در پی انفجارهای انتحاری کابل، جمهوری خواهان کنگره آمریکا انگشت اتهام خود را به سوی بایدن گرفته و او را مقصر می‌دانند.

به گزارش  بیزنس اینسایدر، "الایز استفانیک" رئیس کنفرانس جمهوری خواهان مجلس نمایندگان در توئیتی نوشت: دست‌های جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا خونین است. مسئول این فاجعه وحشتناک امنیت ملی و بشری ضعف و رهبری نادرست بایدن است. او برای فرماندهی نیروهای مسلح آمریکا ناتوان و نامناسب است.

بایدن بابت خروج عجولانه نیروهای آمریکایی از افغانستان به شدت مورد انتقاد قرار گرفته به ویژه آنکه این روند، باعث شد تا طالبان به صورت غیرقابل پیش بینی‌ کابل را ۱۵ اوت تصرف کند.

در همین حال، "کوین مک‌کارتی"، دیگر جمهوری خواه آمریکایی و رهبر اقلیت مجلس نمایندگان گفت: دشمنان ما از ماهیت بی‌نظم خروج از افغانستان بهره بردند. از نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان می‌خواهم تا پیش از مهلت ۳۱ اوت جلسه‌ای تشکیل دهد تا ما بتوانیم به صورت کامل روند خروج از افغانستان را رسیدگی کنیم و دولت آن را برای ما شرح دهد و تا زمانیکه همه آمریکایی‌ها به صورت ایمن از افغانستان خارج نشده‌اند،‌ از خروج نیروهای خود از این کشور جلوگیری کنیم.

"لیزا مک‌کلین"، دیگر جمهوری خواه نیز توئیت کرد: جو بایدن به آمریکایی‌ها اطمینان داد که به طالبان می‌شود اطمینان کرد تا آنها، خروج شهروندان و متحدان ما را از افغانستان تضمین کنند. اما اکنون، مسئول خون‌های ریخته شده، برعهده شماست.

سناتور لیندسی گراهام جمهوری‌خواه نیز به دولت بایدن تاکید کرد تا بار دیگر در بگرام در شمال کابل مستقر شده و از آنجا،‌ پروازهای تخلیه را ترتیب دهند.

وی گفت: من به دولت بایدن تاکید می‌کنم تا بار دیگر در بگرام مستقر شود و شهروندان و متحدان ما را به صورت ایمن از افغانستان خارج کند.

سناتور "مارشا بلکبرن" هم از بایدن خواست تا در پی کشته شدن ۱۳ نیروی آمریکایی در جریان انفجارهای انتحاری در خارج از فرودگاه کابل کناره‌گیری کند.

وی در بیانیه‌ای اعلام کرد: بایدن به همراه لوید آستین، وزیر دفاع، کامالا هریس، معاون بایدن، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه و ژنرال مارک میلی، فرماندهی نیروهای مسلح آمریکایی در افغانستان باید استعفا کنند.