شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#نخست وزیر#جدید

نخست وزیر مکلف لبنان: انصراف از تشکیل کابینه جزو برنامه‌هایم نیست


نخست وزیر مکلف لبنان: انصراف از تشکیل کابینه جزو برنامه‌هایم نیست

نخست وزیر مأمور به تشکیل کابینه جدید در لبنان با بیان اینکه این کشور با خطر نابودی مواجه است، درباره تشکیل این کابینه ابراز امیدواری کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم،‌ «نجیب میقاتی»، نخست وزیر اسبق لبنان که بار دیگر برای تشکیل کابینه مأمور شده است، گفت که در آینده نزدیک کابینه دولت او تشکیل خواهد شد.

او جمعه شب در گفت‌وگوی ویژه با شبکه العربیه عربستان سعودی گفت که «دولت به زودی تشکیل خواهد شد و من برای اینکه کابینه تشکیل شود، تعامل مثبتی دارم».

او با بیان اینکه کناره گیری و به تعبیر او «عذرخواهی بابت عدم تشکیل دولت» در برنامه او تا این لحظه وجود ندارد، اظهار داشت که در تشکیل کابینه «جدی» است.

نجیب میقاتی با این حال گفت که در تشکیل کابینه «گره‌های بسیار بزرگی» وجود دارد و او امیدوار است که این گره‌ها را باز کند.

وی در بخشی از مصاحبه خود گفت که حتی مسئله عذرخواهی از تشکیل کابینه محوله به ذهن او خطور نمی‌کند. با این حال او اعتراف کرد که همه دیدارها و نشست‌‌هایی که با «میشل عون»، رئیس جمهور لبنان داشته، مثبت نبوده و برخی از آن‌‌ها، منفی هم بوده است.

او با بیان اینکه «لبنان با خطر نابودی روبه‌رو است»، گفت که باید دولت حداقلی باشد تا مانع از فروپاشی این کشور بحران زده شود.

میقاتی شرایط لبنان را «خیلی بد» توصیف و از نحوه تعامل برخی از افراد انتقاد کرد: «برخی از افرادی که در تشکیل دولت دخیل هستند، طوری رفتار می‌کنند که گویی ما با قانون اساسی پیشا توافق طائف سر و کار داریم».

توافق طائف یا «سند وفاق ملی لبنان» که در سال 1989 در شهر طائف عربستان سعودی بین طرف‌های متخاصم امضا شد، به جنگ داخلی 15 ساله لبنان خاتمه داد و نظام سیاسی کنونی لبنان شکل گرفت.

نخست وزیر مأمور به تشکیل کابینه گفت که او در دولت خود از مجرم‌ها یا اشخاصی که در انجام وظایف خود کوتاهی کرده‌اند، حمایت نخواهد کرد و با این مسئله که نخست وزیر پیش برد امور در رابطه با پرونده انفجار بندر بیروت استنطاق شود، مشکلی ندارد ولی نحوه استیضاح از او نشان می‌دهد که گویا او متهم است.

میقاتی گفت که پرسش‌های دارد که هنوز پاسخی از ریاست جمهوری برای آن‌ها دریافت نکرده است.

او در پاسخ به سؤال مغرضانه مجری العربیه در باره خرید نفت و سوخت از ایران توسط لبنان نیز گفت که او به هیچ کسی اجازه نخواهد داد لبنان را در معرض تحریم‌های جدید قرار دهد.

نجیب میقاتی با بیان اینکه وقت برای تشکیل کابینه در لبنان بسیار تنگ است، گفت که نقش او این است که لبنان خود را از هرگونه تنشی دور کند.

به دنبال کناره گیری «سعد الحریری»، رئیس جریان المستقبل لبنان از تشکیل کابینه، میشل عون، میقاتی را مأمور تشکیل کابینه کرد. به احتمال زیاد این کابینه در صورت توافق بین این دو نفر طی هفته آتی تکشیل شود.

انتهای پیام/