرق

مهاجری: اقدامات رئیسی نمایشی است/ جانشین ظریف با دوگانه «دیپلماسی- میدان» درگیر نیست

ویژه ها

هرگاه یک مقام ارشد به مردم نزدیک می شود و صدای آنان را بدون واسطه می شنود، از سوی جریان اصلاح طلب به اجرای اقدامات نمایشی متهم می شود.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌ استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با   «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

******

** مهاجری: اقدامات رئیسی نمایشی است

«مسیح مهاجری» فعال سیاسی اصلاح طلب در یادداشتی در روزنامه جمهوری اسلامی نوشت:«اقدامات تشریفاتی و نمایشی از قبیل حضور یافتن در حرم امام خمینی، عکس گرفتن با کارکنان غسالخانه بهشت ‌زهرا، نیمه‌شب به وزارتخانه رفتن وزرا و روز پنجشنبه جلسه دولت را تشکیل دادن، فقط در صورتی جواب می‌دهند که در سفره مردم اثر بگذارند، قیمت‌ها را کاهش بدهند و مرگ و میرهای کرونائی را به طرف صفر شدن ببرند. در غیر اینصورت دولت سیزدهم هم می‌شود مثل دولت‌های دیگر مخصوصاً دولت‌های نهم و دهم که محور اصلی آن‌ها نمایش بود و رئیس آن دو دولت می‌گفت صبحانه فقط نان و چائی‌شیرین می‌خورم ولی نهادینه شدن اختلاس و اختلاف و دروغ از همان زمان شروع شد».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«آقای رئیس‌جمهور به هر یک از وزرا یک نسخه از وصیت‌نامه امام را بدهند و تاکید کنند هر روز قبل از شروع به کار قسمتی از آن را بخوانند. یک عکس از داخل حسینیه جماران هم در اطاق وزرا نصب شود تا همواره به یاد بیاورند که امام در چه مکان ساده‌ای بود و حتی اجازه نداد دیوار حسینیه را رنگ کنند. وزرا اگر اهل عمل باشند، همین کافی است. به بهشت‌ زهرا و حرم امام هم خودشان هر وقت خواستند به تنهائی و بدون تشریفات و زیارت‌نامه‌خوانی بروند و با امام نجوا کنند و بگویند که شما اهل اشرافی‌گری نبودید».

مهاجری: اقدامات رئیسی نمایشی است/ جانشین ظریف با دوگانه «دیپلماسی- میدان» درگیر نیست

هرگاه یک مقام ارشد به مردم نزدیک می شود و صدای آنان را بدون واسطه می شنود، از سوی جریان اصلاح طلب به اجرای اقدامات نمایشی متهم می شود.

گویا از نگاه فعالین و رسانه های اصلاح طلب، رئیس جمهور باید در پاستور نشسته و هیچگاه برای رسیدگی به امور از ساختمان نهاد ریاست جمهوری خارج نشود.

رهبر معظم انقلاب- ۱۸ اسفند ۸۴- با تمجید از سفرهای استانی مقامات ارشد فرمودند: «آقایان! با مردم گرم بگیرید؛ در مقابل مردم تواضع کنید؛ به میان مردم بروید؛ در موارد مقتضی به خانه های مردم سر بزنید...من دیده ام مسئولانی را که خودشان را از مردم جدا می کردند، به خیال اینکه این کار، یک شان و تشخصی است! مردم کمترین اهمیتی به اینها نمی دادند؛ یعنی هیچ عزتی هم در چشم مردم نداشتند. بنابراین، با مردم و در کنار مردم باشید».

ایشان همچنین- ۶ شهریور ۸۵- فرمودند: «همیشه یک هدف از سفرها داشته ام و آن، این بوده است که توجه مسئولان کشور به مناطق گوناگون کشور جلب بشود».

مقام معظم رهبری همواره تاکید داشته اند که مقامات ارشد کشور باید به شهرهای مختلف سفر کرده و با مردم از نزدیک در ارتباط باشند و واقعیتها را با چشم، و نه در گزارش ببینند.

خوی اشرافیگری یکی از مصادیق بارز رفتار اصلاح طلبان است. این طیف پیش از این نیز بارها سفرهای استانی و دیدارهای مردمی مقامات ارشد کشور را مورد تمسخر و توهین قرار داده است.

** عصبانیت اصلاح طلبان از اهتمام دولت رئیسی برای ساخت مسکن

روزنامه اعتماد در مطلبی با عنوان «هشدار تورمی با ساخت سالی یک میلیون مسکن؛دولت بگوید با کدام منابع می‌خواهد سالی یک میلیون مسکن بسازد؟» نوشت:«در شرایط کنونی چنین سیاستی برای ساخت یک میلیون مسکن در سال محقق نخواهد شد و ضرورت دارد تا دولت برنامه اجرایی خود را ارایه و اعلام کند از طریق چه منابع مالی می‌خواهد این پروژه را اجرا کند. اما آنچه از شواهد امر پیداست پیش بردن چنین برنامه‌ای غیر از کمک گرفتن از منابع اعتباری بانکی و افزایش پایه پولی از سوی بانک مرکزی امکان پذیر نیست و حتی اگر چنین منابعی هم تامین شود این موضوع با سیاست کنترل تورم در تعارض است».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«مساله اصلی برای ساخت یک میلیون مسکن در سال موضوع منابع مالی است که دولت باید به صورت شفاف بیان کند از کدام بخش قرار است تامین مالی صورت گیرد. با همین قیمت‌هایی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم تنها ۵۰۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز است تا بتوان در سال این تعداد از مسکن را در کشور ساخت و اصلا این منابع مالی در کشور موجود نیست».

