شهر خبر

ماجراهای روزی که کریستیانو رونالدو به منچستریونایتد بازگشت/ از پیشنهاد عجیب منچسترسیتی تا تماس فرگی

کریستیانو رونالدو بعد از 2 روز پرتکاپو، سرانجام تصمیم گرفت از یوونتوس جدا شود و به منچستر برگردد، اما انتقالش جنجالی نشد و به سیتی برنگشت، بلکه پیراهن یونایتد را برای دومین مرتبه پوشید.

کریستیانو رونالدو
خبرورزشی -

باورنکردنی بود که کریستیانو رونالدو چند روز در بازار نقل‌وانتقالات شطرنج بازی کرد تا در نهایت یوونتوس را ترک کند و دوباره پیراهن منچستریونایتد را بپوشد. حالا CR7 بعد از ۱۲ سال به اولدترافورد برگشته و پیراهن قرمز را می‌پوشد. قرارداد این فوق‌ستاره کهنه‌کار و ۳۶ ساله تا ۲ سال دیگر اعتبار دارد و شاید برای یک سال بیشتر هم تمدید شود.

شروع ماجرا

از وقتی یورو ۲۰۲۰ برای رونالدو تمام شد و او پست‌های مبهمی در مورد تصمیم‌گیری را منتشر کرد، شایعه جدایی‌اش بر سر زبان‌ها افتاد، اما در نهایت به تمرین یوونتوس برگشت تا این شایعه کمرنگ‌تر شود. در تمامی تمرینات پیش‌فصل بانوی‌پیر هم رونالدو حاضر بود، به همین دلیل دیگر رسانه‌ها به جدایی احتمالی او نپرداختند. تنها گمانه‌زنی شد که شاید پاری‌سن‌ژرمن علاقه‌مند باشد سال آینده و بعد از پایان قرارداد رونالدو، او را با لیونل مسی همبازی کند.

دو روز عجیب

بعدازظهر روز پنج‌شنبه بود که ژرژ مندس سوپرایجنت پرتغالی با باشگاه منچستریونایتد تماس گرفت تا ببیند آن‌ها علاقه دارند پیشنهادی مادام‌العمر به رونالدو بدهند یا خیر. بعد از آن پای منچسترسیتی به میان آمد و این باشگاه به مندس اعلام کرد در صورتی که رضایتنامه رونالدو را از یوونتوس بگیرد، حاضر هستند این بازیکن را جذب کنند. تمام این فعل و انفعالات در ۲ روز رخ داد و در عرض چند ساعت روز جمعه تکلیف کریس مشخص شد. او پس از ۱۲ سال انتخاب کرد که به اولدترافورد برگردد و پیراهن قرمز بپوشد تا گمانه‌زنی‌ها هم پایان یابد.

کریستیانو رونالدو

چالش جدید

رونالدو ابتدا از مندس درخواست کرد تا تیم‌های خواهانش را جمع کند و شرایط‌شان بررسی شود. از اواسط ماه جولای یعنی حدود یک ماه و نیم قبل، کریس در تمرین تیم آلگری حضوری فعال داشت. او یک سال دیگر با یوونتوس قرارداد داشت و ۳۱ میلیون یورو هم در سال حقوق می‌گرفت. اگرچه آلگری کم و بیش از رونالدو استفاده می‌کرد و حتی با وجود نیمکت‌نشین کردنش در دیدار اول فصل مقابل اودینزه او را در نیمه دوم به میدان فرستاد، اما رونالدو به فکر چالشی جدید بود و تصور می‌کرد ۳ سال حضور در ایتالیا کافی است.

مندس با باشگاه‌هایی مثل رئال‌مادرید، پاری‌سن‌ژرمن، منچستریونایتد، منچسترسیتی و چلسی در تماس بود، اما هیچ‌کدام حرکتی که نشان بدهند برای جذب رونالدو جدی هستند را انجام ندادند. رونالدو حتی بیانیه‌ای منتشر کرد و از «گمانه‌زنی‌های بیهوده» در مورد خودش در بازار نقل‌وانتقالات نوشت، چرا که رسانه‌ها باز هم می‌گفتند او برای کامل‌تر کردن آمارش به رئال‌مادرید بازخواهد گشت. اما چند روز بعد نشان داد هیچ‌چیز غیرممکن نیست و قرار هم نبوده در یووه بماند.

