شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دمشق

هیئت لبنانی در راه دمشق/ تداوم رایزنی‌ها درباره تشکیل کابینه


هیئت لبنانی در راه دمشق/ تداوم رایزنی‌ها درباره تشکیل کابینه

هیئتی از لبنان به زودی برای گفت‌وگو درباره اقدامات لازم به منظور فعال‌سازی توافق انتقال گاز مصر و برق اردن از طریق سوریه، به دمشق سفر می‌کند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از النشره، برخی منابع از عدم دیدار میان «میشل عون» رئیس جمهور و «نجیب میقاتی» نخست وزیر مامور تشکیل کابینه در بعد از ظهر امروز خبر دادند.

برخی منابع به شبکه او تی وی اعلام کردند که دیداری در کار نخواهد بود تا روند رایزنی‌ها درباره تشکیل کابینه کامل شود.

حزب الله: تمام دغدغه ما حل مشکل مردم لبنان است

«شیخ علی دعموش» معاون رئیس شورای اجرایی حزب الله لبنان اعلام کرد: حزب الله هر آنچه از دستش می‌آید برای حل مشکلات معیشتی وکاهش رنج مردم انجام می‌دهد و تصمیم وارد کردن نفت از ایران هم در این راستاست.

وی افزود: تصمیم حزب الله در وارد کردن مازورت و بنزین از ایران با انگیزه‌های سیاسی نیست بلکه دارای انگیزه‌های اخلاقی وانسانی است زیرا حزب الله در تنگنا قرار گرفتن لبنانی‌ها را بر نمی‌تابد. ما نمی‌توانیم که در برابر اهانت به مردم لبنان ساکت بمانیم.

دعموش در ادامه تصریح کرد: البته نمی‌توان گفت که این تصمیم تبعات سیاسی ندارد بلکه دارای تبعات و پیامدهای سیاسی است و مهمترین آن شکستن محاصره اعمال شده از سوی آمریکا علیه ملت لبنان و خنثی کردن همه تلاش‌ها برای گرسنه نگه داشتن ملت لبنان است.

وی در ادامه گریزی هم به سالروز آزادسازی الجرود از لوث گروه‌های تکفیری در 28 آگوست 2017 هم زد و گفت: اگر معادله ملت، ارتش و مقاومت نبود این محقق نمی‌شد. این معادله ثابت کرد که توان آزادسای زمین و حمایت از لبنان را دارد. آزادسازی الجرود از لوث تکفیری‌ها پیروزی برای مقاومت و این معادله طلایی است.

این عضو حزب الله گفت:این دستاورد سبب امن شدن لبنان و درهم شکستن آنچه به آن از طریق گروه‌های داعش و جبهه النصره دلبسته بودند یعنی نابودی مقاومت و تضعیف لبنان، شد.

وی درباره تشکیل کابینه لبنان هم گفت: ملت لبنان تاوان تعویق تشکیل دولت را می‌پردازند. منفعت ملی ایجاب می‌کند که موانع تشکیل دولت از بین برود و راهکاری برای امور حل نشده به وجود آید.

دعموش تاکید کرد: ما در حزب الله از ابتدا به مسئولیت خود در روند تشکیل کابینه عمل کردیم و هرگونه تسهیلاتی ارائه دادیم و به همراه همه گروه‌ها در راستای موانع حرکت می‌کنیم تا دولتی برای حل بحران‌هایی که لبنانی ها از آن رنج می‌برند، تشکیل شود.

هیئت لبنانی در راه دمشق

خبر دیگر اینکه منابع دولتی به شبکه المیادین اعلام کردند: هیئتی لبنانی به زودی به دمشق، امان و قاهره می‌رود.

همزمان الاخبار گزارش داد: هیئتی از لبنان به زودی برای گفت‌وگو درباره اقدامات لازم به منظور فعال‌سازی توافق انتقال گاز مصر و برق اردن از طریق سوریه، به دمشق سفر می‌کند.

این هیئت لبنانی متشکل از «زینت عکر» معاون نخست‌وزیر و سرپرست وزارت خارجه، «ریمون غجر» وزیر انرژی، «غازی وزنی» دارایی و «عباس ابراهیم» مدیرکل امنیت لبنان است.

پنج‌شنبه گذشته «دوروتی شیا»، سفیر آمریکا در بیروت، پس از اینکه سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان اعلام کرد که کشتی حامل محموله سوختی از ایران به سمت لبنان راه افتاده است، به تکاپو افتاد و اعلام کرد که دولت آمریکا تصمیم گرفته که به لبنان در کشیدن خط برق از اردن با عبور از خاک سوریه کمک کند تا بدین ترتیب بتواند از مصر گاز وارد کند.

همزمان اردن نیز در تماس‌هایی با آمریکا در صدد دریافت معافیت از تحریم‌های سوریه برای کشیدن این خط شده بود.

خط لوله گاز عربی از مصر به اردن و از آنجا به سوریه و از حمص تا دیر عمار در شمال لبنان کشیده شده است. لبنان در سال 2008 از این خط لوله استفاده کرده است.

کاهش عرضه سوخت، باعث خاموشی‌های گسترده و ایجاد صف‌های طولانی در لبنان شده است. بحران اما تنها به سوخت محدود نبوده و حتی نان هم در این کشور به سختی پیدا می‌شود. بسیاری از نانوایی‌ها مجبور شده‌اند کار خود را تعطیل کنند و بسیاری از بیمارستان‌ها هم با مشکل جدی رو به رو هستند. معترضان هم از بی‌تحرکی مسئولان خود خشمگین شده و بسیاری جاده‌های سراسر کشور را مسدود کرده‌اند.

ادامه این وضعیت نابسامان در لبنان شعله‌ور شدن هرچه بیشتر خشم و اعتراضات عمومی در این کشور را سبب شده است. با این حال با وجود تمام اعتراضات، هنوز تغییری در وضعیت این کشور پدید نیامده و بحران‌های در هم تنیده اقتصادی و اجتماعی، لبنان را در بر گرفته است.

انتهای پیام/