شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#استاندارد#صنایع دستی

استاندارد سازی رشته های صنایع دستی با همکاری سازمان ملی استاندارد

خبرگزاری مهر/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، استاندارد سازی رشته های صنایع دستی با همکاری سازمان ملی استاندارد صورت می گیرد.

فرهاد فلاح، مدیرکل حمایت از تولید صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: از سال 1388 معاونت صنایع دستی کشور با همکاری سازمان ملی استاندارد، اقدام به تهیه و تدوین استاندارد کیفیت 180 رشته صنایع دستی کرد که همه آنها به تصویب سازمان ملی استاندارد رسید. این استانداردها بصورت تشویقی بوده و الزام اجرایی تا این تاریخ نداشت؛ اما در سال 1398 برای اولین بار تولیدات هفت کارگاه چاقوسازی کرند غرب در کرمانشاه گواهی تشویقی استاندارد دریافت کردند.

مدیرکل حمایت از تولید صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، افزود: با توجه به اینکه ارائه گواهی استاندارد و الصاق نشان استاندارد بر روی محصولات صنایع دستی می تواند در افزایش صادرات نقش مهمی داشته باشد، این اداره کل در جلساتی با مدیرکل و کارشناسان دفتر تدوین استاندارد، لزوم اجباری کردن استاندارد بعضی از محصولات و رشته های صنایع دستی نظیر شیشه دست ساز، فیروزه کوبی، خاتم، قلم زنی، قلم کاری و مینا را تائید کردند و در حال حاضر در صدد تدوین روش آزمون رشته های یاد شده هستیم که پس از تصویب باید تمام تولیدکنندگان این شش رشته نشان استاندارد و گواهی استاندارد برای محصولات خود دریافت و به مبادی ذی ربط مانند گمرک برای صادرات ارائه کنند.

فلاح خاطرنشان کرد: از سال 1399 صنایع دستی نیز بعنوان هفدهمین عضو کمیته استاندارد ایسمیک مورد پذیرش قرار گرفت و تاکنون دو جلسه با کارشناسان استاندارد کشورهای مسلمان برگزار شد تا بتوانیم استانداردهای مورد وثوق این کشورها را در زمینه صادرات صنایع دستی تهیه و اجرایی کنیم.

استاندارد سازی رشته های صنایع دستی با همکاری سازمان ملی استاندارد