شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس
پیش بینی بورس هفته؛

ریسک های بازار چه علامتی به بورس می‌دهند؟

کدخبر: 436166
اقتصاد نیوز : در کنار روندهای درونی بازار سهام، ریسک‌های سیستماتیک بر وضعیت بورس اثرگذار هستند. این ریسک‌ها چه هستند و شاخص‌ها را به کدام سو می‌کشند؟

به گزارش اقتصادنیوز ، پس از تعطیلات کرونایی انتهای مرداد ماه که بورس یک هفته تعطیل بود، از 31 مرداد ماه معاملات بازار از سر گرفته شد. در هفته گذشته شاخص کل بورس در مجموع 50 هزار و 197 واحد بالا آمد و به رقم یک میلیون و 550 هزار واحد رسید. شاخص هم‌وزن نیز صعود 27 هزار و 980 واحدی را ثبت کرد. بدین ترتیب بورس نهمین هفته‌ی صعودی را پشت سر گذاشت، آیا این روند تداوم خواهد داشت؟ عوامل بنیادی و غیربنیادی تاثیرگذار بر بازار سهام چه پیامی به سهام‌داران می‌دهند؟

تداوم بازدهی مثبت شاخص کل

شاخص کل در آخرین روز کاری هفته 6 هزار و 672 واحد رشد داشت و به رقم یک میلیون و 550 هزار واحد رسید. شاخص کل نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل 50 هزار و 197 واحد بالا‌تر ایستاد تا بازدهی هفته شاخص بورس مثبت 3.3 درصد شود. شاخص کل در تمام روزهای هفته صعود کرد و بازدهی هفته بورس نسبت به بازدهی مثبت 5.6 درصدی هفته پیش افت اندکی کرده است اما ثبت نهمین هفته صعودی متوالی نشان از تداوم روند رو به رشد بورس پایتخت دارد، هرچند که از شتاب آن کاسته شده است.

رشد چشمگیر شاخص هم‌ وزن

در هفته اخیر شاخص کل هم‌وزن نیز همانند شاخص کل در تمام روزهای هفته صعود کرد و در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 27 هزار و 980 واحد بالا‌تر ایستاد و به رقم 456 هزار و 298 واحد رسید و بازدهی مثبت 6.5 درصدی را ثبت کرد.

پیش بینی بورس

پیش بینی بورس هفته

در اولین هفته کاری شهریورماه شاخص کل بورس و شاخص هم وزن بورس و همچنین شاخص فرابورس روند صعودی داشتند. شاخص کل از دو سطح مقاومت تکنیکی عبور کرد و به نیمه کانال 1.5 میلیونی رسید. شاخص هم وزن نیز بیشترین میزان رشد را در 6 ماهه گذشته ثبت کرد و در تمام روزهای هفته تعداد نمادهای سبزپوش بیشتر از نمادهایی بود که افت قیمت داشتند.

بدین ترتیب در 9 هفته اخیر روند بورس صعودی بوده و در معاملات هفته گذشته تمامی نماگرهای درونی بازار نشان دهنده تداوم روندهای مثبت بودند. در این هفته نقدشوندگی بازار افزایش یافت و میانگین هفتگی ارزش معاملات خرد سهام با رشد 40 درصدی به رقم 11 هزار و 79 میلیارد تومان رسید. علاوه بر آن میانگین روزانه ارزش صف‌های خرید پایانی بازار افزایش 25 درصدی داشت و 221 میلیارد تومان بیش از هفته پیشین بود. میانگین ارزش صف‌های فروش نیز کاهش 46 درصدی داشت تا علاوه بر اینکه برای 10 روز متوالی بازار با مازاد تقاضا بسته شد ارزش مازاد تقاضا به بیش از هزار میلیارد تومان برسد.   

پیش بینی بورس

دیگر نشانه مثبت در معاملات بازار ورود پول حقیقی به بورس است. پس از یک هفته وقفه میانگین هفتگی ارزش تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار مثبت شد و به طور میانگین روزانه 12 میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد.

بنابراین تمام نماگرهای داخلی بازار حاکی از میل به صعود در بازار سهام است. در این میان عوامل بیرونی نیز به بازار سهام سیگنال صعود می‌دهند. رشد قیمت ارز و افزایش انتظارات تورمی دو عامل بیرونی مهم و به عبارت دقیق‌تر دو ریسک سیتماتیک بازار سهام هستند. ریسک سیستماتیک سوم به تحولات روابط خارجی ایران برمی‌گردد. کاهش امیدواری‌ها برای احیای برجام و وضعیت سیاسی افغانستان بر انتظارات در بازارها اثرگذار بوده‌اند و موجب رشد قیمت دلار نیز شده‌اند. بدین ترتیب هم روندهای درونی بازار سهام و هم ریسک‌های سیستماتیک به بازار سیگنال صعودی می‌دهد.  

پیش بینی بورسپیش بینی بورس