شهر خبر

گسترش نیوز در گفت‌وگو با مدیر پروژه پرینت سه‌ بعدی:

با این فناوری همه خانه‌ دار خواهند شد!

صدیق نیا مدیر پروژه پرینت سه‌بعدی گفت: در حال حاضر مشغول ساخت دستگاه بزرگی هستیم که خانه ۸ متر در ۸ متر بسازد. این خانه ۶۰ متری برای افراد نیازمند به خانه مناسب هست. با پرینت ۳ بعدی یک خانه ۶۰ متری به صورت کامل با تمامی دیوارها و معماری داخلی ۴ روزه ساخته می‌شود.

راه و مسکن با این فناوری همه خانه‌ دار خواهند شد!

در خرداد ماه امسال اولین ساختمان با استفاده از چاپگرهای سه‌بعدی ایرانی در محل پارک علم و فناوری دانشگاه تهران احداث شد. پروژه‌ای که نه تنها کم و کاستی نسبت به روش سنتی ندارد بلکه شرایط بهتری را در اختیار حوزه ساخت‌ و ساز مسکن قرار می‌دهد. بهنام صدیق نیا مدیر پروژه پرینت سه‌بعدی در گفتگو با گسترش نیوز گفت: پروژه ساخت ساختمان با پرینتر سه‌بعدی در سراسر دنیا جدید هست. اولین بار ناسا در امریکا این پروژه را آغاز کرد. صنعت و ساختمان به سمت پرینت سه‌بعدی خواهد رفت. به این دلیل که در سیستم سنتی کارگر و بنا خستگی و اشتباه دارند اما ماشین اشتباه و خستگی ندارد. دستگاهی که ما ساخته‌ایم یک دهم میلی‌متر دقت دارد. پرینتر سه‌بعدی از سیستم مکانیکال و فیزیکال مثل بازوها تشکیل شده است. همچنین سیستم نرم‌افزاری دارد که به سیستم مکانیکال و فیزیکال روح می‌بخشد و عملکرد پرینتر سه‌بعدی را کنترل می‌کند.

صدیق-نیا

ساختمان‌های سه‌بعدی با چه موادی ساخته می‌شود؟

صدیق نیا اظهار کرد: متریال موجود در این سیستم موضوع مهم و پیچیده‌ای هست که در پروژه ما بر روی متریال مطالعات زیادی انجام شد. استحکام، قیمت مواد، تأمین مواد در مناطق مختلف و خیلی از موارد دیگر باید بررسی می‌شد. با بررسی‌های انجام شده، بر تمامی این موارد مسلط شدیم. مشغول تست‌های زلزله هستیم و با مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن همکاری داشتیم. از نظر تست‌های آزمایشگاهی ساختمان‌های ما قوی‌تر از ساختمان‌های بتنی عادی هستند. ساختمان‌های ما قادر هستند، ۵ برابر وزن بیشتر نسبت به بتن عادی تحمل کنند.

پرینت سه‌ بعدی، هدر رفت مصالح را کاهش می‌ دهد

وی افزود: در خصوص متریال باید به این موضوع اشاره شود که همان سیمان و ماسه هست. سیمان و ماسه با کیفیت‌های مختلف را در این دستگاه آزمایش کرده‌ایم. البته خانه‌ای که در اهواز هست با یک خانه در همدان شرایط دمایی متفاوت دارد. در نتیجه اندکی متریال متفاوت می‌شود. نکته مهم کاهش هدر رفت مصالح هست. هر مقدار سیمان و ماسه در پمپ ریخته شود، طبق برنامه دستگاه همان اندازه مصرف می‌کند و نهایت هدر رفت مصالح، یک تا دو بیل در شلینگ های دستگاه هست.

