شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#بغداد#مقامات#کشورهای جهان

نشست بین‌المللی «حمایت از عراق» در بغداد آغاز شد


نشست بین‌المللی «حمایت از عراق» در بغداد آغاز شد

کنفرانس بین المللی بغداد « برای همکاری و مشارکت» امروز با حضور سران و مقامات کشورهای منطقه از جمله ایران و نمایندگانی از دیگر کشورهای جهان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری تسنیم، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران امروز در صدر هیئتی وارد بغداد شد تا در نشست «حمایت از عراق» شرکت کند.

این اولین سفر امیرعبداللهیان در کسوت وزیر خارجه است. وی چند روز پیش در توییتی نوشته بود که همسایگان و آسیا به عنوان اولویت اول روابط خارجی ایران خواهد بود.

ادای احترام امیرعبداللهیان در محل یادبود شهادت شهید سلیمانی

حسین امیرعبداللهیان در بدو ورود به بغداد، به یادمان شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس در فرودگاه بغداد ادای احترام کرد.

وزیر خارجه کشورمان پس از ادای احترام به یادمان شهادت سردار سلیمانی در سخنانی گفت: یکی از برنامه‌های اصلی ما در وزارت خارجه پیگیری جدی حقوقی و بین‌المللی طرف‌هایی است که بنام دولت آمریکا و کاخ سفید علیه این قهرمانان بزرگ مبارزه با تروریسم (شهید سلیمانی و شهید مهندس) آشکارا اقدام تروریستی انجام دادند.

وی در ادامه افزود: آمریکا حتی اگر دولت قبلی آن مرتکب این جنایت شده، باید پاسخگو باشد.

در هر ابتکار منطقه‌ای با دمشق مشورت خواهیم داشت

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان پیش از سفر به بغداد و حضور در نشست بین‌المللی «حمایت از عراق» اظهار داشت: ما از هرگونه ابتکار عمل منطقه‌ای مقامات جمهوری عراق که با مشارکت اهل منطقه باشد استقبال می‌کنیم.

وزیر امور خارجه افزود: ما معتقدیم لازم بود از سوریه نیز بعنوان همسایه مهم عراق در این اجلاس دعوت بعمل می‌آمد. البته در خصوص امنیت و‌ توسعه پایدار منطقه با رهبری سوریه در تماس و مشورت هستیم و در مورد اجلاس بغداد و تاکید بر نقش مهم کشورهای منطقه در هرگونه ابتکار منطقه‌ای با دمشق مشورت مستقیم خواهیم داشت.

کشورهای دیگر در چه سطحی در نشست بغداد شرکت کردند؟

سران برخی کشورها از جمله امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه و عبد الفتاح السیسی رئیس جمهور مصر، عبد الله دوم پادشاه اردن ، امیر قطر و نخست وزیر کویت در نشست بغداد حضور یافتند.

ترکیه در کنار ایران و عربستان در سطح وزیر خارجه در این نشست شرکت کرد. مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه امروز وارد بغداد شد و مورد استقبال همتای عراقی خود قرار گرفت. 

از طرف کویت هم صباح خالد حمد الصباح نخست وزیر این کشور در نشست بغداد حضور یافت.

عدم حضور بن سلمان و بن زاید در نشست بغداد 

عربستان سعودی که پیش از این بر اساس گزارش رسانه‌ای از حضور در سطح بالاتری در این نشست انتظار می رفت،  فیصل بن فرحان وزیر خارجه خود را راهی نشست بغداد  کرد.  

در حالی که پیش از این گمانه زنی‌ها از حضور بن زاید ولیعهد ابوظبی در این اجلاس حکایت داشت، از طرف امارات، شیخ محمد بن راشد آل مکتوم نخست وزیر این کشور در این نشست شرکت کرد.

«نایف فلاح مبارک الحجرف» دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس نیز برای شرکت در این نشست وارد بغداد شد.

احمد ابوالغیط دبیر کل اتحادیه عرب نیز وارد بغداد شد و مورد استقبال مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق قرار گرفت.

انتهای پیام/