کریستیانو رونالدو

ماجرای سیتی

اما داستان انتقال رونالدو به منچسترسیتی چه بود؟ وقتی هفته قبل باشگاه تاتنهام به سیتیزن‌ها اعلام کرد پیشنهاد ۱۲۷ میلیون پوندی‌شان برای هری کین را رد کرده‌اند و کاپیتان انگلیس هم گفت که در شمال‌لندن می‌ماند، وضعیت ناگهان تغییر کرد. در حالی که به‌هیچ‌عنوان در سلسله مراتب منچسترسیتی یک بازیکن ۳۶ ساله قرار نداشت، گفته شد مندس در حال مذاکره برای انتقال رونالدو به ورزشگاه اتحاد است. در واقع این پیشنهاد قبل از این که هفته اول سری A برگزار شود، به دست کریس رسید و او هم آلگری را در جریان گذاشت که می‌خواهد جدا شود. دلیل نیمکت‌نشینی رونالدو در دیدار مقابل اودینزه هم همین بود. با وجود نیمکت‌نشینی رونالدو، پاول ندود نایب‌رئیس یوونتوس اصرار داشت که بگوید او تیم را ترک نخواهد کرد، ولی در پشت‌صحنه اتفاقات دیگری رخ می‌داد.

یوونتوسی‌ها هم وقتی فهمیدند رونالدو پیشنهاد دارد، برای این که در فیرپلی مالی به توازن برسند، درخواست کردند باشگاه خواهان ۳۰ میلیون یورو برای او بپردازد. اما باشگاه منچسترسیتی که در حال کار کردن روی تمدید قرارداد بازیکنانی مثل رحیم استرلینگ، برناردو سیلوا و حتی گابریل ژسوس است و آن‌ها را در خط حمله دارد، نمی‌خواست پولی به یوونتوس بپردازد و خیلی سریع از رقابت بر سر جذب رونالدو کنار کشیدند. شاید این حرکت منچسترسیتی و عدم جذب رونالدو از به خدمت گرفتنش برای سیتیزن‌ها هوشمندانه‌تر بود.

کریستیانو رونالدو و سرالکس فرگوسن

نقش دوستان

اما چرا به یک‌باره رونالدو تصمیم گرفت شاگرد هم‌تیمی سابقش اوله‌گنار سولشائر شود؟ پس از قطعی شدن حضور رونالدو در منچستریونایتد، برونو فرناندس ستاره پرتغالی شیاطین‌سرخ توییتی زد و خودش را «ایجنت برونو» معرفی کرد. او به طور واضح نشان داد تماسش با رونالدو در حضور هم‌وطنش در منچستریونایتد تأثیرگذار بوده. در همین راستا، سرالکس فرگوسن یکی از تأثیرگذارترین مربیان دوران فوتبال اسطوره پرتغالی و ریو فردیناند یکی از صمیمی‌ترین دوستانش در منچستر و هم‌بازی سابقش هم با او صحبت کردند تا کریس در تصمیمش تردید نکند.

در نهایت باشگاه منچستریونایتد رضایت داد به‌جای ۱۲ میلیون یورویی که در ابتدا پیشنهاد داده بود ۱۵ میلیون یورو بپردازد که با پاداش‌هایی ۸ میلیون یورو هم بیشتر خواهد شد. یعنی این انتقال می‌تواند ۲۳ میلیون یورویی شود. به این ترتیب فقط چند ساعت بعد از این که رونالدو به محل تمرین یوونتوس رفت و ضمن جمع‌آوری وسایلش با هم‌تیمی‌هایش خداحافظی کرد، انتقال او به تیمی که ۶ سال خاطره‌انگیز در آن داشت، نهایی شد.

حالا این شما و این هم کریستیانو رونالدو که با تجربه گرانبها از سال‌ها حضور و درخشش در رئال‌مادرید و یوونتوس دوباره در اولدترافورد بازی خواهد کرد.