به نقل زا شبکه خبری بی بی سی، در روز ششم ژانویه گذشته و در حالی که نمایندگان کنگره آمریکا در حال برگزاری تشریفات نهایی تایید نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر ۲۰۲۰ بودند، صدها حامی خشمگین دونالد ترامپ با یورش به ساختمان کنگره توانستند با عقب‌راندن پلیس وارد ساختمان دو مجلس نمایندگان و سنای آمریکا شوند و بیش از ۵۰۰ عضو کنگره را ناچار کنند به پناهگاه بروند.

در جریان آن یورش و در تصاویری که به طور زنده از تلویزیون پخش می‌شد یکی از مهاجمان به نام اشلی ببیت با شلیک یک افسر پلیس به زمین افتاد و پس از انتقال به بیمارستان جان داد.

هویت افسری پلیسی که در تصاویر تلویزیونی فقط دست و اسلحه کمری او دیده می‌شد، تا امروز برملا نشده بود.

مایکل بیرد، که ۲۸ سال سابقه حضور در نیروی پلیس را دارد در گفتگو با شبکه ان‌بی‌سی آمریکا گفت پس از چندین بار اخطار ناچار شده به عنوان "آخرین راه حل" به اشلی بابیت، ۳۵ ساله، شلیک کند.

او گفت: "می‌دانم که آن روز (با این کار) زندگی‌های بی‌شماری را نجات دادم."

نتایج تحقیقات داخلی پلیس کنگره بیرد را از هرگونه "تخلف" در جریان آن شلیک مبرا دانسته است.

او گفته در روز ۶ ژانویه مسئول حفاظت از جان ۶۰-۸۰ عضو مجلس نمایندگان کنگره بوده و علت استفاده او از اسلحه هم در همین رابطه بوده است

اشلی ببیت یکی از ده‌ها مهاجمی بود که آن روز در خط مقدم یورش حضور داشت و تلاش می‌کرد با شکستن در ورودی کنگره به صحن مجلس نمایندگان وارد شود.

در تصاویر ویدیویی او دیده می‌شود که در حال تلاش برای شکستن در ورودی و عقب راندن مامورانی است که پشت در گارد گرفته بودند و لحظاتی بعد او از ناحیه کتو تیر می‌خورد و به زمین می‌افتد. خانم ببیت ساعتی بعد در بیمارستان درگذشت.

مایکل بیرد می‌گوید تنها پس از آن که بارها به مهاجمان اخطار داده ناچار به شلیک شده است. "سرپیچی آنها از اخطار پلیس، من را وادار کرد که به اقدام مناسب برای حفظ جان نمایندگان کنگره، خودم و دیگر افسران پلیس دست بزنم." خانواده اشلی بابیت پیش‌تر از دادگاه درخواست کرده بودند که مدارک و شواهد نحوه چگونگی کشته شدن او را در اختیارشان بگذارد.

مرگ او موجب اعتراضاتی از سوی راست‌گرایان افراطی هم شد . مایکل بیرد می‌گوید در ۸ ماه گذشته و پس از آنکه چندین بار به مرگ تهدید شد، در خفا زندگی می‌کرده است.

شکایت افسران پلیس از ترامپ و یارانش

در همین حال،  هفت افسر پلیس کنگره از دونالد ترامپ، راجر استون، مشاور او و چند گروه افراطی‌گرای دست راستی رسما شکایت کردند.

در شکواییه این ۷ پلیس ترامپ و حامیان او به دروغ پراکنی و اشاعه افکار برتری‌جویانه نژادسفید با هدف سرنگونی حکومت متهم شده‌اند. در اسناد دادگاه وکلای این افسران پلیس مدعی شده‌اند که اعمال دونالد ترامپ و متحدانش منجر به آن شده که آنها "مورد خشونت قرار گیرند، به روی آنها تف شود، گاز اشک‌آور و اسپری مقابله با خرس به صورت آنها پاشیده شود و مورد خطاب دشنام‌های نژادپرستانه و القاب زشت قرار گیرند - و در راس آنها - جان آنها را به خطر افتاده" است.

وکیل رئیس جمهوری سابق آمریکا واکنشی به شکایت این افسران پلیس نشان نداده اما خود او بارها نقش داشتن در شکل‌گیری و تشویق یورش ششم ژانویه به کنگره را رد کرده است.

افشای هویت پلیسی که در یورش کنگره آمریکا به یکی از شورشیان شلیک کرد/شکایت افسران پلیس از ترامپ