خانه-پرینتی

کاهش زمان با پروژه پرینت سه‌ بعدی ساختمان

مدیر پروژه پرینت سه‌بعدی خاطرنشان کرد: در حال حاضر مشغول ساخت دستگاه بزرگی هستیم که خانه ۸ متر در ۸ متر بسازد. این خانه ۶۰ متری برای افراد نیازمند به خانه مناسب هست. در پروژه مذکور هزینه‌ها به شدت کاهش پیدا می‌کند. دیوارهای عایق حرارت، صوت و سرما هستند. در بحث ساخت مسکن با پرینت سه‌بعدی زمان نکته مهمی است. در هر صنعتی از نظر زمان جلو باشیم، از نظر اقتصادی مفید هست. ساخت یک خانه ۶۰ متری در حالت عادی اگر با تمام توان ساخته شود، حداقل ۵ تا ۶ ماه زمان نیاز دارد. در حالی که با پرینت ۳ بعدی یک خانه ۶۰ متری به صورت کامل با تمامی دیوارها و معماری داخلی ۴ روزه ساخته می‌شود.

کمک به مردم حادثه دیده با پرینت سه‌بعدی

صدیق نیا تأکید کرد: در جاهایی که سیل یا زلزله آمده است، نیاز به یک زمین مسطح داریم تا به صورت ریلی خانه‌های زیادی را بسازیم. در زمان ساخت یک خانه می‌توانیم، خانه قبلی را تجهیز کنیم تا تحویل مردم شود. سقف، در و پنجره این خانه‌ها معمولاً پیش‌ساخته هست و به راحتی تجهیز می‌شوند. این خانه‌ها استحکام خیلی خوبی دارند. در حال حاضر ناسا مدعی هست که این خانه‌ها را ساخته است. بر اساس گزارش‌ها روسیه و چین نیز فعالیت خود را آغاز کرده‌اند اما هنوز فیلم و سندی منتشر نشده است. ما و یک شرکت دانمارکی این پروژه را نهایی کرده‌ایم. نمونه کار ما در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران نمایش داده شد. ساخت دستگاه مهم نیست، موضوع مهم نتیجه نهایی و خانه‌ای هست که باید نشان داده شود.

پرینت

تا چه اندازه از این پروژه حمایت شد؟

مدیر پروژه پرینت سه‌بعدی در ادامه اظهار کرد: پیشنهادهایی از سوی دولت به ما شد اما پیشنهادها در چارچوبی نبود که هر دو طرف برنده باشند. به این صورت پیشنهاد شد که نمونه پایلوت را ارائه دهیم تا بعد بررسی شود. به صورت خصوصی این پروژه را پیش برده‌ایم. اگر در داخل کشور حمایت‌های لازم انجام نشود، در خارج از ایران کشورهای محروم مشتری پروژه ما هستند. برای اجرای پروژه نیاز به دانش خاصی نیست و کارگر متریال مشخص شده را در داخل پمپ می‌ریزد. یک نفر هم پشت سیستم نقشه را به دستگاه می‌دهد. در مراحل بعد دیگر نیازی به نیروی انسانی نداریم.

سه-بعدی

صدیق نیا در پایان گفت: در اصل این دستگاه دیوارهای مستحکم برای ما می‌سازد و بر روی این دیوارها هرگونه نما و معماری داخلی قابل اجرا هست. نمونه اجرایی ما رنگ شده بود. لایه لایه بودن نمای زیبایی ایجاد می‌کند. هر طرحی در کامپیوتر با نرم‌افزارهای نقشه‌کشی قابل اجرا هست. هیچ محدودیتی در اجاری طرح‌ها و معماری‌ها نداریم. این دستگاه می‌تواند شکل‌هایی را بسازد که با دست قابل اجرا نیستند. در نماها معمولاً ساخت نمایای گرد و به شکل دایره کار سختی هست و هیچ وقت شبیه به هم در نمی‌آیند. کامپیوتر کاملاً دقیق و یک شکل نما را ایجاد خواهد کرد. در بحث معماری داخلی کاملاً کارآمد هست و هزینه‌ها را کاهش می‌دهد. به طور مثال پله‌های داخلی را هم می‌توان پرینت کرد. دیوارهای داخلی و بیرونی هم‌زمان پیاده‌سازی می‌شود. این دستگاه دیوار ۱۰ سانتی نازک اما مستحکم تا دیوار ۳۰ یا ۴۰ سانتی را برای خانه‌ها می‌سازد. پروژه ما با همکاری سید علی هاشمی به عنوان سرمایه‌گذار و مهندس بهنام حسین خوانی به عنوان مدیرعامل مجموعه شروع شد و تا به امروز راه خود را ادامه داده است.