«امیرعلی ابوالفتح»، کارشناس مسائل آمریکا، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در خصوص کشته شدن نیروهای آمریکایی در انفجار کابل اظهار کرد: آمریکایی ها ادعا کرده اند که داعش عامل انفجار بوده است و اخبار می گوید که خود داعش، فردی که این عملیات انتحاری را انجام داده است معرفی کرده و اسم  آن را به رسانه ها داده و به این معنی است که داعش مسئولیت را بر عهده گرفته است.

وی افزود: قابل پیش بینی بود که تحرکاتی در حال صورت گرفتن است، زیرا داعش آن قلمرویی که داشت با همکاری بین ایران و سوریه و عراق از بین رفت بنابراین نیروهای داعش از عراق و سوریه پراکنده شدند و بهترین جایی که می توانستند تمرکز کنند افغانستان بود که قابل پیش بینی هم بود یک مرتبه داعش پا بگیرد.

ابوالفتح ادامه داد: الان که آمریکایی ها در حال خروج از افغانستان هستند نیروهای داعش اینگونه تحلیل می کنند که می توانند خلا قدرت را پر کنند و این اتفاقات قابل پیش بینی بود. در روزهای آینده هم ممکن است شاهد این دست اتفاقات باشیم و در دو سه روز آینده دوباره این اتفاق بیفتد. اینکه آمریکایی ها چه واکنشی نشان دهند معلوم نیست و خیلی گزینه ای ندارند.

وی اضافه کرد: وقتی 11 سپتامبر رخ داد دولت وقت آمریکا گفت به افغانستان حمله می کنیم و این کار را هم انجام دادند و 20 سال هم در افغانستان ماندند اما الان از آنجا بیرون می آیند. اینکه آیا آمریکا افغانستان را بمباران کند شرایط را دشوار می کند چون نقض آن تعهدی است که با طالبان داشتند مبنی بر اینکه طالبان کنترل را در دست بگیرد تا نیروهای آمریکایی بدون درگیری با تروریسم از افغانستان خارج شوند قابل پیش بینی نیست.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: تجربه عراق و سوریه نشان داد که صرف بمباران هوایی نمی تواند باعث نابودی تروریست ها شود و حتما باید روی زمین عملیات صورت بگیرد پشتیبانی هوایی هم کمک می کند. اگر آمریکا بخواهد بمبارانی انجام دهد حتما باید با هماهنگی با طالبان باشد. آیا طالبان با آمریکا در یک جبهه قرار می گیرد که نقش نیروی زمینی را بازی کند و آمریکا نقش هوایی را بازی کند معلوم نیست. اما می دانیم دولت بایدن گزینه های زیادی ندارد که بخواهد انتقام این اتفاقات رخ داده را بگیرد.6