به گزارش برنا؛ بر اساس پیش بینی‌های انجام شده سال تحصیلی جدید قرار است،  به شکل غیر حضور برگزار شود. در روزهای اخیر محمد محسن بیگی، مدیر کل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش درباره بازگشایی مدارس در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ به خبرنگار برنا گفته است که «فعلا بازگشایی حضوری مدارس تا اطلاع بعدی انجام نمی‌شود و از اول مهر آموزش غیر حضوری است.» لازم است تا با استفاده از تجربیات دو سال اخیر بتوان به شکل مناسب زمینه آموزش را برای  دانش آموزان به وجود آورد.

کدام استان‌های کشور بیشترین تعداد دانش آموز عشایری را دارد؟

محمدرضا سیفی، مدیر کل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش درباره روند برگزاری مدارس عشایری در سال تحصیلی جاری به خبرنگار برنا گفت: حدود 210 هزار دانش آموز عشایری در 28 استان کشور وجود دارند. نکته قابل توجه این است که طی 4 سال گذشته بر تعداد مدارس عشایری کشور افزوده شده است.

او افزود: 20 هزار دانش آموزش عشایری به  تعداد دانش آموزان افزوده شده است که 9 هزار نفر در استان سیستان و بلوچستان و مابقی هم در استان‌های هرمزگان، گلستان، قزوین به این جمع افزوده شده اند که در شرایط کنونی 6 هزار و  643 مدرسه عشایری در 13 هزار و 352 کلاس تشکیل می‌شود.

مدیر کل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش درباره اینکه در سال تحصیلی جدید چه تعداد کلاس‌ در مدارس عشایری به شکل حضوری برگزار می‌شود، افزود: مدارس عشایری حدود 4 هزار و 757 مدرسه بالغ بر بیش از 8 هزار کلاس را شامل می‌شودکه تنها نیمی از این دانش آموزان در دوره متوسطه به مدرسه عشایری می‌روند.

سیفی درباره تعداد مدارس غیرحضوری گفت: مدارس غیر حضوری عشایری هزار و 886 مدرسه و 5 هزار کلاس را شامل می‌شود. 99 هزار دانش آموز به شکل غیرحضوری از طرق مختلف تحت تعلیم قرار می‌گیرند.

عدم دسترسی 36 درصد دانش آموزان عشایری به خطوط اینترنتی

  او ادامه داد: 72 درصد مدارس، 61 درصد کلاس‌ها و 50 درصد دانش آموزان به شکل حضوری در کلاس‌های درس در ایام کرونا حضور دارند. در کشور ما 73 هزار و 282 نفر از دانش آموزان عشایری به  تجهیزاتی همچون تبلت و شبکه شاد دسترسی ندارند.

به گفته مدیر کل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش 36 درصد دانش آموزان در مناطقی بدون دسترسی به خطوط اینترنتی ساکن هستند. 37 درصد دانش آموزان عشایری بسته‌های آموزشی دریافت می‌کنند. این بسته‌ها توسط معلمان دغدغه‌مند در دسترسی دانش آموزان قرار می‌گیرد.

سیفی تاکید کرد: نکته دیگر اینکه وضعیت مدارس عشایری در ایام شیوع ویروس کرونا بررسی شده است. با توجه به اینکه 72 درصد مدارس عشایری کشور در سال تحصیلی کرونایی گذشته خدمات آموزش را به شکل حضوری دریافت  کرده است.

 به گفته او به‌رغم ملاحظات لازم برای جلوگیری از شیوع کرونا امکانات همچون چادر برای برقراری کلاس‌های حضوری فراهم نبوده است. این آمارها نشان می‌دهد که استان‌هایی با زیرساخت‌های مناسب بهتر توانستند فعالیت کنند.

محرومیت بیش از 75هزار دانش آموز عشایری از آموزش‌های برخط/ 36درصد دانش آموزان به شبکه شاد دسترسی ندارند

مدیر کل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش افزود: با توجه به اینکه بیش از 75 هزار دانش آموز عشایری به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم از امکان آموزش‌های برخط محروم ماندند. بیش از 36 درصد دانش آموزان عشایری به شبکه شاد دسترسی ندارند.

او درباره اقدامات برای توسعه دستیابی به شبکه شاد در سال  تحصیلی آینده برای مناطق عشایری و محرم افزود: تاکنون اتفاق جدید در این زمینه نیفتاده است.