شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#جایگزین#سیاه

این دارو جایگزین داروی اصلی قارچ سیاه شد

کدخبر: 436179
اقتصاد نیوز : مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با اشاره به تامین داروی آمفوتریسین بی (داروی مخصوص درمان عفونت قارچ سیاه) تا اوایل هفته آتی، از پزشکان خواست تا زمان تامین این دارو، در نسخه بیماران مبتلا به قارچ سیاه داروهای جایگزین را تجویز کنند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، دکتر حیدر محمدی اظهار کرد: با توجه به افزایش مصرف فرآورده آمفوتریسین بی لیپوزومال در درمان بیماری‌های قارچی، طی ۱۵ روز اخیر، این فرآورده معادل مصرف ۲ ماه کشور توزیع و عرضه شده است.

وی افزود: این دارو اوایل هفته آتی ترخیص و بلافاصله توزیع خواهد شد. بنابراین از پزشکان محترم درخواست می کنیم که فرآورده های جایگزین همانند کسپوفانجین، وریکونازول، فلوکونازول و پوساکونازول را در موارد دارای اندیکاسیون به عنوان جایگزین فرآورده آمفوتریسین بی لیپوزومال تجویز کنند.

به گزارش همشهری آنلاین، کمبود شدید آمفوتریسین‌بی که داروی مخصوص کنترل عفونت قارچ سیاه است، مبتلایان به این عفونت را در خطر قرار داده و دست بیمارستان‌ها را نیز بسته است. تاکنون ۳۰ مورد مبتلا به قارچ سیاه فقط در استان‌های تهران و مازندران شناسایی شده‌اند.

برخی متخصصان می‌گویند حتی اگر داروی آمفوتریسین‌بی موجود باشد، کار زیادی از آن ساخته نیست و عفونت قارچ سیاه بافت‌های بدن به خصوص چشم را درگیر می‌کند و تنها راه درمان، گاهی تخلیه بافت درگیر است. این بیماری به گفته پزشکان موجب کور شدن بیماران مبتلا و در مواردی حتی منجر به مرگ آنها می‌شود. این عفونت بیشتر افراد دارای بیماری زمینه‌ای به خصوص دیابت را درگیر می‌کند.