شهر خبر

سوریان: فضای مناسبی برای حضورم در انتخابات هیئت رئیسه نمی‌بینم/ شایسته‌ترین‌ها برای مسابقات جهانی انتخاب شدند


سوریان: فضای مناسبی برای حضورم در انتخابات هیئت رئیسه نمی‌بینم/ شایسته‌ترین‌ها برای مسابقات جهانی انتخاب شدند

دارنده ۷ مدال طلای کشتی فرنگی المپیک و جهان تاکید می‌کند که در انتخاب ملی پوشان اعزامی به نروژ منافع ملی مد نظر بوده و لایق‌ترین‌ها انتخاب شده‌اند.

حمید سوریان در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم در پاسخ به این سوال که آیا مدال طلای رضا گرایی که تنها طلای کشتی ایران در بازی‌های المپیک اخیر بوده، منجر به افزایش رقم قرارداد فرنگی کاران در لیگ برتر خواهد شد، اظهار داشت: امیدوار هستم این اتفاق بیفتد. اگر رقم قراردادها در کشتی آزاد بیشتر از کشتی فرنگی است، به خاطر عقبه و گذشته کشتی آزاد در ایران است و فکر می‌کنم اینکه رقم قرارداد هر دو رشته نزدیک به هم باشد، مستلزم زمان است.

وی اضافه کرد: واقعیت این است که جامعه و عموم مردم ما تفکیکی بین کشتی آزاد و فرنگی قائل نیستند و مدال را از آن کشتی می‌دانند. خیلی از مردمی که بابت مدال رضا گرایی به منِ حمید سوریان تبریک گفتند، فقط کشتی را می‌شناسند و به آزاد و فرنگی‌اش کاری ندارند، آنهایی که تخصصی کشتی را دنبال می‌کنند، در مورد مدال‌ها تفکیک رشته‌ای قائل هستند. مردم به کلیات کشتی اهمیت می‌دهند و به همین خاطر من فکر می‌کنم باید حتما این اتفاق رخ دهد.



سوریان در مورد اینکه در این سال‌ها کشتی فرنگی در بُعد نتایج از کشتی آزاد پیشی گرفته، چرا همچنان اسپانسرها رقم بسیار کمتری برای لیگ فرنگی در نظر می‌گیرند، تصریح کرد: من فکر می‌کنم چون از قدیم اقبال عمومی به رشته آزاد بیشتر بوده و تعداد نفراتی که در این رشته مشغول بوده‌اند، بیشتر از کشتی فرنگی بوده، این شرایط وجود دارد. شاید به کمیت و کیفیت کار هم مرتبط است. کشتی فرنگی در این سال‌ها به لحاظ کیفیت عالی بوده اما همچنان از نظر کمیت فاصله زیادی با کشتی آزاد دارد.

نایب رئیس فدراسیون کشتی درخصوص هجمه‌ای که در خصوص انتخاب تیم ملی کشتی فرنگی اعزامی به جهانی نروژ ایجاد شده، خاطرنشان کرد: یقین داشته باشید که اولویت منافع ملی است و شایسته‌ترین، شایسته‌ترین، لایق‌ترین و آماده‌ترین شخص در هر وزن به جهانی اعزام می‌شود. به هرحال از قبل چرخه‌ای تعریف شد که موفق نشدیم کامل اجرا کنیم چون مبنای آن برگزاری مسابقات استانی و کشوری و کسب امتیاز بود که به خاطر کرونا نشد این رقابت‌ها را برگزار کنیم. این چرخه که براساس آن تیم ملی انتخاب شد، از یک جایی آغاز شد و کشتی گیران در تورنمنت‌های مختلف از جمله قهرمانی آسیا، جام وهبی امره و المپیک محک خورند. به نوعی بازخوردی که از عملکرد بچ‌ ها گرفته شده دلیل انتخاب و عدم انتخاب آنها بوده است. فکر می‌کنم توضیح مختصری در خبر اعلام اسامی داده شد و اگر کادرفنی خیلی ریزتر و موضوعی تر در مورد هر وزن توضیح می‌دادند، برای همه اهالی و خانواده کشتی مسئله روشن می‌شد که همه از فیلتر رد شده‌اند.

وی ادامه داد: وقتی لیستی اعلام می‌شود یک عده همیشه ناراضی هستند، قاعده کار همین است و نمی‌شود از ورزشکار خرده گرفت. کشتی گیر با همه وجودش تلاش می‌کند و به دنبال اثبات خودش هست، اما یقین بدانید بهترین نفرات انتخاب شده‌اند.

سوریان که دوم شهریور تولد 36 سالگی‌اش را پشت سر گذاشت، در پاسخ به این سوال که اگر دوباره متولد شود، همین مسیر را انتخاب خواهد کرد؟، گفت: سوال سختی است ولی می‌گویند آدم‌های موفق رویاهای‌شان را زندگی می‌کنند. کشتی رویای کودکی من بوده، با آن اشک و لبخندهای زیادی را تجربه کردم. در مجموع دوران ورزشی و قهرمانی فکر می‌کنم روزهای خوبی را پشت سر گذاشته و امروز خیلی باتجربه تر از گذشته هستم. امیدوار هستم در مسیر آینده هم خدا کمک کند، مهم عاقبت به خیری است.

او در مورد اینکه آیا ممکن است آینده حمید سوریان فعالیت در بخش فنی کشتی باشد؟ تاکید کرد: عاشقانه کشتی را دوست دارم و همیشه احساس دین به کشتی داشتم چون احساس می‌کنم همه زندگی امروزم را مدیون کشتی هستم ولی خیلی تمایل به حضور در کشتی چه در فاز مدیریتی و چه فنی ندارم. البته نمی‌شود در مورد آینده اظهارنظر کرد.

سوریان در مورد اینکه آیا در انتخابات هیئت رئیسه اتحادیه جهانی شرکت خواهد کرد، گفت: حتما با علیرضا دبیر مشورت خواهم کرد اما فضای مناسبی برای حضور نمی‌بینم.

انتهای پیام/