مهاجری: اقدامات رئیسی نمایشی است/ جانشین ظریف با دوگانه «دیپلماسی- میدان» درگیر نیست

به عقیده کارشناسان، ساخت مسکن سه پیش نیاز دارد؛ تأمین نقدینگی، تأمین زمین و تأمین مصالح با قیمت مناسب. در صورتی که دولت بتواند این سه پیش نیاز را تأمین کند، ساخت یک میلیون مسکن در سال در کشور به مرحله اجرا درخواهد آمد.

یکی از فعالین رسانه ای در روزهای گذشته در مطلبی نوشته بود:«در وضعیت فعلی که اقدام قابل توجهی از سوی دولت جهت ساخت مسکن صورت نمی‌گیرد سالانه ۴۰۰ الی ۵۰۰ هزار مسکن در کشور ساخته میشود.۲برابر کردن این میزان از سوی دولت با ایجاد هماهنگی میان دستگاههای مختلف امکان‌پذیر است. کما این‌که برای مثال در سال۹۱ بیش از ۹۰۰ هزار واحد مسکونی ساخته شد».

صاحبنظران معتقدند که در شرایطی که دولت زمینه ساخت 1 میلیون واحد مسکونی را تسهیل کرده و از طریق ساماندهی مجوزات ساخت مسکن زمینه ساخت سالانه 500 هزار مسکن توسط بخش خصوص را فراهم کند. می‌توان به ساماندهی بازار مسکن از طریق تحریک عرضه و جبران ترک‌ فعل‌های 8 سال گذشته امیدوار بود.

** جانشین ظریف با دوگانه «دیپلماسی- میدان» درگیر نیست

روزنامه شرق در مطلبی با عنوان «دیپلماسی در میدان حل می شود؟» نوشت:«به نظر می‌رسد...که امیرعبداللهیان... دست‌کم چالش‌های متعدد داخلی که ظریف در این هشت سال سخت پشت‌سر گذاشت، او را احاطه نخواهد کرد...اما این تنها تفاوت دوره او با دوره ظریف نخواهد بود. او در حوزه دیپلماسی و میدان که مهم‌ترین چالش ظریف بود، حتما چالشی نخواهد داشت».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«آنچه از نطق وزیر خارجه جدید برای رأی اعتماد می‌توان برداشت کرد، این است که به نظر می‌رسد از این پس دستگاه دیپلماسی بیش از امور سیاسی قرار است به امور اقتصادی بپردازد. شاهد مثال، تأکید چندین‌باره امیرعبداللهیان به دیپلماسی اقتصادی، دیپلماسی انرژی و تجارت است. شاید این همان پاشنه آشیلی است که می‌تواند وزارت خارجه را از وظایف ذاتی خود دور کند؛ درحالی‌که به هدف جدیدی که برای خود تعریف کرده هم نرسد. از این جهت که در تجارت در حوزه بین‌الملل، نهادهای مسئول و غیرمسئول زیادی دخیل هستند که اگرچه برای وزارت خارجه نیز وظایفی تعریف شده، اما هنوز به‌هم‌ریختگی در تقسیم کار این موضوع در ساختار کلی دولت رفع نشده است».

مهاجری: اقدامات رئیسی نمایشی است/ جانشین ظریف با دوگانه «دیپلماسی- میدان» درگیر نیست

جریان اصلاح طلب در پی آن است تا همچنان دوگانه دروغین «میدان-دیپلماسی» را استمرار بخشیده و به آن ضریب بدهد. این در حالی است که به هیچ عنوان چنین دوگانه ای در حوزه سیاست خارجی وجود ندارد.

در روزهای گذشته «فواد ایزدی» استاد دانشگاه و تحلیلگر مسال بین الملل گفته بود:«در زمان مرحوم هاشمی و در دولت روحانی، اولویت اول سیاست خارجی حل مشکل با غرب بود؛ حل مشکلی که اصولا قابل حل نیست و چون این موضوع، اولویت اصلی سیاست خارجی بوده، سایر مباحث از اولویت افتاده و به آن بی توجهی شده است».

ایزدی در ادامه گفته بود:« به نظر می‌رسد مباحث مرتبط با کار با همسایگان و نگاه به شرق که در فرمایشات مقام معظم رهبری هم بوده، دیدگاه‌های امیرعبداللهیان نیز هست. در همین خصوص نیز چند روز گذشته شاهد گفت‌وگوی تلفنی آقای رئیسی با روسای جمهور چین و روسیه بودیم که نشان می‌دهد پروسه تغییر اولویت در حوزه سیاست خارجی قبل از حضور امیرعبداللهیان در وزارت امور خارجه شروع شده است».